Sv: Vinter BIL
Ja, allt är redan sagt tidigare, men det är väl så att i brist på pedagogisk talang får man lov att tjata istället.
Som komplettering till mitt inlägg 42 vill jag berätta att denna dryga 5 ton tunga och 8,7m långa MB från tidigt 80-tal med tvillingmonterade drivhjul, frånsett de fyrhjulsdrivna, var bäst på att ta sig framåt på vintervägar. Begripligt med bakhjulsdrift och rejält överhäng. Men framåt alltså, att backa i halka gick inte alls lika bra. Och för att vända på fjällvägarna krävdes en ordentlig vändplan eller att man kunde köra runt, vilket gjorde många fjällsjöar onåbara.
Jag har svårt att förstå varför intresset för (inkopplingsbar) fyrhjulsdrift tycks vara så svalt. Själva har vi haft fyrhjulsdrift på våra personbilar sedan en Range Rover 1974, men jag tycker att denna teknik är till ännu större glädje på en husbil. Och proportionellt sett blir tilläggskostnaden för fyrhjulsdrift mycket lägre för en husbil. Man får på ett MB-chassie räkna med runt 10.000€ i merkostnad för inkopplingsbar 4WD med tillsatsväxellåda (=lågväxlar).
aake
Ja, allt är redan sagt tidigare, men det är väl så att i brist på pedagogisk talang får man lov att tjata istället.
Som komplettering till mitt inlägg 42 vill jag berätta att denna dryga 5 ton tunga och 8,7m långa MB från tidigt 80-tal med tvillingmonterade drivhjul, frånsett de fyrhjulsdrivna, var bäst på att ta sig framåt på vintervägar. Begripligt med bakhjulsdrift och rejält överhäng. Men framåt alltså, att backa i halka gick inte alls lika bra. Och för att vända på fjällvägarna krävdes en ordentlig vändplan eller att man kunde köra runt, vilket gjorde många fjällsjöar onåbara.
Jag har svårt att förstå varför intresset för (inkopplingsbar) fyrhjulsdrift tycks vara så svalt. Själva har vi haft fyrhjulsdrift på våra personbilar sedan en Range Rover 1974, men jag tycker att denna teknik är till ännu större glädje på en husbil. Och proportionellt sett blir tilläggskostnaden för fyrhjulsdrift mycket lägre för en husbil. Man får på ett MB-chassie räkna med runt 10.000€ i merkostnad för inkopplingsbar 4WD med tillsatsväxellåda (=lågväxlar).
aake