• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindkraftverk

F

F.d. 3088

Guest
Hej

Nu syns det första vidkraftverket av 13 stycken (150 meter höga) bredvid ruinen av Brahehus när man står i Gränna och tittar upp. Undrar om turisten förväntar sig det.

Gurra

F

F.d. 17039

Guest
Sv: Vindkraftverk

Hej

Nu syns det första vidkraftverket av 13 stycken (150 meter höga) bredvid ruinen av Brahehus när man står i Gränna och tittar upp. Undrar om turisten förväntar sig det.

Gurra
Visst det är modernt i dag att blanda gammalt o nytt, i alla fall när man möblerar.;)

I

Ice-Man

Guest

Kan inte vara tyst mer:
*Ironiläge på* Ja, de närboende uppskattar säkert även ljudet (både i det hörbara spektrat och det lågfrekventa). Sedan är de ju så himla vackra med, passar verkligen in i naturen - riktigt smart att måla dem gröna nertill och vita upptill, de smälter ju in och blir nästan osynliga fast vingarna sveper en yta nästan lika stor som en fotbollsplan.
Djuren, speciellt fåglar samt fladdermöss (som söker sig till överskottsvärmen) tycker nog att det är skönt att få lite "massage" av vingarna.
De som köpt fastigheter på landet för att få lugn och ro som får ett vindkraftverk som granne tycker säkert att det är jättebra. Konsumenterna som både via elräkningen och skattsedeln får betala för att några få skall tjäna pengar gillar det jättemycket. *Ironiläge av*

Vindkraften i Sverige finansieras via bidrag och elcertifikatsavgifter, inte ett enda större vindkraftverk hade byggts utan den modellen. I takt med att vindkraften byggs ut måste även kraftnäten byggas ut för den ojämna elproduktionen. Reglerkraften (i Sveriges fall vattenkraften) måste byggas ut för att kunna reglera den ojämna försörjningen från vindkraften (det blåser ju inte alltid lika mycket). Vindkraft är extremt dyr energi och jämför man producerad kontra installerad effekt så ser man snabbt att det är väldigt ineffektivt.

Producenterna och vindkraftsexploatörerna räknar med en livslängd för varje större verk på 25 år, men många slits och går sönder långt innan dess även om de servas enligt konstens alla regler. Det är dessutom lätt att tänka sig att en sliten växellåda t.ex. har betydligt högre ljudnivå och alltså borde även detta tas upp i ljudberäkningarna när man planerar för verken.

Allt ovanstående låter väldigt negativt och bakåtsträvande. Alla vill ju ha ström, men på bekostnad av vad? Tanken med vindkraftverk är vid första anblicken god, men i ett större perspektiv fungerar det i realiteten inte av väldigt många olika skäl. Intressekonflikter kommer alltid att förekomma.
Ser man på miljöaspekterna så finns det en oändlig mängd parametrar att ta hänsyn till i allt från tillverkningen av järn, betong och kompositmaterial i kraftverken till alternativa miljömässiga förbättringar i befintlig elproduktion.

Detta är min åsikt i vindkraftsfrågan. Jag tycker helt enkelt att vindkraften tar mer än de ger. Sverige behöver i dagsläget inte elen från vindkraften, vi är redan självförsörjande. Enda anledningen att bygga ut är att profitera genom att sälja el till utlandet och det kommer knappast gemene Svensk tillgodo, tvärt om får vi betala för det...

Skulle personligen inte få för mig att bli delägare i ett vindkraftsprojekt, det finns andra sätt att tjäna/spara pengar utan att förstöra naturvärden m.m.

Sedan har vi då alternativen. Varför inte lägga alla miljarder på förnyelsebar energi i form av t.ex. bioenergi. Kärnkraft har ju den stora nackdelen med sitt avfall, varför inte försöka bryta ner det helt? Ja, det finns många andra alternativ där vi inte är beroende av en viss typ av väder...

Så tycker jag och det står jag för :)

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Allt ovanstående låter väldigt negativt och bakåtsträvande.
Varför det Tom, det är ju en sanning!
För varje vindkraftsverk som byggs i Sverige blir den el vi betalar för, dyrare! Inget vindkraftsverk skulle ha byggts utan bidrag. Vindkraft ger endast ett litet eltillskott till en orimlig hög kostnad!
Lösningen finns i geotermisk energi och i solenergi!
Julian

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

När jag läser om vindkraftverk så tänker jag alltid på vad en bekant som var i branchen sa en gång.
Om vi klipper av alla inkommande elledningar till Östergötland, lägger ner allt jordbruk och i stället fyller hela östgötaslätten med vindkraftverk, stänger de mest energikrävande industrierna i Linköping så räcker nog strömmen till det vardagliga i Linköping. Alla andra städer och sammhällen, byar och industrier i Östergötland har dock ingen ström och förblir strömlösa. Sedan kommer nästa problem, om det inte blåser så är även Linköping strömlöst och mörklagt. Jag har inget bevis för hur sanningsenligt detta är, men det ligger nog rätt nära sanningen tyvärr.

