• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket Chassi ?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.805
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilket Chassi ?

Jag skulle vilja gå till handlarn ock beställa min HB med ett chassis JAG vil ha,inte det chassit HB-tilverkarn vill använda,då det kan va så olika!!!!!

Det är inget problem att få välja chassi på sin nya husbil.
Lägg bara upp tillräckligt med pengar vid ditt inköp, så får du vad du vill.

För en rimligare prisnivå blir det till att svälja vad serieproduktionen erbjuder.
Tycker man att det blir för dyrt med specialbeställning, ja då har man inte råd med sitt önskemål.
Så enklelt är det, priset avgör oftast vad man beställer.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.805
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilket Chassi ?

[Har en kompis som sitter här och undrar vad ni säger om Iveco Cargo cassie och motor?/QUOTE]

Jag säger, bra grejor med obegränsad livslängd som husbilschassi.

Håll dock koll på lastförmågan, chassit i sig plus påbyggnaden som brukar göras på dessa kraftiga chassin har hög egenvikt. (stora premiumbilar med "all" utrustning)
Som 7500 kg bil är dom helt olämpliga.
Lastförmågan kan vara 400-600 kg, helt otillräckligt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket Chassi ?

N+B bygget i noen år en "baby-Clou" som i praksis var en Flair 7100 på Iveco Eurocargo eller MAN chassi. Med 7500 kg totalvekt så var lasteevnen ubrukelig liten med Iveco og ikke eksisterende med MAN - selv med liten motor og manuell låda. Flair på Iveco Daily med totalvekt 6000 kg hadde 1500 kg lastevekt, på Fiat ALKO AMC TA og 5000 kg totalvekt var lastevekten like under 1000 kg.
Det fantes litt tidligere også en variant på MB Sprinter 615 (gamle chassi) - 6000 kg totalvekt og 1000 kg lastevekt. Prisforskjellen var ekstrem - tyske listepriser viste at Fiat ble minst kostbar, la en til €10 000 fikk en Iveco Daily, €5000 på toppen av Iveco prisen ga MB Sprinter og €10 000 over MB var Eurocargo og fortsatt over dette kom MAN.

I dag er det Flair på Iveco Daily, Clou lages ikke lengre (passet ikke inn hos Hymer konsernet). Arto har overtatt Fiat ALKO chassiene.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Vilket Chassi ?

[Har en kompis som sitter här och undrar vad ni säger om Iveco Cargo cassie och motor?/QUOTE]

Håll dock koll på lastförmågan, chassit i sig plus påbyggnaden som brukar göras på dessa kraftiga chassin har hög egenvikt. (stora premiumbilar med "all" utrustning)
Som 7500 kg bil är dom helt olämpliga.
Lastförmågan kan vara 400-600 kg, helt otillräckligt.

En Iveco är ju inget annat än en tyngre Fiat.Dom tilvärkas ju
på fabriken til FPT/Iveco båda två!

N+B Flair 7490 Kg på Iveco lastar väl över 1000 Kg ??

Ottar
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Vilket Chassi ?

Det är inget problem att få välja chassi på sin nya husbil.
Lägg bara upp tillräckligt med pengar vid ditt inköp, så får du vad du vill.

För en rimligare prisnivå blir det till att svälja vad serieproduktionen erbjuder.
Tycker man att det blir för dyrt med specialbeställning, ja då har man inte råd med sitt önskemål.
Så enklelt är det, priset avgör oftast vad man beställer.

Så är det nu,ja.Det vet vi alla,män varför??

Skulle man inte hos alla HB-handlare
få bäställa vad man vill av chassis?
Det borde väl vara en självklarhet som
HB-tilverkarna skulle ärbjuda kunderna!

Ottar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket Chassi ?

Ottar Flair i dag bruker største variant av Iveco Daily, dette chassi er omlag 1000 kg lettere enn Eurocargo før en begynner å bygge husbilen - klart et bedre valg. Flair på Iveco Daily har i enkelte modeller hatt neste 2000 kg lastevekt på basis husbil, men med mulighet for opp til 500 kg ekstrautstyr fra fabrikk. I dag ser det ut til at normalt utstyrte Flair med fulle tanker har litt over 1000 kg lastevekt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilket Chassi ?

Så är det nu,ja.Det vet vi alla,män varför??

Skulle man inte hos alla HB-handlare
få bäställa vad man vill av chassis?
Det borde väl vara en självklarhet som
HB-tilverkarna skulle ärbjuda kunderna!

