Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi har under många år kört upp till norra Sverige under vintern och då är det en stor fördel att ha vattenburen värme. Att kunna värma bodelen via värmeväxlare under färd är ju suveränt, behöver inte använda gasolen.
Du må vara tveksam och egentligen så ska ju energiåtgången vara den samma om bilen i övrigt är lika men så är det inte i verkligheten. Egentligen så borde ju energiåtgången i en direktverkande vara mindre eftersom det inte blir några övergångsförluster men så är det inte.
Vinterhusbilar är ett vitt begrepp och är till stor del beroende på hur var och hur den är tänkt att användas, det är ganska många husbilar som går att använda om det inte är allt för kallt och att man håller sig till större vägar och finns tillgång till elstolpe ökar användbara HB ytterligare.
Ska man däremot till riktigt kalla områden så krymper antalet användbara Husbilar ganska rejält. Själva så letade vi för några år sedan efter en ”riktig” vinterbil som skulle klara rejält låga temperaturer men det visade att det skulle bli allt för dyrt, det fanns endast ett fåtal på marknaden och i vårt fall skulle det vara ganska meningslöst utan fyrhjulsdrift så istället för att köra på vintern så ställer vi av husbilen över vintern.
HejJag måste bara fråga, vart avsåg ni då att åka, er husbil borde väl vara fullt kapabel att användas vintertid bara man har lämplig däcksutrustning
och om man råkar köra fast, ett par snökedjor? Vår bil har framhjulsdrift, luftvärme, inget dubbelgolv och ändå har vi aldrig kört fast trots mycket kraftiga snöfall, närmast snöstorm, isiga vägar och branta backar. Vi har heller aldrig frusit trots Truma luftvärme av äldre modell, och ned till -25grader och kraftig vind, och då står vi ändå aldrig, utom en enda gång (första gången vi var uppe i fjällen med husbil) med el.
Så om ni vill åka till fjällen och t.ex. åka skidor är det bara att skaffa lämplig utrustning till bilen, vinterdäck, kedjor, utvändig isolering till framrutorna, och kanske någon extra gastub om man inte vill betala"fjällpriser" på gasen. Sedan är det bara att ge sig iväg!![]()
Kabe fungerar nog utmärkt för nyttjande året runt.Oj va mycket bra förslag det finns inom kretsen av husbilsägande, jag är bara villrådig i att söka en bil inför vintercamping.
Vad jag läser så är det så är det inga större problem med bra isolerade vagnar och dess utrustning.
Min fråga är, jag är inte helt fel ute när jag funderar på Kabe ?
Tack för alla bra inlägg.
Att värma upp bodelen klarar många husbilar på vintern.
Men en "vinterbil" ska även klara att värma upp alla tankar, alla rör/slangar som kan innehålla vatten, ventiler, pumpar, batterier, lastutrymme som t.ex. garage m.m. och allt detta utan 230V.
Där skiljer det stort mellan olika husbilar.
Utan att egentligen veta vill jag tro att Nordic är bland de bättre med sin stängbara vägg till förarhytten.
Nej.Men dom är väl inte helintegrerade?
vår Frankia är utrustad med både värmeväxlare och dieselvärmare från fabrik. Tyvärr är inte frun intresserad av vintercamping så det är bara höst o vår man har lite nytta av det.När man har stått nåt dygn och ska vidare och tempen har varit rejält låg, kanske -15 och lägre så kan det vara problem att få igång motorn. Normalt så har inte husbilar motorvärmare, så det är klar fördel om husbilen är bestyckad med en dieselvärmare eller värmeväxlare så man kan värma upp motorn innan avfärd genom att köra systemet baklänges när man står på 240v, eller kör gasolpannan. En del husbilar har denna utrustning som standard så det kan ju vara nånting att tänka på inför köp.
/Matti
Direktverkande el tex eller i fallet med med gasolen att bara värma ett stycke metall och blåsa på den med en fläkt eller gå omvägen via värma vatten.Vad menar du med direktverkande?
Tycker nog att frostfritt vatten o gråvattensystem också ingår. Inga värmekablar på tömningsventiler ute heller tack.Jag tror nog att alla vinterutrustade husbilar har möjlighet att värma motorn.
Annars är det inte en vinterutrustad husbil enligt mej.