• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viltvarning

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Viltvarning

Gör du detta gratis eller får du ersättning?

Frågar du mig Ludde Kuddson?
Då skall jag svara vad som gällde då jag höll på med detta.
INTE ETT ÖRE I ERSÄTTNING för ett eftersök endast utgifter.
Numera utgår det en ersättning av ca 500 SEK för ett "normaleftersök" vad det nu kan innebära.

Alltså inte baserat på antal timmar eller andra faktorer.
Eftrersöksjägaren skall då rappotera in till Polismyndigheten gjorda beodrade eftersök.
En ganska omständig procedur efter vad jag förstått.
Sedan om det fungerar så kommer ersättningen in på Bankkontot, men det har strulat mycket här i mitt område.

Så jag kan rekommenderar dig att vill du ha ett "extraknäck" så skall du inte anmäla dig som Eftersöksjägare, då är det nog mer lönande att plocka tomburkar utmed vägen och panta dessa.:)

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, jag frågade dig Vingen. Alla jägare som är med i eftersöksregistret som polisen kontaktar vid viltolycka har rätt till ersättning.
Har du inte fått information från polisen om att du har rätt till ersättning? Är du med i eftersöksregistret borde du rimligtvis fått information om ersättning. Har du inte fått det ska du verkligen ta kontakt med ditt lokala poliskontor så hänvisar de dig vart du ska vända dig för att få ersättning

Nyheter - Nationella Viltolycksrådet

Ersättning till de som söker upp trafikskadat vilt

F

F.d. 9344

Guest

.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Nu är det ju ytterst ovanligt att rovdjur blir trafikskadade. Det är ju rådjur som står för flest viltolycko och då är det 400 kr som gäller. För vildsvin är det 700 kr tror jag, men då vill man helst vara två personer pga risken för attack från skadat vildsvin. Det är inte speciellt kul att krypa på alla fyra i de mest täta buskagen och veta att man vilken sekund som helst kan bli anfallen. Lyckligtvis så brukar ju djuren stelna till och klarar inte att gå till attack. Men till er som tycker det är en bra ersättning så är det bara att anmäla sig. Men komockså ihåg att det ofta blir förlorad lön för det ordinarie arbetet. Eftersök är inget somjägaarna ser som ett nöje utan enbart för att minska lidande.

Det värsta tycker jag är när bilister struntar i att anmäla viltolyckor. Tyvärr är detta vanligt.
Bertil

F

F.d. 9344

Guest

.

F

F.d. 50195

Guest

Wingen, det finns en bra lösning på den ekonomiska aspekten, föraren får betala kostnaden, eller förarens trafikförsäkring, bra va!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Låter som du valt ett uppdrag som är påfrestande...

Gubben min sköt precis en gresagalt i vår skog på 150 kg nu ikväll, blir gött å ha att grilla i sommar...:cool:..den grisen hade inte varit kul att få ut på E6:an, som går precis öster om vår mark...

F

F.d. 9344

Guest

.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ok Jappe. Då gör vi som så, vi ställer av våra HB det 1 april och ställer på den 1/10. Då kanske men endast kanske vi inte stör våra vilda vänner. Vad säger du? Vore inte det optimal. Undrar hur många av oss som ställer på detta. Kanske det vore bäst att människorna helt försvann från Jordens yta? Jag blir så trött på er "muppar" som skall vara så Miljö men ändå har som nöje att förflyta er med Fordon. Nu får du bestämma dig Jappe. Antingen lever du som du lär eller så sluta du att ge oss andra dåligt samvete för att vi tycker att HB är det optimala att tillbringa sin fritid i. Det är bara för dig att bestämma dig.

Naturligtvis vore det bäst för planeten Jorden om människan försvann:

Enkel domedagsprofetia eller ”Kunskapens” pris

Mot många djur här på klotet
är människan det största hotet
arterna försvinner i rasande fart
snart finns inte många kvar, det blir inte rart
när kolföreningarna har dödat alla våra vänner
många tänker så, bland dom människor jag känner
Snart får vi förmånen att leva i splendid isolation bland all plast och oljan
medicinarna med alla sina gifter ser till att människan överlever men ej koljan
När det så småningom blir ännu tydligare vad rovdriften har ställt till med, begriper kanske menigheten
att det är lättare sagt än gjort att få tillbaka allt det som gjorde livet värt att leva, då sitter vi fast i smeten

Av jordens skönhet finns då ej längre det minsta spår, allt är förött och plundrat av skapelsens krona, människan
[FONT=&quot]Den förr så vackra planeten Tellus klarar ej att återfå sin forna glans trots all vetenskap och kunskap. Se människan, Maskinmänniskan!