Bekymmrad JANKRO.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vind og sol har ett felles problem som kraftforsyning: de har perioder hvor de ikke gir kraft. Skal større deler av kraften komme fra disse kildene må det bygges ut mer overføringslinjer slik at vatnkraft fra magasindammer kan settes inn med en gang den lokale kilden svikter, kjernekraft og annen varmekraft fungerer best med jamn produksjon og trenger timer på endring av effekten. Vatnkraft fra elver har noe mer fleksibiletet, men bør få gå optimalt hele tiden og er den beste fornybare energikilden.

På grunn av den store utbyggingen av vind og solkraft i Europa stiger prisene på kraften fra de norske magasinkraftverkene som brukes som utjamningskraft på det europeiske markedet.

F

F.d. 17039

Guest

Dagens alternativ till vindkraft är kol, olja och uran. Är det mycket bättre? I framtiden kommer säkert många andra alternativ, t ex vågkraft, solenergi osv. Men ska vi öka våra utsläpp fram till dess?
Ska förresten bli intressant, om man lever så länge, och ta del av protesterna då. Kan de kanske låta så här:
Vågkraften hotar det rörliga friluftslivet för båtägarna. Lägg det nån annanstans, men inte just här!
Solpanelerna tar enorma markarealor i anspråk och förfular landskapet, Sådana vill vi inte ha här. Och dyrt är det. Vad är det för fel på våra kol- o kärnkraftverk?

Har jag fått noja
undrar (s)noja?:confused:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Det finns även andra ej nämnda alternativ än de ovan nämnda, ex;
1) bygg ut de resterande outbyggda 4 älvarna i norr (jfr utsikt, ljud, etc med vindkraft)!
2) bygg ut och utnyttja kraften även i mindre vattendrag, mycket ebilligare och framförallt lönsamma gentemot vind"kraft"!
3) lägg ner de industrier som förbrukar mkt el ex alu-smältverk, vad får miljön egentligen kosta och för vilka/vem?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det finns en (nästan nog) outsinlig energikälla, nämnligen Toriumreaktorer.
Tyvärr har våra politiker i sin obegripliga visdom tills nyligen förbjudit forskning om kärnkraft.
Fördelarna med torium framför uran äratt det finns ca 500 gånger mer torium än uran på jorden. (Det finns massor i Sverige.)
Argumentet att bränslet kommer att ta slut inom överskådlig framtid gäller då inte längre.
En toriumreaktorer är subkritisk till skillnad från en uranreaktor som är superkritisk.
Det krävs en extern neutronkälla för att hålla igång reaktionen i en toriumreaktor, därför är en härdsmälta inte ens en teoretisk möjlighet. Stänger man av strömmen till reaktorn, så stannar reaktionen, eftersom neutronflödet upphör.

I en toriumreaktor är avfallet som produceras mycket mindre radioaktivt än i en uranreaktor. Istället för att behöva lagra avfallet i hundratusentals år så rör det sig om cirka 500 år för toriumavfall. Problemet med långvarig säker lagring av högradioaktivt avfall försvinner alltså.

Torium behöver inte heller upparbetas på samma sätt som med uran. Torium kan användas i reaktorer direkt.

I toriumreaktorer kan man även blanda ut bränslet med högradioaktivt avfall från konventionella kärnkraftverk och minska radioaktiviteten. Detta gäller även avfall från avvecklade kärnvapen.

Toriumreaktorer kan således användas tills man löst problemet med fussionskraft, där man kan använda (modifierat) vatten som energikälla.
Det är bara för våra politiker att reagera och starta forskningen.
I flera länder bygger man forskningsanläggningar för närvarande.

I

Ice-Man

Guest

Kol, olja och uran behöver inte vara alternativen även om de med förfinad rening rent teoretiskt skulle kunna vara det...
Det finns miljövänliga och hållbara alternativ som ignoreras av ideologiska skäl. Ett bra exempel är kärnkraft från torium, som är 100% säker, inte producerar biprodukten plutonium och har jämförelsevis mycket kortlivat avfall. Vi har tillräckligt med torium för att hålla oss och våra efterkommande med miljövänlig energi i tusentals år. Se mer: Thorium Energy Alliance Portal

Jag kan inte förstå hur de så kallade miljövännerna stilla accepterar att man både förstör miljön via tillverkningen av kraftverken, man förstör den visuella miljön och de tysta områdena i vårt förhållandevis glesbefolkade land. Att vindkraften dessutom skördar tusentals fridlysta djur tycks miljövännerna ignorera helt.

