• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbonad husbil/plåtis (B-kort) med litet garage för äventyrare

F

F.d. 55160

Guest
Hej!

Vilket härligt forum, mycket bra information här!

Jag har läst runt ett bra tag på nätet nu och tycker det är lite av en djungel.
Jag är på jakt efter en smidig husbil eller plåtis som man kan köra på B-kort och som gärna får vara bränslesnål.
Viktigt att den klarar av vintern bra, då jag kommer bo i den i Åre både på vintern och sommaren. På vintern kommer jag inte förvara så mycket mer än skidorna i garaget och på sommaren vill jag helst kunna förvara en cykel och en motorcykel.
Prismässigt hamnar jag gärna så billigt som möjligt såklart, men åtminstone under 500 000 kr, så det får bli begagnat.
Dubbelsäng vore att föredra, men annars har jag nog inte så mycket mer önskemål.

Hoppas några härliga personer där ute som jag bättre koll än mig kan komma med tips och råd, tack på förhand!

Mvh Matthias
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En bil som kunne passet er N+B Arto 59G - en helintegrert med dobbel senkeseng foran og en bred enkeltseng over garasjen bak. Haken er at denne modellen gikk ut av produksjon for endel år siden.
 
R

RobbeS

Guest
Blir lite trångt med både en cykel och en mc i en lite plåtis. Ett alternativ är ju en liten plåtis och ett mindre släp med kåpa. Med B kort får dock totalvikten på bil och släp inte överstiga 3500 men skaffar du utökad B så kan du ha en totalvikt på sammanlagt 4250 kg.
 
F

F.d. 55160

Guest
Tack för era svar!

Det behöver inte vara en plåtis om det finns större bilar där man klarar sig på b-kort. Eller ev utökat b-kort som RobbeS sa.
Jag har tänkt att bo i husbilen på heltid, så det kanske inte är så bra med en liten plåtis då?
 
F

F.d. 55160

Guest
Mycket funderingar här. Skulle kunna nöja mig med att få in två stycken mountainbikes. Motorcykeln kan jag strunta i.
 
R

RobbeS

Guest
Tack för era svar!

Det behöver inte vara en plåtis om det finns större bilar där man klarar sig på b-kort. Eller ev utökat b-kort som RobbeS sa.
Jag har tänkt att bo i husbilen på heltid, så det kanske inte är så bra med en liten plåtis då?

Det är ju lite beroende på hur stora krav man har. Jag skulle satsa på en bil mellan 7-8 meter med stort garage. Ska du vintra i Åre är Aldevärme att föredra även om det funkar med en Truma luftvärme också. Har du tagit ditt B kort efter 1 juli 96 måste du ha C kort för att köra husbil med totalvikt över 3500 kg. Inte att jämföra med utökad B som enbart gäller att få dra tyngre släp.
Jag skulle gå in på husbilstillverkarnas hemsidor och först se vilken planlösning jag vill ha och sen leta efter en bil som passar. Fabrikat är lite av underordnad betydelse då motor, chassi, värme, el, vatten, avlopp och allt det andra i princip är lika. Det som skiljer är oftast bara finish och pris. Försök dock undvika stommar i trä som tyvärr i vissa fall fortfarande förkommer.
 
F

F.d. 55160

Guest
Drar igång denna tråden igen då jag nu börjat åka runt och kolla på olika bilar :)
Det får nog bli en hel- eller halvintegrerad istället. Plåtis blir svårt med att få in cyklarna bra.
Men för att bo på vintern så är det alltså Aldevärme (vattenburen värme) och dubbelgolv man ska försöka få med? Något mer att tänka på?
Utöver det har jag förstått det som att det är bra med solpaneler och dubbla batterier för bodelen.
 
R

RobbeS

Guest
Tycker dina tankegångar låter bra. Hel eller halvintegrerat är en smaksak där en helintegrerad ger en luftigare känsla. Satsa på en husbil med AL-KO chassi som har bättre komfort och väghållning. Fyrhjulsdrift är ju en fördel med tanke på ditt syfte men dom är dyra och det funkar med tvåhjulsdrift också.
Ska du fricampa så är två batterier bra plus ett bensindrivet elverk. Finns på Biltema för ca 3000 kr och med det kan du ladda batterierna med ett par timmars körning. Sommartid räcker oftast solpanel. För vintercamping är två gasolflaskor och duo koppling nästan ett krav. Det går en del gas om det är minusgrader. Det finns fasta gasoltankar att montera men då måste du ta husbilen med dig då du ska fylla dom. Kan vara bökigt efter ett rejält snöfall.Med lösa flaskor kan du plocka ur flaskorna och byta dom utan att behöva ta husbilen.
Sen är det mest tycke och smak. Att köpa husbil är en enda stor kompromiss där man får backa på vissa krav för att få det man behöver mest.
 
