• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket odubbat vinterdäck är bra?

F

F.d. 59043

Guest
Ska köpa nya odubbade nordiska vinterdäck (jag vet att det finns dom som inte tycker man ska ha det) men så blir det i alla fall. Har försökt hitta något aktuellt test för C däck men inte lyckats med det, det finns väldigt många att välja mellan och något borde väl vara bättre än andra. Någon som har egna erfarenheter eller tips på ett oberoende test?
 
F

F.d. 59509

Guest
Jag benchmarkade i princip allt jag kunde finns i testväg inför mitt köp av vinterdäck till min Globetrotter XLi.
Summeringen av detta var kort och gott att Nokia Hakkapelitta CR var det bästa alternativet avseende dubbfritt.
Självklart var också alla test rådande ense om att dubb är bäst, men när man reser till alperna vintertid så finns inte detta alternativet. Mina däck har storleken 225/75 R16
Jag kompletterade med snökedjor och Autosock utifall att...
Snökedjorna blev Thule/König XG12-Pro, som är hyggligt smidiga att sätta på.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.965
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Jag har inte sett några tester på C eller CP-däck. Ofta skiljer sig mönstret på C-däcken från personbilsdäck.
Ex mönstret på Michelin Alpin har jag inte hittat på något personbilsdäck.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
Helt rätt Wizard, ;) Michelin Alpin är ett odubbat vinterdäck för lätta lastbilar (därav C-däck).

Har haft dessa däck på lättare lastbilar mellan 3,5 ton - 4,6 ton totalvikt, ett bra däck som man
får ut många mil på.

Misstänker att de fungerar bra även på husbilar, varför inte?
(Tänk bara på att be om förstärkt ventil, om du räknar med att ha ett däcktryck > 4,5 kg).
Om fem år ska jag utvärdera mina nyinköpta dito till min husbil 3,5ton. Blir nog bra....
 
F

F.d. 58882

Guest
Varför inte köra på ett All Season-däck? Jag vet att det är många som tycker att det är sämsta alternativet men få av dom har provat. Jappe körde på sådana däck vilket han tyckte var bra, liksom jag. Jag har kört i 2 år på Vredestein Comtrac All Season & dom har fungerat över förväntan väldigt bra. Det är bara på is som dom inte är bra men det är ju inget odubbat däck. Annars så är dom bra. Dom "biter" bra i snö & modd, bra bromssträcka på torr & våt väg, tysta,rullar lätt & slitstarka. Framför allt, man slipper hålla på & byta hjul mellan säsongerna. För oss som åker i & genom Tyskland vintertid är det ett väldigt bra alternativ.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/r...er=1&Country=SE&ID=sea_rd_se_Froogle_Shopping
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Varför inte köra på ett All Season-däck? Jag vet att det är många som tycker att det är sämsta alternativet men få av dom har provat. Jappe körde på sådana däck vilket han tyckte var bra, liksom jag. Jag har kört i 2 år på Vredestein Comtrac All Season & dom har fungerat över förväntan väldigt bra. Det är bara på is som dom inte är bra men det är ju inget odubbat däck. Annars så är dom bra. Dom "biter" bra i snö & modd, bra bromssträcka på torr & våt väg, tysta,rullar lätt & slitstarka. Framför allt, man slipper hålla på & byta hjul mellan säsongerna. För oss som åker i & genom Tyskland vintertid är det ett väldigt bra alternativ.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/r...er=1&Country=SE&ID=sea_rd_se_Froogle_Shopping
Åker man ner i Europa får man kompromissa med däck, men nu frågas det efter nordiska vinterdäck och är det en 3.5 tonnare så är inte All Season däck ens lagliga i Sverige.
 
F

F.d. 58576

Guest
Hej. Vi har en 3,5 tonnare och har köpt Nanking Snow SL-6. (godkända vinterdäck) Vi tycker att dom är bra.Köpte från Dackonline 2016.Vi använder dessa när vi kör till Spanien.Vi är där ja.-apr. 4 mån.

Mvh. Avo o Laila

PS. Dim. 215/70 R15C 109/107S Däcket är utvecklat speciellt för transport och skåpbilar. DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58882

Guest
Så här skriver Däckonline på sin hemsida om Vredestein Comtrac All Season: Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.

Pålle
Ja, jag läste detta men jag har faktiskt varit ute i ganska tufft väder med mycket snö & modd. Min uppfattning är att dom duger gott. Jag har t.o.m behövt bromsa så hårt i detta väder att ABS'en gick in & däcken fungerade utmärkt.
 
F

F.d. 58882

Guest
Åker man ner i Europa får man kompromissa med däck, men nu frågas det efter nordiska vinterdäck och är det en 3.5 tonnare så är inte All Season däck ens lagliga i Sverige.
Där tror jag nog att du har fel. Enligt länken till däcken : Helårsdäck
GAN.gif
M+S märkt med snöflingesymbol
icon_snow.gif
& enligt Transportstyrelsens hemsida :
Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning* från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:

  • M+S
  • M.S
  • M-S
  • M&S
  • Mud and Snow
* Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.
 
F

F.d. 58882

Guest
STRO är ju däckbranchens intresseorganisation. Jag förlitar mig hellre på Transportstyrelsens direktiv, dom representerar ju trots allt staten & indirekt även trafiklagarna.
 
Toppen