• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket Chassi ?

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
När man läser om problemen medlemmar har med HB,undras man
vem som är bäst att ha.

Kan det vara att det byggs så mycket på Fiat/Iveco att det rapporterats
så mycket fel på dom p.g.a antalet,mest småfel,men endå.

Från tidigare vet man at PSA-fabrikaten Citroen ock Peugeot är
gott omtyckta.Så också Renault.

Mercedes är DYR,men är den värd merkostnaden?

Ford Transit fikk tidigare i år utmärkelsen "besta bil" som distribusjonsbil,var dom särskilt hadde lagt til grund; drift-säkerhet,komfort ock ekonomi.

Man vet ju i nuläget att ingen av dom andra förmår att konkurera i pris med Italienarna,men visst hadde det vart roligt at formå bestämma själv va typ
bil man ville ha bo-delen byggd på !? Typ "Jag vil beställa en Hobby 650,ock den ska byggas på en Renault"!! :)

Ottar

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vilket Chassi ?

Vad är det som avgör till Renaults fördel att vara den bil du vill ha som chassie till en ny husbil?

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

PSA-Citroen och Peugeot van/lastbil är ju samma bilar som Fiat Ducato och de görs vid samma fabrik!!

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

En kär repris som så härårs kan bli en lång och rolig tråd som helt klart kommer fram till att Fiat är bäst. Mest för att de flesta kör Fiat:)

F

F.d. 29925

Guest

Inte lätt det där, många olika namn, ,men samma produkt. Men otroligt vanligt inom bilindustrin pga de stora utvecklingskostnaderna för t.ex. en ny motor eller ett nytt underrede.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Tom Toyota ska använda psa som transportfordon i stället för att ta fram egna har redan i dag samarbete tex Peugeot 107 är samma bil som Toyota aygo samt Citroën c1

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Alla som känner mig vet vad jag tycker om Fiat, både yrkesmässigt (montering/försäljning till personbilar) och privat - hur många gamla Fiat har du sett den senaste veckan ?

Jag har kört många många mil i sträck nere i Tyskland på importresor av motorcyklar, alla gjorda med transportbilar med/utan skåp på MB och Renault.
Förra veckan körde jag hem vår nya husbil, Fiat chassie. Det är den skönaste bil jag kört, personbilar inräknade. Första passet blev 12 ½ timme innan jag tröttnade. Positivt överraskad !
Hoppas jag slipper Italiensk/Franskt elektronikstrul, så här långt är jag mycket imponerad.

Peter :)

F

F.d. 2591

Guest

Ja. mercan är värd varenda krona den kostar mer, det upptäcker man, när man haft en. Kan ej jämföras med Fiat, Ford, Renå, då vi pratar om en helt annan klass.

m.v.h

Stig.B.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Drygt 80% av alla tillverkade husbilar i Europa byggs idag på Fiat. Det är val som husbilstillverkarna gjort åt oss. Jag tycker inte de har fel.

:-/<rister

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Citroèn ock Peugeot är PSA. Fiat samma hytt,men
motor,drivlinje är Iveco/Fiat.(FPT)

Samarbete mellan Fiat och PSA Peugeot Citroën
Ett nytt samarbete har startat mellan Fiat och PSA Peugeot Citroën: nya Fiat Ducato, Peugeot Boxer och Citroën Jumper. presenteras.

En ny industriell överenskommelse gällande tillverkning av en växellåda från PSA Peugeot Citroën i Fiat Autos fabrik i Argentina.

Sergio Marchionne, VD för Fiat, och Jean-Martin Folz, VD för PSA Peugeot Citroën, träffade idag den internationella pressen på fabriken Sevel i Atessa i Italien för att presentera en ny milstolpe i samarbetet mellan de två grupperna. Sevel är den största fabriken för lätta tansportbilar i Europa

Samarbetet mellan de två företagen startade 1978 med utvecklingen av en transportbil och har genom åren blivit belönat genom stora försäljningsframgångar. I januari 2002 förlängdes samarbetet till år 2017. Avtalet som skrevs 2002 innehöll en överenskommelse om utveckling och industrialisering av två nya modellprogram lätta transportbilar, av vilka den första presenterades idag i fabriken i Atessa. Tillverkning av den andra modellfamiljen kommer att påbörjas i slutet av 2006 i den andra gemensamma fabriken som ligger i Valenciennes i Frankrike, där även Fiat, Lancia, Peugeot och Citroën tillverkar sina stora MPV-bilar.