Ottar

Svaret är väl ganska enkelt, de olika chassierna är inte alls särskilt lika, i praktiken blir det mer eller mindre olika bilar, vilket blir lika med specialbyggen i väldigt korta serier. Det betyder naturligtvis mycket högre pris?! :wink:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vilket Chassi ?

Ska man gå efter vad som nämnt hä på detta forum , av de som kör Fiat, alternativt Mercedes så är det ju bara att läsa, om vad som hänt Fiatägare , växlar hoppar ur, växlar går inte i sitt läge m.m. , ja bara ett axplock. Men den som nämner kvalité, vet väl inte vad han snackar om. Att jämföra Merca och Fiat, finns inte på kartan. Sedan får ju var och en ha sin uppfattning. En del blir saliga på sin egen uppfattning, och tur är väl de

Ha de gott

Fidogits
Både Reisemobil och Promobil har vid flera tillfällen jämfört Fiat med M-B. Ingen kvalitetsskillnad enligt dessa, i princip var skillnaden endast fram- resp bakhjulsdrift.
Sedan kan man ju tillägga de stora problemen Mercedes personbilar haft med motorn i 350-modellen samt rosten på nyare modeller.
 
F

F.d. 18414

Guest
Sv: Vilket Chassi ?

Pratade vid september-utställningen i Hamburg med Hymer chefsäljaren. Jag fragte honom om det kommer en chance i närmare framtiden att Hymer bygger den Exis-I pa merca-chassis.
Han svarade klart omißförstaeligt: Nej. Jag begärte information varför.
Han forklarte, att merca-chassin blev ungef. € 10.000,-- dyrare än fiat/iveco i samma storleken.
Över den tröskeln ville ingen springa ( Pris ) Han sade dessutom, att merca-qualitet vore mycke bättre än andra tillverkare, men enkelt för dyrt.
Till sist skämtade jag o fragte honom, om Hymer kunde byyge en lilla serie av tx 30-40 Exis-I pa merca. Han sade -NEJ -

Jag vill inte pasta att fiat, ford, renault, toyota osv bygger daliga chassis. Men man maste fraga sig, var sidder skillanden i prisen ?

Till sist: Jag ved var skillnaden sidder.

MvH
Wolfgang
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vilket Chassi ?

Vilket Chassi ? Vilket påbyggmerke? Vilken påbyggstype? Vilken planløsning? Vilket varmesystem? o.s.v. o.s.v.

Man får ikke i pose og sekk når en skal kjøpe husbil, man må gjøre noen kompromier. Så er vel bare spørsmålet med hvilke kameler en må svelge, så får man akurat den husbilen som passer en selv best.

Som det sies her, så har endel husbilsprodusenter flere chassis på samme påbygg, som ofte ikke blir likt siden de må gjøre endel tekniske endringer. Som gjør at planløsningen ikke blir helt lik, eller lengden blir lengre, o.l. Hva blir da viktigst, chassis eller påbygg?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Vilket Chassi ?

Svaret är väl ganska enkelt, de olika chassierna är inte alls särskilt lika, i praktiken blir det mer eller mindre olika bilar, vilket blir lika med specialbyggen i väldigt korta serier. Det betyder naturligtvis mycket högre pris?! :wink:

Vad är skillnaden på Peugeot/Citroen - Renault - Fiat o.s.v var alla har
et lågbyggd AL-KO chassis med samma hjulavstånd?

När man i alla år köpt lastbilar,har man kunnat köpa vad slags man vill,själv
om det samma påbygget ska på.Varför inte så på Husbilar?? Så spesiellt är det
endå inte med HB-byggen !!

Ottar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilket Chassi ?

Fiat, Peugeot, och Citroen är ju i stort samma sak så där är inga stora problem, men varför skulle man välja mellan dessa? När man däremot tittar lite längre bort blir det ju annorlunda när chassina blir olika och bakhjulsdrivna med riktiga chassiebalkar (Mercedes, Ford, Iveco, MAN, m.fl. Långt ifrån alla bilar använder ju Alko? Även Fiat:s husbilschassie för Ducato är ju annorlunda. Rördragning, form och placering av tankar, ledningar batteriplacering blir också olika p.g.a. chassiets utformning. Pratar man sedan Alkovbilar eller halvintegrerat blir ju även anslutningen till hytten annorlunda?! :wideeyed:
 
Toppen