• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterutrustad helintregerad husbil.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har under många år kört upp till norra Sverige under vintern och då är det en stor fördel att ha vattenburen värme. Att kunna värma bodelen via värmeväxlare under färd är ju suveränt, behöver inte använda gasolen.

Fast det kan man ju göra ändå, om bilen är utrustad med extra värmeelement kopplat till motorn.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du må vara tveksam och egentligen så ska ju energiåtgången vara den samma om bilen i övrigt är lika men så är det inte i verkligheten. Egentligen så borde ju energiåtgången i en direktverkande vara mindre eftersom det inte blir några övergångsförluster men så är det inte.

Vad menar du med direktverkande?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vinterhusbilar är ett vitt begrepp och är till stor del beroende på hur var och hur den är tänkt att användas, det är ganska många husbilar som går att använda om det inte är allt för kallt och att man håller sig till större vägar och finns tillgång till elstolpe ökar användbara HB ytterligare.
Ska man däremot till riktigt kalla områden så krymper antalet användbara Husbilar ganska rejält. Själva så letade vi för några år sedan efter en ”riktig” vinterbil som skulle klara rejält låga temperaturer men det visade att det skulle bli allt för dyrt, det fanns endast ett fåtal på marknaden och i vårt fall skulle det vara ganska meningslöst utan fyrhjulsdrift så istället för att köra på vintern så ställer vi av husbilen över vintern.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vinterhusbilar är ett vitt begrepp och är till stor del beroende på hur var och hur den är tänkt att användas, det är ganska många husbilar som går att använda om det inte är allt för kallt och att man håller sig till större vägar och finns tillgång till elstolpe ökar användbara HB ytterligare.
Ska man däremot till riktigt kalla områden så krymper antalet användbara Husbilar ganska rejält. Själva så letade vi för några år sedan efter en ”riktig” vinterbil som skulle klara rejält låga temperaturer men det visade att det skulle bli allt för dyrt, det fanns endast ett fåtal på marknaden och i vårt fall skulle det vara ganska meningslöst utan fyrhjulsdrift så istället för att köra på vintern så ställer vi av husbilen över vintern.

Jag måste bara fråga, vart avsåg ni då att åka, er husbil borde väl vara fullt kapabel att användas vintertid bara man har lämplig däcksutrustning
och om man råkar köra fast, ett par snökedjor? Vår bil har framhjulsdrift, luftvärme, inget dubbelgolv och ändå har vi aldrig kört fast trots mycket kraftiga snöfall, närmast snöstorm, isiga vägar och branta backar. Vi har heller aldrig frusit trots Truma luftvärme av äldre modell, och ned till -25grader och kraftig vind, och då står vi ändå aldrig, utom en enda gång (första gången vi var uppe i fjällen med husbil) med el.
Så om ni vill åka till fjällen och t.ex. åka skidor är det bara att skaffa lämplig utrustning till bilen, vinterdäck, kedjor, utvändig isolering till framrutorna, och kanske någon extra gastub om man inte vill betala"fjällpriser" på gasen. Sedan är det bara att ge sig iväg! :)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att värma upp bodelen klarar många husbilar på vintern.
Men en "vinterbil" ska även klara att värma upp alla tankar, alla rör/slangar som kan innehålla vatten, ventiler, pumpar, batterier, lastutrymme som t.ex. garage m.m. och allt detta utan 230V.
Där skiljer det stort mellan olika husbilar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag måste bara fråga, vart avsåg ni då att åka, er husbil borde väl vara fullt kapabel att användas vintertid bara man har lämplig däcksutrustning
och om man råkar köra fast, ett par snökedjor? Vår bil har framhjulsdrift, luftvärme, inget dubbelgolv och ändå har vi aldrig kört fast trots mycket kraftiga snöfall, närmast snöstorm, isiga vägar och branta backar. Vi har heller aldrig frusit trots Truma luftvärme av äldre modell, och ned till -25grader och kraftig vind, och då står vi ändå aldrig, utom en enda gång (första gången vi var uppe i fjällen med husbil) med el.
Så om ni vill åka till fjällen och t.ex. åka skidor är det bara att skaffa lämplig utrustning till bilen, vinterdäck, kedjor, utvändig isolering till framrutorna, och kanske någon extra gastub om man inte vill betala"fjällpriser" på gasen. Sedan är det bara att ge sig iväg! :)
Hej
Som tidigare sagt, det är stor skillnad på hur husbilen vintertid är avsedd att användas, för kylans del så finns det på de platser som vi besöker risk för temperaturer runt -40˚ även om där normalt är betydligt varmare dvs -20˚ - -30˚ och då ställs stora krav för att hålla alla system fungerande, dessutom finns ingen gasol inom rimlig närhet så i princip måste allt vara dieseldrivet.
Vad gäller framdrivningen så är det inget större problem vid besök på skidanläggningar och andra liknande arrangemang då det då handlar om ett vägnät med vinterväghållning men om besöken gäller avlägsna fiskesjöar eller andra liknade resmål med ett i stort sett obefintligt vinterunderhåll skulle jag inte få för mig att besöka utan fyrhjulsdrift vintertid och det är inte bara fyrhjulsdriften, det är betydligt högre markfrigång på dessa bilar ( oftast Iveco eller ibland Mercedes).
Så för vår del får det bli sommarbesök på dessa platser istället (vi har nära vänner där) en vinterbil för dessa platser skulle kostat långt mer än som var försvarbart.
 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Jag skulle påstå att alla bilar i Sverige från iaf. årsmodell 2000 klarar Svensk vinter utmärkt. Vintertäcke från Masa, vinterdäck, snökedjor och en skyffel så klarar du 98% av allt Sverige har att erbjuda. Är det så att gråvattentanken brukar frysa går den att utrusta med extra isolering, diskvattnet går dessutom att slänga ut om du fricampar. Fricampar du inte köps kontaktvärmare och värmekabel för några hundringar på nätet. Är vintercamping husbilarnas motsvarighet till räckviddsångest för elbilar? Vintercampingsångest kanske.
 

