• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill bli med husbil!

F

F.d. 22013

Guest
Hej!
Provar er hjälp då jag inte har någon husbilsintresserad i närheten. Jag är ensamstående med en grabb på 8 år och vi är ofta ute på små äventyr. Vi gillar att kunna vara spontana och på vift ibland. Hittills har vi haft en riktigt bra madrass i bilen och kunnat övernattat på helger på så vis. Men lilla Skodan börjar bli lite liten för oss ;)
Jag har drömt om att kunna köpa en skåpbil att inreda eller en Folkabuss. Men efter mycket läsande på nätet så kanske det vore bäst ändå med en mindre husbil direkt. Vi kan vara ute längre stunder och ha det riktigt bekvämt. Nu är jag som sagt ensamstående och har redan ett radhus. Så pengarna flödar inte direkt (som för de flesta) men jag har hittat ett objekt för strax under hundra tusen och jag kan ta ett billån på min bank.
Vad ska jag tänka på vid köpet? Mig kan man ju lura hursomhelst :wub:
Jag vet inget om varken bilar eller motorer.
Det är en Dethleffs, Knaus från -91 som gått 15000 mil. Och den är under 6 meter vilket är perfekt :)
Tacksam för alla tips! //Ylva
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.631
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vill bli med husbil!

Hej Ylva, och välkommen. Det kommer nog snart att dyka upp flera förslag och annan hjälp kan jag tänka mig.

Men för att få lite mer kött på benen så ställer jag först några ytterligare frågor om den du tittat på.
Dethleffs och Knaus är två olika husbilstillverkare så det borde bara vara en av de namnen som grund. Finns det kanske också något tilläggsnamn eller nummer på modellen.

Det som är lite intressant är vilken bilmodell som är utgångspunkt.
Det borde vara en Fiat, Peugeot eller en Cittroën som i.o.f. är nästan samma bil men med lite olika motoralternativ ex. diesel 1,9 liter, 2,5 liter med eller utan turbo, det kan också vara en bensinmotor i dem.
Den årsmodellen kan ev. även vara byggd på Renault som då är en annorlunda bil och lite udda som husbilsstomme men ändå inte sämre om den är välskött.

Men det som är lite mera viktigt är om den är en "plåtis" d.v.s. om den är byggd med original hel plåtkaross (för då bör man se upp med ev. rost).

Eller om den är byggd med påbyggd bakdel från husbilstillverkaren (för då bör man se upp med ev. fukt).

En -91 med 15.000 mil kan vara både en pärla om den är välskött, eller ett elände om den är dåligt underhållen och misskött.

Försök att ge lite mera info om bilen så kommer det säkert mera info om vad man bör försöka kolla upp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22013

Guest
Sv: Vill bli med husbil!

Tack för svaret :)
Haha, ja du hör! Noll koll. Hymer Camp 55. Är kanske själva namnet..Det är en Diesel. 95 hk. Servo. Ingen fukt, säger bilfirman. Den har stått inne under vinterhalvåren.
Men va bra, nu har jag lite frågor jag kan ställa till firman :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vill bli med husbil!

Høres ut som en Fiat Ducato (eller samme chassi med fransk namn - mindre vanlig enn Fiat) med en 2,5D motor. Motoren uslitelig, påbygget enkelt å kontrollere med en fuktmetare av billigste type. Men for en egenkontroll kjenn på veggen under fönster og sammenlign med andre veggflater, kjennes det kaldt eller mykt så er det lekk rundt fönster. Se på taket innvendig om det finnes skjolder - dette kan tyde på problemer med fogene på taket.

Men la ikke dette skremme dere, der er en av enkleste bilene å kontrollere selv! Så lenge det ikke er mögel og råte så er det enkel biler å tette og tørke igjen. Fönster tas ut og får en ny forsyning av tetningsmasse (butylgummi), takfoger Tec-7 (eller tilsvarende konstruksjonslim). Innekledningen er ikke vatntett så holder en det varmt og tørt inn så tørker veggene ut igjen.

En 1985 Hymer jeg hadde en gang i tiden ble tettet i 2000 og er fortsatt i bruk og tørr.
 
F

F.d. 22013

Guest
Sv: Vill bli med husbil!

Fiat chassi

Fukttestad på alla vanliga ställen

Ingen plåtis
 
F

F.d. 22013

Guest
Sv: Vill bli med husbil!

Det där var nog ett bra alternativ förresten! :) har lite klenare motor så man får väl köra saktare. Men en liten och billig husbil lagom för en mamma + son :yes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vill bli med husbil!

