Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?
Jag bryr mig i allra högsta grad!!!
Jag är den förste att gratulera om dessa små tingestar fungerar men jag är tyvärr skeptisk. Därmed inte sagt att jag är inte är överbevisbar (finns det ordet eller har jag hittat på nåt nytt?)
Att man inte ska köra fortare än man kan stanna, är nog också en utopi tyvärr men en vacker tanke. Allt beror på när djuret i fråga hoppar upp på vägen. Någon enstaka meter från bilen och det är kört nästan oavsett hastighet.
Vad jag tror man skulle kunna göra, även om det också är en önskedröm, är att lära bilisterna se längre ut i periferin, än till de vita kantlinjerna.
Man måste helt enkel lära sig att se det som är värt att se. Vet inte hur många gånger jag har bromsat för blänkande ölburkar och ivägkastade snöpinnar, genom åren. Något som blinkar till i skogen och jag är på bromsen direkt. Jag vågar påstå att i nio fall av tio, skulle man kunna sett djuret ifråga innan olyckan, om man har rätt kunskap och inte nonchalerar skuggor, reflexer och rörelser. Bromsa hellre tio gånger för mycket än en för lite!
Jag tillhör också kategorin människor som fullständigt ignorerar körskolan, när det gäller vilt! Vet inte hur det är idag men på det glada 70-talet, fick man lära sig att inte bromsa för mindre djur än en hund.
Även om jag varken är läkare eller veterinär, utan bara en simpel - och enligt vissa - blodtörstig jägare, så tror jag mig vara tämligen övertygad om att en hare med krossat bäcken inte har mindre ont än en älg med samma skada.
Varför man ska skilja på djurslagen har för mig alltid varit en gåta.
Kan det möjligen vara så att pengar spelar in? En hare eller räv förstör oftast inte våra dyra bilar, medan ett rådjur eller vildsvin gör det.
En hund kostar pengar för försäkringsbolagen men inte en katt. Båda kan vara lika älskade av sina ägare och en dyr tax är dessutom mindre än en gratis katt. Skaderisken för fordon/ människa kan anses vara likvärdigt mellan de båda.
Självklart under förutsättning att man inte riskerar tredje person. Men å andra sidan gör man normalt inte det för ett rådjur heller.
Själv tillhör jag skaran av bilförare, som försöker att undvika så små djur som möss och grodor. Jag bromsar inte men försöker klara dessa liv undan från hjulen. Däremot bromsar jag för en ekorre om jag kan/ hinner.
Att det skulle handla om personskador tror jag inte på. Chansen att skadas fysiskt vid en direkt rådjursolycka är mikroskopisk. Givetvis under förutsättning att man inte kör av vägen. Inte heller vid en olycka med vildsvin. Däremot blir kostnaden hög.
Slutsatsen av detta resonemang kan enligt mig, bara bli att ett djurs liv är inget värt, så länge det inte kostar pengar för försäkringsbolagen!
Följdfrågan blir således: Hur värderar man ett liv i pengar? Vad är en hares liv värt i kronor och ören?