• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viltvarning

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Viltvarning

vad menar du med Ekoturism?

Ekoturismföreningen

Citerat från deras hemsida, som svar på din fråga:

Svenska Ekoturismföreningen arbetar för mer och bättre ekoturism, en turism som bevarar och tar ansvar för ömtålig natur och kultur, både i Sverige och utomlands.
Under de senaste åren har ekoturism bidragit till att skydda unik natur och kultur runt om i världen.
  • Afrikas bergsgorillor har ökat i antal.
  • Havets valar har blivit mer värda levande än döda.
  • Svenska samer använder ekoturism för att värna om och visa upp unika kulturvärden.
Här i Sverige kan exempelvis medelmåttig naturturism förädlas till attraktiv ekoturism, som bevarar och stödjer känslig natur och kultur runt om i landet.
Med mer ekoturism vill vi:
  • ge skyddsvärd natur ett ekonomiskt värde.
  • utveckla en form av turism som stärker natur- och kulturskydd, och ger mindre och färre miljöskador än annan turism.
  • förädla traditionell naturturism, vilket skapar jobb, ofta i glesbygd, utan att förstöra naturen.
  • ge en stark profil för Sverige som resmål, vilket gynnar resenäringen i hela landet.
  • vara en inspirationskälla, pionjär och riktningsvisare för hela resebranschen.
  • locka till ett roligare resande för alla inblandade - besökaren, lokalbefolkningen, arrangören och inte minst naturen med alla djur och växter.
Tips på företag som sysslar med ekoturism:

Vargsafari vinter | Wild Sweden – wildlife watching tours. Moose, Beaver, Wolf, Bear.


/Ludde :)
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Viltvarning

Denna tråden kunde lika gärna ha hetat "Medlemsavhoppsvarning". Det hela började som ett inlägg om försiktighet på vägarna slutade med en "påkörd" medlem som numera inte "finns med oss längre".
Tack Vingen3 för dina inlägg och supporten jag fick gällande bilkameran.

Maning om försiktighet....

Bernt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Viltvarning

Jag tackar också för supporten jag fick av Vingen på kameran jag köpte. Har nu fått hem den och skulle frågat dig lite men ...
Det verkar som det var denna tråd som gjorde att Vingen tog sitt beslut men det är väl ändå så att ger man sig in i diskussionen så får man nog tåla lite gliringar hit o dit. Det hör liksom dit när det finns så många olika åsikter. Jag tror ändå att det inte finns någon medlem i klubben som inte gillar husbilslivet inkl. Jappe.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltvarning

Detta med Ecodriving anser jag mig ha mycket på fötterna i. Det ingår nämligen i en Yrkeschaffis vidareutbildning, Det är kanske därför du ser en LB ligga i ett nerförslut i ca 85-90 knyck för att utnyttja massans rörelse inför nästa uppförslut, allt enligt fysiken lagar. I landet Tyskland accepterar tysk Polis detta faktum. De anmärker inte på en hastighetsöverträdelse på ca 1 minut i nedförslut för att det tunga fordonet skall kunna utnyttja just detta.

Detta med att ta fart inför uppförslut praktiserade jag i en buss på väg till Österrike för många år sedan. Vid gränsen Tyskland/Österrike kontrollerade tullarna färdskrivaren och upptäckte då hastigheter på 120-130 km/tim. "Nicht gut" sa dom. "Men det är ju för att inte tappa för mycket fart i uppförsbackarna som man står på lite ibland" sa jag men det gick inte hem alls! "Ock, ock, ock" sa tulltjänstemannen "det händer så mycket olyckor med skandinaviska fordon just på grund av sådana här finesser."

Inga böter men vi fick en längre predikan om vikten att hålla sig till gällande lagar och förordningar!

En annan gång för ännu fler år sedan fick jag en uppmaning att vända skidorna på taket. Detta skedde också vid gränsen Tyskland/Österrike. "Men skidorna ligger ju med bakändan i färdriktningen, precis som de säger hemmavid att de ska göra!" "Dummknopf" sade tullaren "skidorna är ju gjorda för att undvika hinder framtill och skulle de lossna och komma farande vid en kollision exempelvis så blir risken mindre vid en "träff" om de ligger rätt på biltaket!"

Jappe
 
Toppen