• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindruta.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Har forskat en del om vindrutor verkar som om originalrutorna håller längre mot stenskott och små prickar som försämrar sikten.
Har själv erfarenhet av en en vindruta som fick stort stenskott efter byte och som så blästrad ut ganska snart efter byte.
Försökte då forska i om det är skillnad i kvalitet mellan originalruta respektive den ruta man får hos en glasmästare när man byter.
Har kommit fram till följande:
Rutorna man får efter byte beskrivs av många som sämre kvalite tål stenskott sämre och blir repiga och får prickar av nötning väldigt fort.
Det är även min erfarenhet, tycker att det delvis bekräftas av att en stor tillverkare har agm-rutor som utbyte eller oem rutor som installeras på nya bilar.
Det verkar vara en avsevärd skillnad mellan originalrutor och utbytesrutor!
Ska byta ruta ruta snart och kommer att vis av erfarenheten envisas med att få en ruta med samma originalmärkning som finns på min nuvarande ruta ( kan hittas i något hörn) annars godtar jag inte bytet.
Finns tydligen akustiska rutor avsedda för bilar försedda med dieselmotorer och skillnaden är tydligen i plastskiktet mellan rutorna som gör att bilen blir tystare.
Detta verkar vara en het fråga för branschen handlar väl om pengar i det här fallet oftast försäkringspengar som vi alla får betala senare i premier.
Hoppas inte denna fråga blir lika infekterad som ac-frågan.
Vad har ni för erfarenheter?
Ska man vara tvungen att lämna bilen till återförsäljaren för att få originalruta och får man det ändå?
Själv kommer jag skriva av numren som står på rutan som jag tror suttit sen ny och kräva att en ruta med samma nummer ska monteras annars går jag till annan firma. Min kostnad blir densamma antar jag.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vindruta.

Jag tycker att även originalrutan är sämre än förr. Redan efter 1500 mil är den blästrad. Kanske beror det på att man kör mer på motorväg med högre hastighet än för 40-50 år sedan?

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Tidigare hade vi härdade rutor som tålde en del stenskott. Blev det för kraftigt så blev hela rutan "mjölk" och gick inte att se genom. Hela rutan ramlade bort i små små bitar som fanns överallt.

Nuvarande rutor är i två lager med plastskikt emellan, ramlar inte bort utan hänger hjälpligt kvar vid stora skador. De är inte härdade och de förstörs inte som de gamla rutorna och är mycket känsliga för små stenskott som gör rutan prickig.

Per-Åke

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Framrutan som får ta största stöten har aldrig varit härdad. Hur skulle det se ut vid ett stenskott under färd om rutan helt plötsligt blev alldeles splittrad. Nej, den är laminerad, dvs ett plastskikt mellan två rutor. De nya rutorna tillverkas bl.a av Pilkington och ska väl vara av samma kvalitet som originalrutan. Glas är alltid glas och har man otur kommer det ett nytt stenskott snart igen. Vad menar ni med att rutan blir blästrad? Kör ni med grus på torkarbladen som repar rutan? Använder för lite vatten när torkarna körs igång?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På 1960 tallet var nesten alle ruter herdet glass, husker ikke når påbudet om laminering kom. Klart at det herdede glasset var mye sterkere, men når det gikk så ble det melkehvitt om en ikke hadde soneherdet, da ble det en flate foran fører som ble til ett stykke i stedet for tusen småbiter.

Har sett spesiellt på småbiler ruter som ser ut som de er sandblåste - regner med at det er et resultat av å kjøre for tett opp til bilen foran i stor fart. Småpartikler som hvirvles opp treffer ruten med stor fart, men er ikke store nok til å knuse ruten. Samme bil pleier å ha lite lakk igjen i fronten.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

På Fiat Ducato från 1994 till ca 2002 var det yttre lagret av rutan så tunn att den sprack av sig själv så på dom byttes ofta under garantitiden.Rutorn som sattes in var något tjockare och höll bättre.Detta var ett känt problem tidigare.

Mvh Tom

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen