Sv: Vilket chassi är bäst?
Hej igen Ottar, jag har bara läst och förstått vad du själv har skrivit! Lite synpunkter betr dina svar här ovan;
1+2) Har själv >30 års erfarenhet från helfordons- och drivlineutveckling (inkl konkurrentinsyn), mot den bakgrunden skulle jag ändå inte drömma om att mhj av t.ex tidningsuppgifter placera in Mercedes som kvalitetsmässigt sämre än andra tillverkare! Orsak, bara för att de under en begränsad tid(?) levererat nya rostbenägna "lyx"bilar ... som Opel förr i tiden men det kan uppenbarligen hända alla!
3) Det är inte så att "bara någon Concord" byggs/tillverkas på Iveco, utan antalsmässigt byggs faktiskt de flesta Concorder av Åm 2013 Fiatrelaterat!
Concord marknadsför fn 30 "husbilsmodeller", 15 med Fiat alt Iveco (= Credo-, Carver- och Charismamodellerna) som särklassigt byggs i "störst volymer", de övriga 15 modellerna baseras på MAN men i betydligt lägre antal (Mercedes finns inte i Concords "egna produktsortiment", så jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån i det fallet?)!
Jag tycker inte att man ska göra om sina egna begränsade erfarenheter till "generella sanningar" för alla, spec inte då det gäller "svåra kvalitetsjämförelser(?)"! För mig har kvalitet en betydligt djupare innebörd än att enstaka prylar/funktioner fallerar. Man måste också "väga in", t.ex;
¤ "Value for money(?)", vilket inte betyder högsta odefinierade kvalite på enstaka prylar utan tillräcklig total/jämn kvalite för mina/produktens ändamål och livslängd! "Överkvalite" (= negativ suboptimering) betyder enbart att något är mer påkostat/dyrare än vad det behöver vara ur användar- och livstidssynpunkt. Det problemet tror jag inte att vi kan klara ut med förenklade diskussioner på dessa sidor!
¤ Mot bakgrund av denna kvalitetsbakgrund står det, i alla fall för mig klart, att t.ex Fiat lyckats väldigt bra med sitt koncept eftersom de blir allt klarare marknadsledare som bäst kan avläsas i volymer och tillräckligt nöjda kunder (husbilspåbyggare och köpare av deras produkter).
En bättre diskussion skulle kunna beröra varför det kan skilja så mycket i pris på nya husbilar men olika påbyggare med i stort sett samma funktioner, speciellt om de bygger på identiska drivlinor/chassier som ju enskilt är de dyraste komponenterna i våra husbilar - här finns det verkligen mycket att tycka till om!?
Betr "en massa idiotfel på Fiat" som Ulf B skriver; jag har senaste 11 åren själv ägt 4 st olika nya husbilar av Åm 2003-2012, dvs jag har egna erfarenheter av de tre senaste drivline-/chassiegenerationerna från Fiat! Jag har faktiskt inte haft en enda anmärkning på dessa Fiatprylar! Däremot har jag noterat från 30 och upp till ett okänt antal fel/anmärkningar som skall belastat resp husbilspåbyggare (= inte Fiatfel)! Jag gissar att detta förhållande är likartat också för de allra flesta av oss som köpt nya husbilar under det senaste decenniet!
Ja du Relax.Här är man nog ute ock ordlägger oss olika,men menar i stort sätt det samma.Men jag försöker oavsätt svara deg på det jag förstod utav det.
1. Jag undrade på alt skrivandet om Fiats fel här på HBK.Växel-lådor,huv som
inte är tät ock bildar is rundt kamrem som går sønder,ock så vidare.
Ducato 250 - YouTube Läser
man HBK`s facebooksidor den 4:de Mars,var det nyligen 2 Svenska som fick växel-lådahavari på väg hem från Spanien.Visst läggs det märka till !!Då tänker man
på en gång på kostnader ock kvalitè. Tycker Relax det är konstigt??
Mitt undrande var då;Varför nämns inget om dom andra chassina?? Tycker Relax det är fel att undra på det här,så får han vel tycka det då.
2. Relax har en mycket djup analys av vad HAN menar med kvalitè,ock det var en del.
För meg blev det lite si så där,men det er vad han menar.
För meg är kvalitè nogot man köper ock använder,dag efter dag,i lång,lång tid utan att gå sønder!!! DET är kvalitè för meg!!Möjligen jag,med min,som Relax så klokt kallade det,"begrensade erfarenhet",har et mycket förenklad syn på vad kvalitè bör vara,men så är det.Enkelt og okej.
3. Vad gjelder Concorde.....visst finns den på Mercedes!!! Min sambo`s bror har
en -05 (eller -06?) Carisma 880 F med en 2,7 liters Merca på 167 Hk. Om det inte är att få på 2013 års modeller,se det vet jag inget om,men visst finns det.Absolut.O`här är ennu en av samma typ,fast nogot äldre:
FINN.no - Mulighetenes marked
Relax lägger till grund att Ulf B har haft Fiat från 2002 till 2012,ock inget fel på dom!!
Va`bra!!! Så ska det vara. Men inte skulle vi väl lägga til grund så här"begrensade
erfarenheter" sade du.Jag skulle i alla fall inte göra det !!
Men visst har Fiat lyckats med sina markedsframstöt:Flexibilitet ock oslagbar pris.
Dom produserar billigara tror jag,i Kina ock Italien.
Inget konstigt att husbilstilverkarna köper dom här chassina.Ganska så naturligt.
Lågare pris = bättre förtjänst.
Det jag tycker är en nackdel för konsumentera,är att dom snart inte har nåt val på grund utav det här.Ska man ha husbil,ska man var så god ta till tacka med Fiat-chassi.Om inte,får man klara seg utan husbil. Så SKA det vel inte vara,eller........
Nej du Relax,det här kommer man inget vart med,men åsikterna finns kvar.Dom har vi.
Jag har mina erfarenheter,du har dina.Så får det vara.
Egäntligen et konstigt åsikts-utbyte det här.Presis som någon av oss på HBK bygger dom här bilarna.
Dom flesta här på HBK kör nog Fiat,ock det ska dom göra,för nogon dårlig bil är det inte alls.Dom tycker nog jag är en konstig prick med mina åsikter
Ha en glad påsk (med husbilen)
Ottar