• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viltvarning

F

F.d. 9344

Guest
Nu i slutet av april och början på maj månad stöter Älkon bort sina fjolårskalvar och det gå ganska bryskt till. Nu skall nya födas av henne. Dessa fjolårskalvar blir då väldigt vilsna, plötsligt skall de klara sig själva och vet inte riktigt vad de skall "ta vägen".
Så var extra uppmärksamma i denna tid när ni är ute på vägarna. Det kan dyka upp en älg framför bilen på de mest otroliga ställen.
Här kan vi se en som troligen är en fjolåring springa utmed E6 i Bohuslän men på rätt sida stängslet.
Denna dag bjöd inte Bohuslän på sitt bästa väder, regn och stark blåst så bilden är lite suddig men i högerkanten kan ni se älgen som sprang ganska fort utmed stänslet.

Vilstängsel är bra - YouTube

Var rädda om er och se upp åt sidorna av vägen.

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltvarning

En liten påminnelse....

I vårens tid när naturen vaknar och djuren föder ungar
trampar vi på gasen och far fram som kungar
vem ger oss rätten att på sådant vis härja runt i vår natur
den tillhör inte bara oss människor utan också alla andra djur

Jappe

F

F.d. 9344

Guest

Ok Jappe. Då gör vi som så, vi ställer av våra HB det 1 april och ställer på den 1/10. Då kanske men endast kanske vi inte stör våra vilda vänner. Vad säger du? Vore inte det optimal. Undrar hur många av oss som ställer på detta. Kanske det vore bäst att människorna helt försvann från Jordens yta? Jag blir så trött på er "muppar" som skall vara så Miljö men ändå har som nöje att förflyta er med Fordon. Nu får du bestämma dig Jappe. Antingen lever du som du lär eller så sluta du att ge oss andra dåligt samvete för att vi tycker att HB är det optimala att tillbringa sin fritid i. Det är bara för dig att bestämma dig.

F

F.d. 1256

Guest

Ok Jappe. Då gör vi som så, vi ställer av våra HB det 1 april och ställer på den 1/10. Då kanske men endast kanske vi inte stör våra vilda vänner. Vad säger du? Vore inte det optimal. Undrar hur många av oss som ställer på detta. Kanske det vore bäst att människorna helt försvann från Jordens yta? Jag blir så trött på er "muppar" som skall vara så Miljö men ändå har som nöje att förflyta er med Fordon. Nu får du bestämma dig Jappe. Antingen lever du som du lär eller så sluta du att ge oss andra dåligt samvete för att vi tycker att HB är det optimala att tillbringa sin fritid i. Det är bara för dig att bestämma dig.

Vingen, detta var det bästa jag läst på länge här. Riktigt bra skrivet !!

Tack

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Han har väl ändå inte sagt att du och jag inte ska vara ute och köra med våra husbilar? Var i hans dikt står det så??
Jag uppfattar hans dikt som en uppmaning till eftertanke, att ta det lugnt och försöka se naturen som något vi delar med djuren och inte äger.

"den tillhör inte bara oss människor utan också alla andra djur
"

Eller hur!

Fin dikt tycker jag! Varför ska man inte kunna uppmana till eftertanke utan att bli stämplad som extrem och mupp? Man kan faktiskt vara både naturvän och göra medvetna miljöval utan att för den skull avstå husbilslivet.
Det kan vara stora skillnader i hur man belastar miljön mellan olika husbilsåkare.
Lite tips som kan göra skillnad:

*Planera sin körning
*Lätta på gasen, spelar det någon roll om man kommer fram till målet en timma senare istället?
*Inte använda engångsartiklar
*Använda miljömärkt tvål, schampo och diskmedel
*Använda såpa istället för starka rengöringsmedel när man städar inne i bilen
*Handla närodlat och ekologiskt
*Gynna ekoturismen

/Ludde

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Ludde och Jappe, det kanske inte är något kul att förstå Jappes diktkonst för då har man ju inget att skälla på. Visst är den gode Jappe en riktig mupp ibland, men denna gången var han det absolut inte. Det räckte väl att det var hans namn så var det redan klart utan att läsa innehållet i inlägget.

Såna dikter vill i alla fall jag ha mer av Jappe, men du kanske får använda pseudonym:wideeyed::):wink:

WalsanJ

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024

:confused:Jappe är väl inte ute för att ge någon dåligt samvete??

F

F.d. 9344

Guest

:confused:Jappe är väl inte ute för att ge någon dåligt samvete??