F

F.d. 55160

Guest
Tycker dina tankegångar låter bra. Hel eller halvintegrerat är en smaksak där en helintegrerad ger en luftigare känsla. Satsa på en husbil med AL-KO chassi som har bättre komfort och väghållning. Fyrhjulsdrift är ju en fördel med tanke på ditt syfte men dom är dyra och det funkar med tvåhjulsdrift också.
Ska du fricampa så är två batterier bra plus ett bensindrivet elverk. Finns på Biltema för ca 3000 kr och med det kan du ladda batterierna med ett par timmars körning. Sommartid räcker oftast solpanel. För vintercamping är två gasolflaskor och duo koppling nästan ett krav. Det går en del gas om det är minusgrader. Det finns fasta gasoltankar att montera men då måste du ta husbilen med dig då du ska fylla dom. Kan vara bökigt efter ett rejält snöfall.Med lösa flaskor kan du plocka ur flaskorna och byta dom utan att behöva ta husbilen.
Sen är det mest tycke och smak. Att köpa husbil är en enda stor kompromiss där man får backa på vissa krav för att få det man behöver mest.

Tack för bra råd! Läst på lite om AL-KO chassi nu, och det verkar vara bra. Dock ska det ju vara lägre, så kanske är dumt om man ska kör på sämre grusvägar med större stenar osv?

Kan man inte bara starta motorn på husbilen istället för att använda ett bensindrivet elverk?

Bra info om gasflaskorna, det ska jag tänka på.

Mvh Matthias
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här är några frågor du bör betänka.
Hur hade du tänkt campa,
Stå på typ camping med 230V, vatten, tömning mm. eller fricamping?

Hur kommer din förbrukning av el, vatten mm att se ut vid ev. fricamping?

Hur länge hade du tänkt campa,
Weekend, eller vecka?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Finns plåtis med garage till din cykel och motorcykel Weinsberg - CaraBus - 630 MEG men den finns inte begagnad än.
Den ser intressant ut. Dock måste man tänka på lastvikten och kanske framförallt på axeltrycket bak om man lastar tungt i garaget. Det gäller ju även andra husbilar med stora garage. Ofta kan man inte lasta särskilt tungt i garaget trots dess storlek.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Ladda batterierna från bilens generator vid stillastående i stället för med elverk är ingen bra idé. Bilen får vara igång ganska länge.
 
F

F.d. 55160

Guest
Här är några frågor du bör betänka.
Hur hade du tänkt campa,
Stå på typ camping med 230V, vatten, tömning mm. eller fricamping?

Hur kommer din förbrukning av el, vatten mm att se ut vid ev. fricamping?

Hur länge hade du tänkt campa,
Weekend, eller vecka?

Jag är ju ny på hela grejen så har kanske inte så bra koll än, men tanken var att åtminstone i sommar försöka fricampa så mycket som möjligt. Åka in till camping någon gång i veckan och ladda batterier osv. Vet inte hur det är med bra platser i anslutning till Östersund och Åre dock.

Jag tror jag kommer bada i sjöar så mycket som möjligt, så blir väl bara det man dricker varje dag. Elförbrukningen kan nog bli en del då jag cyklar el-montainbike varje dag som behöver laddas.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Solpaneler är en av de bästa lösningarna vid fricamping, och man kan inte ha för många.
Ska du ladda elcyklar så krävs (troligen) även en inverter till 230V.
El är ofta en bristvara vid fricamping idag, med alla prylar som kräver laddning m.m.
Men det finns lösningar på nästan allt.

Det kanske viktigaste för dej när du väljer en liten (<3,5ton) husbil är den verkliga LASTVIKTEN!!
Har du inte tillräckligt så är det inte säkert att du kan ta med cyklar i husbilen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55160

Guest
Solpaneler är en av de bästa lösningarna vid fricamping, och man kan inte ha för många.
Ska du ladda elcyklar så krävs (troligen) även en inverter till 230V.
El är ofta en bristvara vid fricamping idag, med alla prylar som kräver laddning m.m.
Men det finns lösningar på nästan allt.

Det kanske viktigaste för dej när du väljer en liten (<3,5ton) husbil är den verkliga LASTVIKTEN!!
Har du inte tillräckligt så är det inte säkert att du kan ta med cyklar i husbilen

Tack PeterK. Då ska jag titta efter solceller och inverter till 230V får det vara ja. Trodde det ingick i bilarna.

Ja, lastvikten är jag medveten om. Tänker att det kan bli problem om jag tar med motorcykeln, men annars borde det vara lugnt.
 
Toppen