• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket Chassi ?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Vilket Chassi ?

Tänk då vad bra dom andra är att åka,till exempel FORD.Här blev ju alla
fabrikat vurderade över lång,lång period,inte bara din Fiat.Tror man skal titta lite "uttåt",själv om vi alla riskerar hamna bak ratten i Fiat när vi köper husbil.Ska det va så???

Ford Transit fikk tidigare i år utmärkelsen "besta bil" som distribusjonsbil,var dom särskilt hadde lagt til grund; drift-säkerhet,komfort ock ekonomi.

Vad gäller Mercedes.......jodu,Mercedes är Mercedes,men är dom värda
merkostnaderna?

Ottar

Helst hade jag velat haft en Ford, men nu fanns den bara med Fiat. Spelar egentligen ingen roll för mig vilket fabrikat det är på chassit. Nu blev jag positivt överaskad i stället, tyst och fin motor, bra vrid (Multijet 150) och bränslesnål (0.84 l/mil), mycket bekväma stolar.

"min är bättre än din" snacket skiter jag fullständigt i, är rätt prestigelös, åker vardagsvis Skoda Fabia 1.2.

Peter :)

F

F.d. 2591

Guest

Hej på er !

Förstår inte hur man kan jämföra Mercedes med Fiat , Ford, Renå. När vi jämför personbilar av ovannämnda märken pratar vi olika klasser. Men så fort det gäller husbilar blandar man allt ihop det en aning verkar det som. Det är faktiskt mer skillnad än 100.000.:- som skiljer dessa märken åt. Då talar jag om kvalit'e.

M.v.h.

Fidogits

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Förstår inte hur man kan jämföra Mercedes med Fiat , Ford, Renå. När vi jämför personbilar av ovannämnda märken pratar vi olika klasser. Men så fort det gäller husbilar blandar man allt ihop det en aning verkar det som. Det är faktiskt mer skillnad än 100.000.:- som skiljer dessa märken åt. Då talar jag om kvalit'e.

Detta är faktiskt helt fel.
Det skiljer ca €2000-4000 mellan Fiat och Mercedes.

http://www.mercedes-benz.de/content...wnload.tmp/MB_Preisliste_Sprinter_09-2012.pdf

http://www.fiatprofessional.de/de/CMSDE/Pdf/PL_3625_Ducato_11.09.12.pdf

När det gäller kvalitet är Mercedes Sprinter inte bättre än Fiat.
Fördelen är dock bakhjulsdrift.

L

Lennart Olovsson

Guest

Drivlina: FIAT!

Chassi: AL - KO!

Står det sen KABE på bilen då är det kvalité!

Kan det bli bättre!

Så beställde jag och är supernöjd!

Lennarts tankar

:twitcy:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Men...skulle vi inte få bestämma själv när vi
beställer HB,vicken sorts bil det här ska byggas
på? Så är det inte nu......

Ottar

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Hej på er !

M.v.h.

Fidogits

Vi pratar olika klasser,men det gäller lyx.Mercedes kvalitè som va
tidigare år finns inte längre,ock inte är dom bättre en andra märken......heller sämre!!

Ottar

F

F.d. 2591

Guest

Ska man gå efter vad som nämnt hä på detta forum , av de som kör Fiat, alternativt Mercedes så är det ju bara att läsa, om vad som hänt Fiatägare , växlar hoppar ur, växlar går inte i sitt läge m.m. , ja bara ett axplock. Men den som nämner kvalité, vet väl inte vad han snackar om. Att jämföra Merca och Fiat, finns inte på kartan. Sedan får ju var och en ha sin uppfattning. En del blir saliga på sin egen uppfattning, och tur är väl de

Ha de gott

Fidogits

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

När det gäller attvälja chassi, så erbjuder faktiskt Frankia den möjligheten.

Exakt samma bil, med Fiat eller MB chassi.

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Ska man gå efter vad som nämnt hä på detta forum , av de som kör Fiat, alternativt Mercedes så är det ju bara att läsa, om vad som hänt Fiatägare , växlar hoppar ur, växlar går inte i sitt läge m.m. , ja bara ett axplock. Men den som nämner kvalité, vet väl inte vad han snackar om. Att jämföra Merca och Fiat, finns inte på kartan. Sedan får ju var och en ha sin uppfattning. En del blir saliga på sin egen uppfattning, och tur är väl de

Ha de gott

Fidogits

Jodå, så är det .......
// Janne

F

F.d. 2591

Guest

Detta är faktiskt helt fel.
Det skiljer ca €2000-4000 mellan Fiat och Mercedes.

http://www.mercedes-benz.de/content...wnload.tmp/MB_Preisliste_Sprinter_09-2012.pdf

http://www.fiatprofessional.de/de/CMSDE/Pdf/PL_3625_Ducato_11.09.12.pdf

När det gäller kvalitet är Mercedes Sprinter inte bättre än Fiat.
Fördelen är dock bakhjulsdrift.

