Jonasnil
Bäste kollega, tack för den intressanta länken till British Medical Journal. Tidigare har jag tagit del av studier där skillnader mellan varierande genetiskt betingade nedbrytningsvägar för alkohol använts som markör, men då har det handlat om asiatiska populationer.
Det är med stor tvekan som jag yttrar mig i denna tendentiösa tråd; varje inlägg gör tyvärr att en tråd lever längre. Och sannolikheten att kunna påverka trådskaparen med rationella argument torde enligt min erfarenhet vara liten. Ts brukar uttrycka stor skepsis mot såväl vetenskapliga argument som auktoriteter (dock ej sådana som han upplever ge honom stöd i hans åsikter, inte ens som i detta fall där det handlar om korttidseffekter och inte på hälsa utan på diverse bloprover).
Dessutom är det ju så att en diskussion om alkoholens effekter på hjärta och kärl är ett sidospår. Den tveklöst största risken med ett måttligt bruk av beroendeskapande gifter, vare sig alkohol eller andra, är risken att halka in i missbruk. Och de sydeuropeiska dryckesvanor som ts har hyllat i flera inlägg är korrelerade med en hög risk för leverskada. Det råder vetenskaplig enighet om att alkoholkonsumtion ökar risken för förtidig död, skrumplever, cancer i ett flertal organ och naturligtvis olyckor. Det är jag beredd att skåla på med ett litet glas vin, men hoppas slippa se fler rubriker som att vin skulle vara nyttigare än motion
aake