Den importerades 2010.
Det behöver absolut inte vara ett problem men det blir svårare att få bekräftat det säljaren säger. T.ex. att den stått inomhus på vintrarna. Det kanske bara gäller de 5 vintrar den varit i Sverige...?
Desto mer papper och kvitton från tiden i Tyskland desto bättre. Speciellt på en bil som har några år på nacken.
Eftersom tidigare ägaren var den som tog in den till Sverige kan det vara en bra ide att ringa och fråga lite om bilen och var han köpte den.
 
F

F.d. 22013

Guest
Sv: Vill bli med husbil!

Ja, men lagat. (Och hur den ser ut spelar mindre roll för mig.)
 
F

F.d. 22013

Guest
Sv: Vill bli med husbil!

Precis vad mamma sa till mig, att jag borde ringa tidigare ägare. Det ska jag göra :) tack för tips!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Vill bli med husbil!

hej ! vill inte avråda dig till något men här gäller att tänka både 2 3 ggr särskilt om man har en begränsad ekonomi ? att ha husbil är som ebberöds bank pengar rinner ut i en strid ström ! är den då gammal o behöver mer omvårdnad o man inte kan själv ? då kan det bli dyrt riktigt dyrt ! ha en bil stående för hundratusen lax som är fuktskadad o mögel kan bli en katastrof ! så titta på flera jämför prata med folk kanske du har någon som kan hjälpa dig ? menar väl ! lycka till
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Vill bli med husbil!

Du har redan fått flera goda råd. Ta dessa till dig och bär dem med dig i dina funderingar. Samtidigt vill jag berätta om hur jag och min fru blev med husbil för att ingjuta lite mod i dig. Pruta är ledordet och en slant på kontot är nödvändigt, precis som en förstående bilverkstad.

Vi ville inte ha några lån på ett fritidsfordon utan kände oss hänvisade till våra besparingar. Inte heller ville vi tömma sparkontot. Med lite förnuft och känsla och mycket känslor och helt utan förnuft skaffade vi vår lilla husbil. Vi gav 50K för en 92:a på Fordchassie och förutsatte att det kommer att kosta mer efter vägen. Hittills har det kostat oss en rostlagning för 2000, ett byte av bromsrör för 1500 och ett byte av avgassystem för 3000. Snart måste vi svetsa lite till i främre tvärbalk och bedömningen är att det går lös på runt 2000. Vidare har vi investerat i bodelsbatterier för ytterligare 2500, solceller för 2000 och en hel massa annat krimskrams, mer eller mindre nödvändigt, för några tusen till. Allt ryms inom din budget och jag hoppas verkligen att du förverkligar iden om att ge dig och sonen många oförglömliga upplevelser i husbil.

Viktigast är att kolla fukten, vet man inte hur man gör (det trodde jag att jag visste...) så är det svårt. När man sen måste renovera så är det inte så svårt som man tror. Det finns många trådar här om hur man gör och det finns väldigt mycket kompetens att ta del av. Väljer du att köpa just detta objekt så tycker jag att du ska pruta så att du skäms, just nu är det köparens marknad. Väljer du ett annat objekt så kvarstår rådet att pruta. Vi fick ner vår bil från 75000 till 50000 och det var exakt vad den var värd.

Lycka till med husbilsköp och stort grattis till din son som har en så klok mor!
 
F

F.d. 22013

Guest
Sv: Vill bli med husbil!

Tack för både varningar och pepp! :) Jag tar till mig allt.
Jo, jag förstår att det kan bli negativa överraskningar och därmed dyyyrt. Det var pappas råd när jag köpte mitt radhus alldeles solokvist med ;) hittills har det gått bra trots mkt jobb och pulande, googlande, göra om och göra rätt. I fyra år. Livet är en hård skola ;) men vill att min son ska få växa upp i ett lugnt kvarter och nära till skola och kompisar. Då är valet lätt.
Jag försöker att fråga runt så mycket jag kan, har ju just börjat - här på nätet :)
Och det finns så vänliga själar som vill hjälpa, tack!
Jag fick en kronisk ryggsjukdom och plötsligt blir livet skört. Vill leva medan jag kan! Jag kanske bara kan få ett barn (inte 4 som önskat) men jag ska bannemig ge honom allt jag förmår. Vi har alltid skoj ihop, en husbil kommer passa oss perfekt. Framförallt helger men även längre semestrar. I vackra Sverige. Sen Europa!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vill bli med husbil!

Kanske den här?

Bürstner A 570, 2,5 Diesel -92 | Gävle

Om man får pruta lite...

Om någon springer på en liten (under 6m) husbil som verkar välvårdad men "billig" får ni GÄÄÄRNA tipsa mig :D

Den såg fin ut. Speciellt med med Hacke Hackspett på. Den går säkert för 55-60. Kolla när den användes sist. En bil som stått länge kan få fukt och andra problem. Kolla Truma:n att värme och varmvatten funkar. (Dyra grejer)
 
Toppen