• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbonad husbil/plåtis (B-kort) med litet garage för äventyrare

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
El är ett problem vid fricamping på vintern, du klarar inte värst många dygn utan att fylla på även om du har två batterier, räkna inte med mer än max två dagar enligt min erfarenhet och då utan inverter. En inverter tar massa extra ström...

Även gasolen kommer att vara en viktig fråga om du tänker fricampa mycket på vintern, vid riktig kyla räcker inte e gasoltub värst länge...

En stor skillnad på vintern mellan Alde och Truma (när man står på el) är att Alden kan köras på 3000 watt medan Truma bara kan köras på max 1800 watt. Blir stor skillnad på gasolförbrukningen. Vid fricamping och därmed gasoldrift är de ganska likvärdiga...
 
F

F.d. 55160

Guest
El är ett problem vid fricamping på vintern, du klarar inte värst många dygn utan att fylla på även om du har två batterier, räkna inte med mer än max två dagar enligt min erfarenhet och då utan inverter. En inverter tar massa extra ström...

Även gasolen kommer att vara en viktig fråga om du tänker fricampa mycket på vintern, vid riktig kyla räcker inte e gasoltub värst länge...

En stor skillnad på vintern mellan Alde och Truma (när man står på el) är att Alden kan köras på 3000 watt medan Truma bara kan köras på max 1800 watt. Blir stor skillnad på gasolförbrukningen. Vid fricamping och därmed gasoldrift är de ganska likvärdiga...

På vintern kanske det får bli att stå på camping då, om det kommer till det. Men hur länge brukar man på ett ungefär klara sig på sommaren?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Gasolen behöver du inte bekymra dej om på sommaren, kylen, ev varmvatten/värme och matlagning drar inte mycket, vi snackar flera veckor.
Det som ständigt måste fyllas på är el, och sen tömma/fylla färsk-vatten, grå-vatten, svart-vatten
 
F

F.d. 55160

Guest
Ja, det blir nog elen som tar slut först då, speciellt när jag kommer ladda ett 630 Wh batteri varje dag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, det blir nog elen som tar slut först då, speciellt när jag kommer ladda ett 630 Wh batteri varje dag.

Om du skall fricampa utan 230V kommer du inte undan ett litet elverk om du skall ladda ett sådant batteri varje dag.
Tänk bara på att elverk är inte populära om du står tillsammans med andra.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Om du skall fricampa utan 230V kommer du inte undan ett litet elverk om du skall ladda ett sådant batteri varje dag.
Tänk bara på att elverk är inte populära om du står tillsammans med andra.
Bara att hålla med. Som tidigare skrivits är gasol inget större problem på sommaren. Själva har vi fricampat flera veckor på sommaren, måste bara tömma och fylla vatten då och då. Även månadsvis på vintern i Spanien. Men då förbrukar vi inga sådana strömmängder...
 
F

F.d. 55160

Guest
Då får det bli ett elverk då. Vissa dagar lär jag köra slut på båda batterierna, alltså 630 Wh x 2.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då får det bli ett elverk då. Vissa dagar lär jag köra slut på båda batterierna, alltså 630 Wh x 2.

När det gäller chassie bör du nog välja en bil utan Alkochassie om du tänker köra på lite tuffare vägar. Alkochassiet är ett ganska vekt chassie som förlitar sig en hel del på påbyggnadens styvhet för sin hållbarhet. Det ger vissa fördelar som låg vikt, låg instegshöjd, och bättre fjädringskomfort bak, men ger nackdelar som låg markfrigång och lägre vridstyvhet än ett konventionellt lastbilschassie typ Fiat Ducato Maxi. Om det nu blir en bil på Fiatchassie, men det är troligt eftersom en mycket stor del av husbilarna är byggt på ett sådant.
 
F

F.d. 55160

Guest
Ja, jag kände också att lägre markfrigång kanske inte var en så bra idé för mig. Och om det även är klenare så går det nog bort.
 