"Konsten" är ju till för att tolkas har jag fått lära mig, och som vi ser tolkas det olika.

Om jappes "dikt" skall hänföras till det konstnärliga och det får jag nog tillstå att den i mina ögon gör så har den ett budskap.
Jag ville i all enkelhet göra HBK,s medlemmar uppmärsamma på detta med viltfaran som är extra stor nu på våren, Inget annat,
Då kommer det ett inlägg som när jag läser mellan raderan (tolkar) som ifrågasätter vad som ger oss rätt att köra omkring på vägarna under denna tid. Och det skrivet av en som själv troligen gör det. Är det då konstigt att man blir lätt irriterad?

Min uppmaning var ju att köra försiktigt, vara uppmärksam så att inte vi eller djuren skadas.

Nu är det inte det första inlägget från den signaturen som visat på en kluven inställning till detta med nöjesåkandet med motorfordon eller fordon över huvud taget.
Och det tycker jag är en underlig inställning av någon som tycks ha just detta som nöje.

För att inte tala om de "Tunga fordon" som transporterar varor.

Vi får väl se hur det kommer att se ut om det nu mot förmodan blir en Transportstrejk med motelden från Arbetsgivarna Lockout. Läser i dagen tidning att blir detta av så stannar Sverige inom 2 dagar, Industri, mat i hyllorna ja allt som vi behöver för vårt dagliga liv.

I min värld är HBK en intresseförening som skall värna om just rätten och möjligheten att kunna tillbringa sin fritid med just ett fordon som till vardags kallas Husbil.
Om jag missat något här så vore det klädsamt om jag fick information om detta för då ser jag ingen mening med att var kvar som medlem.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har naturligtvis inget emot att köra husbil men jag försöker köra så att risken för viltolyckor blir minimal. Det gäller alltså att ha uppsikt, kunna läsa naturen och minska hastigheten på sådana ställen där det är risk att viltet korsar vägarna. På senare år har jag varit inblandad i flera incidenter med djur efter vägarna men det har inte hänt några olyckor.

Jag anser att man inte är tvungen att hålla sjuttio km/tim exempelvis bara för att det står så på skylten. Det är en maxhastighet på vägsträckan under idealiska förhållanden. Tyvärr är idealiska förhållanden ganska sällsynta och ännu sämre blir det morgnar, kvällar och nätter.

I vägtrafikordningen står det något om att hålla sådan hastighet att man hinner stanna eller väja för hastigt uppdykande hinder och i min bok inbegripes även andra djur än människodjuren däri!

Jappe

F

F.d. 9344

Guest

Han har väl ändå inte sagt att du och jag inte ska vara ute och köra med våra husbilar? Var i hans dikt står det så??
Jag uppfattar hans dikt som en uppmaning till eftertanke, att ta det lugnt och försöka se naturen som något vi delar med djuren och inte äger.

"den tillhör inte bara oss människor utan också alla andra djur"

Eller hur!

Fin dikt tycker jag! Varför ska man inte kunna uppmana till eftertanke utan att bli stämplad som extrem och mupp? Man kan faktiskt vara både naturvän och göra medvetna miljöval utan att för den skull avstå husbilslivet.
Det kan vara stora skillnader i hur man belastar miljön mellan olika husbilsåkare.

*Planera sin körning
*Lätta på gasen, spelar det någon roll om man kommer fram till målet en timma senare istället?
*Gynna ekoturismen

/Ludde

Ja och vad i mitt inlägg finner du något annat?

Detta med Ecodriving anser jag mig ha mycket på fötterna i. Det ingår nämligen i en Yrkeschaffis vidareutbildning, Det är kanske därför du ser en LB ligga i ett nerförslut i ca 85-90 knyck för att utnyttja massans rörelse inför nästa uppförslut, allt enligt fysiken lagar. I landet Tyskland accepterar tysk Polis detta faktum. De anmärker inte på en hastighetsöverträdelse på ca 1 minut i nedförslut för att det tunga fordonet skall kunna utnyttja just detta.

Vi kör med HB som väger omkring 3,5 ton och uppåt , En tung LB kanske väger omkring 55-60 ton fulllastad.
Det är en viss skillnad det.
Allt annat som du skriver håller jag med om, men vad menar du med Ekoturism?
Sedan kan jag upplysnigsvis till dig säga följande. På min frítid spelar ínte en timme hit eller dit någon som helst roll,
Men har du som jobb att köra varor så hamnar vi på ett annat plan.
Där gäller minuter.
LB har en fast avgång, godset skall vara på plats exakt på planerad tid. Aviker denna från planeringen om så endast en minut skall detta rappoteras till Speditören. I mitt fall till Beligen som då meddelar mottaqaren som står med arbetskraft som skall lossa lasten att de får omplaceras till annat arbete,

Så är det med Just in Time transporter i vår högteknologiska samhälle av idag.

