Sv: Vindkraftverk
Kan inte vara tyst mer:
*Ironiläge på* Ja, de närboende uppskattar säkert även ljudet (både i det hörbara spektrat och det lågfrekventa). Sedan är de ju så himla vackra med, passar verkligen in i naturen - riktigt smart att måla dem gröna nertill och vita upptill, de smälter ju in och blir nästan osynliga fast vingarna sveper en yta nästan lika stor som en fotbollsplan.
Djuren, speciellt fåglar samt fladdermöss (som söker sig till överskottsvärmen) tycker nog att det är skönt att få lite "massage" av vingarna.
De som köpt fastigheter på landet för att få lugn och ro som får ett vindkraftverk som granne tycker säkert att det är jättebra. Konsumenterna som både via elräkningen och skattsedeln får betala för att några få skall tjäna pengar gillar det jättemycket. *Ironiläge av*
Vindkraften i Sverige finansieras via bidrag och elcertifikatsavgifter, inte ett enda större vindkraftverk hade byggts utan den modellen. I takt med att vindkraften byggs ut måste även kraftnäten byggas ut för den ojämna elproduktionen. Reglerkraften (i Sveriges fall vattenkraften) måste byggas ut för att kunna reglera den ojämna försörjningen från vindkraften (det blåser ju inte alltid lika mycket). Vindkraft är extremt dyr energi och jämför man producerad kontra installerad effekt så ser man snabbt att det är väldigt ineffektivt.
Producenterna och vindkraftsexploatörerna räknar med en livslängd för varje större verk på 25 år, men många slits och går sönder långt innan dess även om de servas enligt konstens alla regler. Det är dessutom lätt att tänka sig att en sliten växellåda t.ex. har betydligt högre ljudnivå och alltså borde även detta tas upp i ljudberäkningarna när man planerar för verken.
Allt ovanstående låter väldigt negativt och bakåtsträvande. Alla vill ju ha ström, men på bekostnad av vad? Tanken med vindkraftverk är vid första anblicken god, men i ett större perspektiv fungerar det i realiteten inte av väldigt många olika skäl. Intressekonflikter kommer alltid att förekomma.
Ser man på miljöaspekterna så finns det en oändlig mängd parametrar att ta hänsyn till i allt från tillverkningen av järn, betong och kompositmaterial i kraftverken till alternativa miljömässiga förbättringar i befintlig elproduktion.
Detta är min åsikt i vindkraftsfrågan. Jag tycker helt enkelt att vindkraften tar mer än de ger. Sverige behöver i dagsläget inte elen från vindkraften, vi är redan självförsörjande. Enda anledningen att bygga ut är att profitera genom att sälja el till utlandet och det kommer knappast gemene Svensk tillgodo, tvärt om får vi betala för det...
Skulle personligen inte få för mig att bli delägare i ett vindkraftsprojekt, det finns andra sätt att tjäna/spara pengar utan att förstöra naturvärden m.m.
Sedan har vi då alternativen. Varför inte lägga alla miljarder på förnyelsebar energi i form av t.ex. bioenergi. Kärnkraft har ju den stora nackdelen med sitt avfall, varför inte försöka bryta ner det helt? Ja, det finns många andra alternativ där vi inte är beroende av en viss typ av väder...
Så tycker jag och det står jag för