R

RobbeS

Guest
När det gäller chassie bör du nog välja en bil utan Alkochassie om du tänker köra på lite tuffare vägar. Alkochassiet är ett ganska vekt chassie som förlitar sig en hel del på påbyggnadens styvhet för sin hållbarhet. Det ger vissa fördelar som låg vikt, låg instegshöjd, och bättre fjädringskomfort bak, men ger nackdelar som låg markfrigång och lägre vridstyvhet än ett konventionellt lastbilschassie typ Fiat Ducato Maxi. Om det nu blir en bil på Fiatchassie, men det är troligt eftersom en mycket stor del av husbilarna är byggt på ett sådant.

Blandade ihop alla chassin. Har ett Maxi chassi på min om jag fattat det rätt och det var det jag menade. Inte speciellt låg markfrigång tycker jag själv.
 
F

F.d. 55160

Guest
Jag har bara B-kort, så det är 3500 kg som gäller.

Varför ska jag väga bilen? Det står ju i annonsen vad den väger :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har bara B-kort, så det är 3500 kg som gäller.

Varför ska jag väga bilen? Det står ju i annonsen vad den väger :)
Lita aldrig på den vikt som anges i annonser och hos Transportstyrelsen. Den anger normalvikten för en en bil av den typen utan all extravald utrustning. En bil på nästan 7,5 meter och 3.500 kg har knappast mycket verklig lastvikt sen du räknat med tillval, diesel, vatten och gasol. Kräv alltid att få väga bilen på ett säkert ställe. Vågstationerna längs vägarna kan du i te lita på.
 
F

F.d. 55160

Guest
Klarar husbilen av att man har en MC på 190 kg i garaget? Eller blir vikten för hög på en punkt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Helt och hållet beroende på modell, och typ av chassi.
En del husbilar har en skylt märkt med max belastning i garaget.
Man luras lätt att tro att de stora garagen klarar tung last, men de flesta har låg viktkapacitet.
På min husbil har jag ett utvändigt original inbyggt mc-ställ, det klarar 140kg.
Men jag har ett lastbilschassi.

2014-05-02 12.39.33.jpg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Helt och hållet beroende på modell, och typ av chassi.
En del husbilar har en skylt märkt med max belastning i garaget.
Man luras lätt att tro att de stora garagen klarar tung last, men de flesta har låg viktkapacitet.
På min husbil har jag ett utvändigt original inbyggt mc-ställ, det klarar 140kg.
Men jag har ett lastbilschassi.

Visa bilaga 192493
Visst beror det på vilken bil man har men många klarar inte särskilt stor vikt i garaget. Mitt garage är inte det största på marknaden men lastar 250 kg så storlek och lastvikt hänger absolut inte ihop. Att sätta på ett mc-ställ utvändigt förflyttar ju tyngdpunkten så bakaxeln belastas ännu mer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Visst beror det på vilken bil man har men många klarar inte särskilt stor vikt i garaget. Mitt garage är inte det största på marknaden men lastar 250 kg så storlek och lastvikt hänger absolut inte ihop. Att sätta på ett mc-ställ utvändigt förflyttar ju tyngdpunkten så bakaxeln belastas ännu mer.

Absolut Livibil, jag ville bara upplysa Matthias om att det finns äldre bilar (mer prisvärda) som kan lasta rejält med kg.
Men som du skriver, axelvikter måste man oavsett ha kontroll på, så att lasta tungt i ett garage, även ifall garaget klarar vikten, så gäller det att ha koll på axelvikter/totalvikten.

Men som jag förstår så söker Matthias en bil <3,5ton, och mej veterligen har de med stora garage i den klassen mycket dålig lastvikt.
Antingen skaffar Matthias ett C1, då får han köra de flesta husbilar, eller ett utökat B, då kan han hänga på en minikärra med MC efter en lätt husbil.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Att starta bilen för att ladda batterierna fungerar som nödlösning, man får ju värme i bilen på köpet. Om man har värmeväxlare så blir det varmvatten och ännu mer värme i husbilen. Det blir det ju inte av ett elverk på samma sätt.
 
Toppen