Fråga. Blir du inte irriterad om det du beställt en vara och den inte inte kommer snabbt nog hem?
Det jag kan se på det forum så frågar många hur lång tid det tar att få hem varorna de beställt.

Ja vad kan det bero på????

Micke & Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2025

"den tillhör inte bara oss människor utan också alla andra djur"

Eller hur!

*Planera sin körning
*Gynna ekoturismen

/Ludde
Jaha näst miljömupp, varför betala 10-15 kr. mer för kilot bara för att gynna lokala bönder som får massa bidrag, nej jag handlar där det är billigast, sen om det
kommer från sverige eller tyskland spelar mig ingen roll...

F

F.d. 9344

Guest

Ja det är också en inställning. Men jag föredrar nog att gynna vårt egen industri vår egen arbetskaft och så vidadre.
Så jag köper svensk så långt det går:)

Sedan när det gäller subventioner till lantbruk så är Sverige motstånare till detta inom EU.
Är det något som det kämpas för detta så är det just Frankrike och de nya östmedlemmarna som driver detta.

Tyvärr jag håller inte med er om detta.

Köp svenskt om det så kostar några kronor mer, det gynnar våra producenter, och därmed arbetstillfällen i Svergie.

Är det något vi behöver så är det arbete i vårt land.

F

F.d. 9344

Guest

Ludde och Jappe, det kanske inte är något kul att förstå Jappes diktkonst för då har man ju inget att skälla på. Visst är den gode Jappe en riktig mupp ibland, men denna gången var han det absolut inte. Det räckte väl att det var hans namn så var det redan klart utan att läsa innehållet i inlägget.

Såna dikter vill i alla fall jag ha mer av Jappe, men du kanske får använda pseudonym:wideeyed::):wink:

Min gode Lundsholm.

Jag förstår till vem piken är ritktad till.
Men en sak skall du ha väldigt klart för dig. Jag läser vad som är skrivet och inget annat.
Att gång på gång få läsa vissa nickars inlägg på detta forum som är HBK,s som ondgör sig över att fordon det är inte något bra, det retar upp mig.

Följande går att läsa på HBK.s Hemsida.
"Vi i Husbilsklubben.se vill gemensamt värna om medlemmarnas önskemål
och intressen samt verka för att skapa större förståelse för husbilsturismen
hos myndigheter och andra i vårt land genom information och kontakter."

Jag tycker att vissa inlägg på detta forum som inte görs i denna anda strider mot detta.​

Är jag medlem i en klubb/förening som arbetar mot ett visst mål så kan man inte samtidigt vara emot detsamma.​

Det är som att vara medlem i MRF men samtidigt anse att bilåkande är av ondo.​

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2025

Hej!
Vi vill varna för en sträcka på väg 26 med anledning av att vi körde på en älg ,platsen ligger 2km söder Nybble (söder Kristinehamn).
Sträckan är c:a 3km söder ut.
Jägaren som jag kom ikontakt med i samband med att vi körde på älgen berättade att denna sträcka skall vara väldigt utsatt för älg tillbud.
Må så gött.
Yngve

F

F.d. 9344

Guest

Jaha där ser man, denne Jägare var troligen den som Polismyndigheten i området anlitade för att göra Eftrersök på trafikskadat vilt.

Det har även jag syssla med, Telefonen ringer när som helst på dygnet med följande budskap.
Hej det är Polisen i XXXX en Älg har blivit påkörd på väg XX men tyvärr inte blivit på plats.
Kan du ta din hund och göra ett eftersök. Visst visserligen är klockan 3 på morgonen men det är bara att hoppa i kläderna och göra allt i ordning för att förkorta lidandtet för detta djur.
Så ni som inte vet ett skvatt om vad vi som Jägare får göra utan bara lever i tron att vi är "ennna Nissar" som bara vill fylla frysen med kött ni har ingen aning.

Nu vill vissa att detta skall skötas av personal som är anställda för detta och betalas med skattepengar, Visst då kan ni som anser det börja räkna ut vad lönekostnaderna kommer att hammna.
Jourersättning, Bilersättning, OB och sociala avgifter plus avtalsenlig lön.

Toppen