• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindkraftverk

I

Ice-Man

Guest
Sv: Vindkraftverk

en granne till mej har egen vindkraft.två mätare som går åt varsitt håll.den ena redovisar överskottet som köps av fortum.lagrar så mycke som möjligt i två stora truckbatteri.behövs bygglov. sen finns en mindre modell utan bygglov som vem som helst kan installera. kan ge cirka 5000kw. under gynnsamma förhållanden. det stora verket runt 20 000kw. vi pratar om gratis el.lika mycke gratis som intjänad el på event..värmepumpar.nu tror ja att ja får ta emot en massa skit. men de e sant.

Jag har en bekant som har ett gårdsverk som är den sämsta investering de någonsin gjort. Det krånglar alltid! Blåser det för mycket så stannar det, blåser det för lite så ger det inget. Ständiga reparationer etc... Och de som trodde de skulle ha glädje av det, men det har kostat mer än det har gett.

Hur mycket får din granne per kW av Fortum efter skatt, energiskatt och moms när han producerar till sig själv? Han tjänar säkert någon tusenlapp per år, men hur många år kommer det att ta innan han tjänat in de kanske 200.000:- som han tvingats investera i verket? Hinner han ens tjäna in det under verkets livslängd?

T

Teddi

Guest
Sv: Vindkraftverk

Jag har en bekant som har ett gårdsverk som är den sämsta investering de någonsin gjort. Det krånglar alltid! Blåser det för mycket så stannar det, blåser det för lite så ger det inget. Ständiga reparationer etc... Och de som trodde de skulle ha glädje av det, men det har kostat mer än det har gett.

Hur mycket får din granne per kW av Fortum efter skatt, energiskatt och moms när han producerar till sig själv? Han tjänar säkert någon tusenlapp per år, men hur många år kommer det att ta innan han tjänat in de kanske 200.000:- som han tvingats investera i verket? Hinner han ens tjäna in det under verkets livslängd?
hej tom. han e självförsörjande i stora drag på detta. för fyra år sen kostade verket 150,000. inga som helst kostnader för elen för eget bruk. punktskatter på köpt el. den el fortum köper.vet ej priset. finns ett mindre verk som ger cirka5000kw.intressant för min del me tanke på att ja förbrukar 7500kw. vinden e gratis solen e gratis plus grundvattnet.stora framtidsmöjligheter för den som e intresserad.

Toppen