Om du ska köpa en hymer med fiatmotor, eller Merca motor, och bilarna är identiska, så lär det ju skillja i pris mer än 2000:- / 4000:-

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag har egen erfarenhet av både Fiat (3L alko AMC) och Mercedes (3L man) och konstaterar att båda har för och nackdelar.
Bilarna var båda 5 tonnare och integrerade. Mercedesen var litet tystare och instrument ratt mm gav högre kvalitetsintryck. Fiaten har klart bättre väghållning och drar mindre bränsle. Båda bilarna har bra körställning och har fungerat helt utan några problem. Jag har tidigare kört äldre Fiatbyggen men där upplevt mera traktorkänsla.
Hur den långsiktiga hållbarheten är kan jag inte bedömma utan det får tiden utvisa. Jag kör runt tusen mil årligen och tror att båda bilarna mekaniskt håller många år. Mitt råd är att låta själva husbilen bestämma och ta den dragbil det råkar bli. Så gjorde jag och nu åker jag Fiat och är nöjd.:)

F

F.d. 2591

Guest

Vi pratar olika klasser,men det gäller lyx.Mercedes kvalitè som va
tidigare år finns inte längre,ock inte är dom bättre en andra märken......heller sämre!!

Ottar

Kom bara inte och snacka om att fiat har bättre kvalité än Mercan

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Fast nu var det väl euro?
Ca 20000:- / 40000:- alltså.

Precis!

Och dessutom, priskillnaden som Fiat och MB tycker är OK.

INTE vad husbilstillverkarna ser att dom kan kräma ur varumärkesdyrkare när dom köper husbil.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De biler som kan leveres på Fiat og MB bruker ofte Fiat ALKO AMC chassi, disse forenkler påbygget ved å være spesialbygger for påbygget. Rammeforlenger som normalt er nødvendig på MB chassiet koster relativt mye, samtidig som det er endel andre spesial tilpassninger som må gjøres for sikker montering av påbygget. Enkelte påbyggere forsterker også stabilisatorene for å få en mer stabil bil.

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Nu måste jag kasta mej in i diskussionen när det gäller Mercedes kvalite
Jag har inte haft någon Mercedes husbil utan två Fiat husbilar
Men däremot har jag köpt 5 st fabr.nya Alfa från 98 års modell och framåt
1 st ny Fiat 500 och nu min stackare har jag haft 2 nya Mercedes på rad
2009 och 2011.
Jag har haft fler garantifel på dessa 2 än på,samtliga italienare tillsammans.
Så prata inte med mej om kvalite på Mercedes

Länge leve det Italienska

Lasse

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Kom bara inte och snacka om att fiat har bättre kvalité än Mercan

I mina vildaste drømmar kunde jag inte fårmå mig att göra så,då jag inte vet hur man bedömmer Fiat mot Merca,men "Dorishult" lämnade en konkret "test" som är självupplevd.Det här sitatet;

"""Men däremot har jag köpt 5 st fabr.nya Alfa från 98 års modell och framåt
1 st ny Fiat 500 och nu min stackare har jag haft 2 nya Mercedes på rad
2009 och 2011.
Jag har haft fler garantifel på dessa 2 än på,samtliga italienare tillsammans.
Så prata inte med mej om kvalite på Mercedes"""Det är ju mindra bilar,men endå........

Som jag tidigare nämnde.....Mercedes-kvalitè är inte bättre enn annat !!!!!

En sak till,blev Ford Transit,vinnare på andra året hva gäller distribusjonsbilar.Minst fel/best driftsäkerhet - bäst comfort ock bäst ekonomi.Dessa används i hög grad som husbilar.Varför är inte det en bra bil?

Varför pratar Ni bara om Fiat ock Merca?? Många av våra medlemmar kör annat,ock är stormförtjusta,ock det är derför jag efterlyser en marknad där kunden SJÄLV får bestämma chassit.VARFÖR är det inte så???:confused:

Jag skulle vilja gå till handlarn ock beställa min HB med ett chassis JAG vil ha,inte det chassit HB-tilverkarn vill använda,då det kan va så olika!!!!!:mad:

Ottar

Toppen