Bilagor

• bird-kill2-sm.jpg
    bird-kill2-sm.jpg
    14,4 KB · Visningar: 396
F

F.d. 17039

Guest

Ibland är det som syns inte så farligt som det man inte ser direkt, men ser eller kan ana den långsiktigta, negativa effekten av, t ex koldioxidökningen i atmosfären, utsläpp av kväve- och svaveldioxider. Så frågan blir, vilket är minst skadligt av en massa onda ting?
En bild av några döda fåglar från ett vindkraftverk är naturligtvis ett hjärtknipande och slagkraftigt vapen i händeran på vindkraftsmotståndarna - och visst är det trist med negativa effekter. Men långsiktig klimatförändring med naturkatastrofer i släptåg får väl ändå anses värre??

Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Jag tycker att Svenska staten har härjat och förstört nog mycket uppe i Norrbotten. Att bygga ut i de sista älvarna vore nog en ännu större dumhet än att fylla södra Sverige med vindkraft. Våra sista älvar tillför otroligt mycket när det gäller turism och rekreation. En älv som strömmar ger intäkter för lång lång tid. En utbyggd älv har inte något annat värde än den elkraft den ger. Arbetstillfällen ges när älvarna byggs ut. Men när det är klart så strömmar elen och pengarna söderut. Vi häruppe har gett övriga landet tillräckligt av våra tillgångar.
Ha det

F

F.d. 17039

Guest

Och om man då varken vill ha vindkraft eller vattenkraft, men ändå tillgång till el i oförminskad eller t o m ökad omfattning. Vad gör vi då på kort sikt? På längre sikt finns ju ett antal tänkbara lösningar, som vi sett av tidigare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag ser inte att någon nämner minskad energiförbrukning? Där finns ju massor att göra!
Ge stöd till installation av bergvärmepumpar, luftvärmepumpar, ventilationsvärmeväxlare m.m. Kräv bättre isolering och energihushållning i både industrier och offentliga byggnader, Se till att göra kärnkraften som vi redan har tillgänglig. Kanske öppna Barsebäck igen? Där är väl ren kapitalförstöring att låta det stå i malpåse?

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag ser inte att någon nämner minskad energiförbrukning? Där finns ju massor att göra!
Man kan ju släcka alla gatlyktor i städerna. Bor själv på landet och vi klarar oss utan gatubelysning. Däremot får vi vara med och betala för att de i städerna skall ha det ljust och trevligt.
Trafikljus drar mycket ström. De kan släcka dem oxå.
:twitcy::twitcy:

I

Ice-Man

Guest

Slagkraftigt vapen med bild på "några döda fåglar", nja, det är ju bara ren fakta visualiserad eller du vill förneka även det?
Jag skulle kunna ösa in tusentals länkar och bilder här i forumet, men jag tror att jag gjort min poäng ganska klar? Inte för att jag är en enorm trädkramare direkt, men jag inser i alla fall idiotin med vindkraft.

Jag skulle vilja påstå att vindkraftshysterin kommer visa sig vara en väldigt liten parentes när det gäller elproduktion. Det är helt enkelt uppåt väggarna fel och det inser fler och fler runt om i världen.
Att sedan Sverige som redan är självförsörjande beträffande el för omvärlden ska försöka visa sig vara bror duktig på invånarnas bekostnad gör mig bara förbannad, in i h-e förbannad. En av anledningarna till att vi numera har dyrare el är att vi säljer el utomlands där elpriserna är högre. Det är klart att priserna höjs för Sveriges invånare då med om elbolagen kan få bättre betalt utomlands.

Beträffande klimatet (inte att förväxla med vädret), det kan möjligen inte röra sig om naturliga svängningar? Det är ju för länge sedan vetenskapligt bevisat att det varit flera istider. Vem vet, inte du, vem vet, inte jag :)
Dock är detta en helt annan diskussion....

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

"Trafikljus drar mycket ström" Ja det är sant men dom har dragit mycket mer ström för några år sedan. Bakom varje färg satt där en 65 watts glödlampa, dessa är ersatta med LED där den röda drar ca8W. Det är väl bättre?

Just idag så är där en artikel angående energipriser i SDS Nya zoner har redan höjt elpriset - Ekonomi - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt där det står "2006 anmälde Dansk Energi den svenska prismodellen" därav får vi högre priser i södra Sverige.

Bilagor

• 225V 65W.JPG
    225V 65W.JPG
    566,8 KB · Visningar: 2
Toppen