I mars 2005 skrev de båda parterna också under ett avtal för att utveckla och tillverka ett tredje fordon: en liten skåpbil som kommer att tillverkas under ledning av Tofas, i deras fabrik Bursa i Turkiet, i nära samarbete med de två företagen.

Tillverkningen av den nya familjen transportbilar startade för några dagar sedan i fabriken i Atessa. De två koncernerna har investerat över 1.1 miljarder euro i projektet med namnet X250.

Den nya Fiat Ducato, Citroën Jumper och Peugeot Boxer bygger på arvet från modeller som har varit marknadsledare i Europa de senaste sju åren, med över 2 miljoner sålda enheter.

Den här generationen lätta lastbilar sätter en ny standard när det gäller antal versioner, lastkapacitet, prestanda, komfort och låga driftskostnader.

I en förlängning av samarbetet mellan Fiat och PSA Peugeot Citroën, har ett nytt avtal signerats. Med början år 2007 kommer Fiat Autos fabrik i Cordoba, Argentina montera en växellåda från PSA Peugeot Citroën som ska sitta i bilar från Peugeot och Citroën i Sydamerika. Det tioåriga avtalet gäller en produktion av 140 000 enheter per år. Artikeln från motormagasinet.

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Med början år 2007 kommer Fiat Autos fabrik i Cordoba, Argentina montera en växellåda från PSA Peugeot Citroën som ska sitta i bilar från Peugeot och Citroën i Sydamerika. Det tioåriga avtalet gäller en produktion av 140 000 enheter per år. Artikeln från motormagasinet.

Fiat var väl tvungna at hitta växellåda från nogon annan,så mycket fel
det varit på dom. Motor er från FPT/Iveco(2,3 ltr. 130 - 150 Hk + 3 ltr 177 Hk -205 hk) PSA motor = 2,2 ltr 140 - 163 Hk.

Många som VET. Har dom provat o ägt alla? Varför Fiat med
så mycket fel o trassel upp gennom åren ?

Ottar

Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Alla som känner mig vet vad jag tycker om Fiat, både yrkesmässigt (montering/försäljning till personbilar) och privat - hur många gamla Fiat har du sett den senaste veckan ?

Jag har kört många många mil i sträck nere i Tyskland på importresor av motorcyklar, alla gjorda med transportbilar med/utan skåp på MB och Renault.
Förra veckan körde jag hem vår nya husbil, Fiat chassie. Det är den skönaste bil jag kört, personbilar inräknade. Första passet blev 12 ½ timme innan jag tröttnade. Positivt överraskad !
Hoppas jag slipper Italiensk/Franskt elektronikstrul, så här långt är jag mycket imponerad.

Peter :)

Tänk då vad bra dom andra är att åka,till exempel FORD.Här blev ju alla
fabrikat vurderade över lång,lång period,inte bara din Fiat.Tror man skal titta lite "uttåt",själv om vi alla riskerar hamna bak ratten i Fiat när vi köper husbil.Ska det va så???

Ford Transit fikk tidigare i år utmärkelsen "besta bil" som distribusjonsbil,var dom särskilt hadde lagt til grund; drift-säkerhet,komfort ock ekonomi.

Vad gäller Mercedes.......jodu,Mercedes är Mercedes,men är dom värda
merkostnaderna?

Ottar

Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

En kär repris som så härårs kan bli en lång och rolig tråd som helt klart kommer fram till att Fiat är bäst. Mest för att de flesta kör Fiat:)

Komentarer som anländer här tyder på det du.

Konstigt,då jag undrade ursprungligen på varför
vi inte kunne bästemma själv vad vi ville ha,ock
då inte bli påtvungen en FIAT som det är i dag,
om man inte känner för det.Men så är det ju nu!!!

Det här blev en diskusjon om vem som tycker vicken
bil är best,typ "min bil är best"!Men så är det väl......

Ottar

Senast ändrad:
Toppen