Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?
Att en bil med viltvarnare ska köra på ett vilt, är statistiskt sett, ganska liten. Om jag inte minns fel, så finns det ca 7 miljoner registrerade bilar i landet. Hur många av dessa har viltvarnare monterade?
Skulle gissa på under en procent. Men även om det skulle vara så mycket så är det inte mer än 70 000 bilar.
Ska resultatet vara någorlunda rättvisande så borde ju hälften ha och hälften inte ha viltvarnare.
Av de över 1 000 hjortvilt jag ser i jobbet om året, ser jag uppskattningsvis minst 90% innan de kliver upp på vägen. Vill inte tro att jag skulle vara unik på något sätt i det fallet. Om jag sen hinner bromsa eller bara svänga undan, är en annan fråga. Likaså frågan om hur många jag inte ser men som jag vet finns där någonstans.
Två rådjur har jag lyckats köra på under de ca 200 000 milen jag kört. Båda med halvljus (jag hade alltså halvljus - inte rådjuren). Ett i samhälle och ett med trasig generator. Utöver detta så har en griskulting "kört" på mig, när jag stod still.
Tur? Säkerligen en oerhörd massa tur!
För varje mil jag kör, kommer jag en mil närmare när det händer. För det är faktiskt en fråga om "när", inte "om".
Trots allt och som tur är, så är det inte så vanligt att tidningsbud krockar med vilt, vilket måste anses lite förvånande. Vi kör ju trots allt åtta månader om året helt i mörker. Eller kanske just därför? Ett öga reflekterar inte i dagsljus.
Ska kanske prata med chefen om jag får sätta på ett par viltvarnare för att pröva? Det kunde vara oerhört intressant!!
Det skulle t o m gå att föra någon form av statistik över detta. Jag vet väldigt väl hur viltet brukar reagera utan dessa "plastbitar".
Oftast drar de sig faktiskt undan från vägen. Kanske beror det på att grusväg slamrar en hel del när man åker lite fortare? Kanske beror det på x-ljusen även om de är undermåliga? Kanske av någon annan anledning?
Men ändå: Om jag normalt sett brukar se 1 000 hjortvilt så borde jag se betydligt färre med viltvarnare. Eller hur?