Johbe

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
31141
Medlemskap
2024
Oj va mycket bra förslag det finns inom kretsen av husbilsägande, jag är bara villrådig i att söka en bil inför vintercamping.
Vad jag läser så är det så är det inga större problem med bra isolerade vagnar och dess utrustning.
Min fråga är, jag är inte helt fel ute när jag funderar på Kabe ?
Tack för alla bra inlägg.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Oj va mycket bra förslag det finns inom kretsen av husbilsägande, jag är bara villrådig i att söka en bil inför vintercamping.
Vad jag läser så är det så är det inga större problem med bra isolerade vagnar och dess utrustning.
Min fråga är, jag är inte helt fel ute när jag funderar på Kabe ?
Tack för alla bra inlägg.
Kabe fungerar nog utmärkt för nyttjande året runt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Ifall husbilen ska användas på vintern så börja med att se vilka bakhjulsdrivna alternativ som finns. Ok, 4WD finns också men jag har inte sett någon helintegrerad sådan. För helintegrerat med bakhjusdrift så är det väl bara på IVECO som gäller. De fabrikat som finns med det torde inte ha några problem med vårat vinterklimat. Hörde igen klagomål på en skidanläggning om problem med en tung framhjusdriven husbil och att få den på plats på en snöig/isig parkering.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att värma upp bodelen klarar många husbilar på vintern.
Men en "vinterbil" ska även klara att värma upp alla tankar, alla rör/slangar som kan innehålla vatten, ventiler, pumpar, batterier, lastutrymme som t.ex. garage m.m. och allt detta utan 230V.
Där skiljer det stort mellan olika husbilar.

Utan att egentligen veta vill jag tro att Nordic är bland de bättre med sin stängbara vägg till förarhytten.

Men dom är väl inte helintegrerade?
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
När man har stått nåt dygn och ska vidare och tempen har varit rejält låg, kanske -15 och lägre så kan det vara problem att få igång motorn. Normalt så har inte husbilar motorvärmare, så det är klar fördel om husbilen är bestyckad med en dieselvärmare eller värmeväxlare så man kan värma upp motorn innan avfärd genom att köra systemet baklänges när man står på 240v, eller kör gasolpannan. En del husbilar har denna utrustning som standard så det kan ju vara nånting att tänka på inför köp.
/Matti
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
När man har stått nåt dygn och ska vidare och tempen har varit rejält låg, kanske -15 och lägre så kan det vara problem att få igång motorn. Normalt så har inte husbilar motorvärmare, så det är klar fördel om husbilen är bestyckad med en dieselvärmare eller värmeväxlare så man kan värma upp motorn innan avfärd genom att köra systemet baklänges när man står på 240v, eller kör gasolpannan. En del husbilar har denna utrustning som standard så det kan ju vara nånting att tänka på inför köp.
/Matti
vår Frankia är utrustad med både värmeväxlare och dieselvärmare från fabrik. Tyvärr är inte frun intresserad av vintercamping så det är bara höst o vår man har lite nytta av det.
 
Toppen