• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbonad husbil/plåtis (B-kort) med litet garage för äventyrare

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Absolut Livibil, jag ville bara upplysa Matthias om att det finns äldre bilar (mer prisvärda) som kan lasta rejält med kg.
Men som du skriver, axelvikter måste man oavsett ha kontroll på, så att lasta tungt i ett garage, även ifall garaget klarar vikten, så gäller det att ha koll på axelvikter/totalvikten.

Men som jag förstår så söker Matthias en bil <3,5ton, och mej veterligen har de med stora garage i den klassen mycket dålig lastvikt.
Antingen skaffar Matthias ett C1, då får han köra de flesta husbilar, eller ett utökat B, då kan han hänga på en minikärra med MC efter en lätt husbil.
Ett klokt råd. Att köpa en 3.500 kg bil med stort garage och tänka sig att last en MC i det bäddar bara för problem med överlast.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att starta bilen för att ladda batterierna fungerar som nödlösning, man får ju värme i bilen på köpet. Om man har värmeväxlare så blir det varmvatten och ännu mer värme i husbilen. Det blir det ju inte av ett elverk på samma sätt.

En dieselmotor får knappast upp någon temperatur att tala om på tomgång, så någon nämnvärd värme blir det nog inte. F.ö. är tomgångskörning mer än en minut förbjuden i de flesta kommuner, att då stå på tomgång i timmar? F.ö. väldigt störande för omgivningen, har själv upplevt det ett par gånger.
 
F

F.d. 58689

Guest
Men som jag förstår så söker Matthias en bil <3,5ton, och mej veterligen har de med stora garage i den klassen mycket dålig lastvikt.
Min HB väger 2900 kg + 600 kg lastvikt. Kontrollvägt och stämmer, men i lastvikten ingår ju vattnet, extra gasolflaska, passagerare, utemöbler, markis, utegrill, solcell o dyl, så en MC på 190 kg är nog optimistiskt att få med. Även om garaget är stort! :)
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi startade vår i går kväll lite mer än en timme efter stopp mitt ute i skogen på en timmerbils väg. Värmen strömmade ut från utblåsen, värmeväxlare försåg bodelen med varmvatten på ett kick och pannan stände av sig och radiatorerna blev ändå varma, så nog funkar det. Stod så en timme ungefär, kanske inte laddade så mycket men i bland kan det vara det som behövs och vi duschade två personer i rejält varmt vatten och länge.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi startade vår i går kväll lite mer än en timme efter stopp mitt ute i skogen på en timmerbils väg. Värmen strömmade ut från utblåsen, värmeväxlare försåg bodelen med varmvatten på ett kick och pannan stände av sig och radiatorerna blev ändå varma, så nog funkar det. Stod så en timme ungefär, kanske inte laddade så mycket men i bland kan det vara det som behövs och vi duschade två personer i rejält varmt vatten och länge.

Fel tråd ??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi startade vår i går kväll lite mer än en timme efter stopp mitt ute i skogen på en timmerbils väg. Värmen strömmade ut från utblåsen, värmeväxlare försåg bodelen med varmvatten på ett kick och pannan stände av sig och radiatorerna blev ändå varma, så nog funkar det. Stod så en timme ungefär, kanske inte laddade så mycket men i bland kan det vara det som behövs och vi duschade två personer i rejält varmt vatten och länge.

Varför inte istället se till att batterierna är laddade när man startar och om man behöver duscha starta pannan, att värma med gasol är väldigt mycket mera miljövänligt än att låta en diesel gå på tomgång. Och, som sagt, tomgångskörning mer än 1 minut är förbjudet i de flesta kommuner av miljöskäl.
 
Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Varför inte istället se till att batterierna är laddade när man startar och om man behöver duscha starta pannan, att värma med gasol är väldigt mycket mera miljövänligt än att låta en diesel gå på tomgång. Och, som sagt, tomgångskörning mer än 1 minut är förbjudet i de flesta kommuner av miljöskäl.

Hade vi tänkt så mycket på miljön som du verkar göra så hade vi inte kört husbil för nöjes skull.
 
Toppen