Jappe[/FONT]

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

När det så småningom blir ännu tydligare vad rovdriften har ställt till med, begriper kanske menigheten
att det är lättare sagt än gjort att få tillbaka allt det som gjorde livet värt att leva, då sitter vi fast i smeten

Av jordens skönhet finns då ej längre det minsta spår, allt är förött och plundrat av skapelsens krona, människan
[FONT=&quot]Den förr så vackra planeten Tellus klarar ej att återfå sin forna glans trots all vetenskap och kunskap. Se människan, Maskinmänniskan!

Jappe[/FONT]
Hur vore det om du delade med dig av lite hopp istället för denna svartsyn?
/ÅKe

F

F.d. 1256

Guest

det är väl Jappe i ett nötskal. Man får helt enkelt inte lägga någon vikt vad den mannen skriver, hittar på. Måste dock vara jobbigt att leva upp till Mr perfekt.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Så "kul" att min ringa person är så intressant att den klankas på. Mera kul hade det dock varit om ämnet diskuterades i stället! :D Personangrepp är sällan bra argument!

Jappe

F

F.d. 9344

Guest

.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja det sa vår tyske svigerinne og til hun nesten kjørte på en - fikk straks mye mer respekt for hva som rører seg i vår natur.

F

F.d. 50195

Guest

Jappe[/FONT]

Jeppe det kallas visst för evolution. :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vingen3, varför har du raderat dina inlägg och ersatt med en punkt? Det blir väldigt svårt att följa tråden. De som har svarat på dina inlägg hänger ju i luften nu.
I mina ögon ser det ut som du inte kan står för det du har skrivit, men det kanske är någon annan anledning?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja och vad i mitt inlägg finner du något annat?

Detta med Ecodriving anser jag mig ha mycket på fötterna i. Det ingår nämligen i en Yrkeschaffis vidareutbildning, Det är kanske därför du ser en LB ligga i ett nerförslut i ca 85-90 knyck för att utnyttja massans rörelse inför nästa uppförslut, allt enligt fysiken lagar. I landet Tyskland accepterar tysk Polis detta faktum. De anmärker inte på en hastighetsöverträdelse på ca 1 minut i nedförslut för att det tunga fordonet skall kunna utnyttja just detta.

Vi kör med HB som väger omkring 3,5 ton och uppåt , En tung LB kanske väger omkring 55-60 ton fulllastad.
Det är en viss skillnad det.
Allt annat som du skriver håller jag med om, men vad menar du med Ekoturism?
Sedan kan jag upplysnigsvis till dig säga följande. På min frítid spelar ínte en timme hit eller dit någon som helst roll,
Men har du som jobb att köra varor så hamnar vi på ett annat plan.
Där gäller minuter.
LB har en fast avgång, godset skall vara på plats exakt på planerad tid. Aviker denna från planeringen om så endast en minut skall detta rappoteras till Speditören. I mitt fall till Beligen som då meddelar mottaqaren som står med arbetskraft som skall lossa lasten att de får omplaceras till annat arbete,

Så är det med Just in Time transporter i vår högteknologiska samhälle av idag.

Fråga. Blir du inte irriterad om det du beställt en vara och den inte inte kommer snabbt nog hem?
Det jag kan se på det forum så frågar många hur lång tid det tar att få hem varorna de beställt.

Ja vad kan det bero på????

Och hur kom yrkestrafiken in i diskussionen? Vem har påstått att du inte vet nåt om Ecodriving? Vem har överhuvudtaget nämnt ecodriving? Vem i tråden har klagat på att transporter inte kommer fram i tid? Jappes dikt handlade om att lätta på gasen för att skona miljön och undvika viltolyckor. Vi husbilsägare kan väl vara överens om att vi kan lätta på gasen, vi har väl inga transporttider att passa?

Du svingar runt omkring dig med storsläggan men jag förstår inte riktigt vem du vill slå på och varför? När jag läser ditt inlägg som jag citerat ovan ser jag bitterhet och ilska mellan raderna. Du dömer direkt och kallar bland annat mig för mupp i ett tidigare inlägg. För att jag vill värna om miljön och dela med mig av enkla tips som inte innebär någon större uppoffring.

Dina inlägg tycker jag är långt från saklighet och god debattanda.

/Ludde

Toppen