• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

  • Att köra en plåtis max 6,30.
  • AC i bildel för att hålla skärpan vid sommar körning.
  • Farthållare.
  • Dusch som funkar.
  • Högt placerat kylskåp.
  • MASA täcket vid vintercamping.

Som plåtisåkare har jag valt bort det mesta, man får lära sig prioritera.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Våra "måsten" när vi valde bil;

- Iveco/MAN/MB chassi med hög lastförmåga. (1400 kg i vårt fall)
- Helluftfjädring
- Gasoltank 125l+ (kan monteras)
- Elverk (kan monteras)
- AC i bil och bodel
- Alde med växlare till motorn
- Hydrauliska stödben (helt osannolikt bra!!)
- Stort garage för fullstor MC (Ducati Scrambler / Guzzi V7/Griso får plats)

Vad har du hittat för underverk? Är det Niesmann-loggan du har som avatar?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Många värdefulla synpunkter, men alla är inte ense om allt. För egen del skulle jag vägra att köpa en bil med toa, kvarn och svartvattentank. Jag hade en Niesmann Clou med denna utrustning en kortare tid för många år sedan och det var ett rent helsike att finna någonstans att tömma. Om man åker mellan campingplatser fungerar det säkert bra, men för oss som mest reser i vildmarken här hemma blir det problematiskt. Jag tömmer toakasetten i en toalett hemma eller direkt i trekammarbrunnen (om locket inte är täckt av meterdjup snö) och vi brukar klara oss åtskilliga dagar med en kasett i reserv.

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Niesmann Clou!!! Ett monster till husbil aake (enligt mina ögon), då förstår jag vad du menar. Vi har inte haft några som helst problem med tömning någonstans. I Göteborg tömmer vi tanken på ett bussföretag som har egen brunn. Det kostar oss lite fikabröd till den trevliga personalen. Kvarnen kan lätt tas bort om man vill använda kassett som kassett, vilket vi inte har behövt göra sen vi startade vår resa i somras. Var tömmer du kassetten i vildmarken aake? Kanske på samma ställen som vi tömmer vår tank.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Vad har du hittat för underverk? Är det Niesmann-loggan du har som avatar?

Ja, Flair 07 på 6 tons chassi.
Stödben och helluftfjädring är inte standard på 07 Flair, men vår bil har detta.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Har läst tråden från början.
Det garanterat enda som jag skulle sakna är:

Campingstol och bord
för att kunna sitta ute och njuta.

Det verkar av tråden vara så viktigt med prylar så jag undrar om alla verkligen hinner njuta av själva livet.

/Leif
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Jag tror inte att webastovärmare - solceller eller hydraliska stödben ger dig mindre tid att njuta av husbilslivet.
Anledningen till att jag startade tråden är att jag letar efter den perfekta begagnade husbilen som helst redan har det som kan underlätta njutningen.
Och köper man av en handlare kanske man kan förhandla om utrustning isamband med prisförhandlingarna. Jag vill alltså ha lite tips om braatthasaker och jag tycker att svaren jag fått är jättebra
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Niesmann Clou!!! Ett monster till husbil aake (enligt mina ögon), då förstår jag vad du menar. Vi har inte haft några som helst problem med tömning någonstans. I Göteborg tömmer vi tanken på ett bussföretag som har egen brunn. Det kostar oss lite fikabröd till den trevliga personalen. Kvarnen kan lätt tas bort om man vill använda kassett som kassett, vilket vi inte har behövt göra sen vi startade vår resa i somras. Var tömmer du kassetten i vildmarken aake? Kanske på samma ställen som vi tömmer vår tank.

Hemma i toaletten skrev jag ju, men kissar gör jag ofta på plats i skogen.
Nu är husbilen uppvärmd efter ett par månader av vinterdvala och i morgon kör vi till Fosen i Tröndelag för rödingfiske. Det gäller att passa på nu när det är värmebölja, bara -25 nu efter en vecka med kyla ner mot -30. Skämt åsido så är det säkert betydligt mildare nära kusten i Norge.

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Hemma i toaletten skrev jag ju, men kissar gör jag ofta på plats i skogen.
Nu är husbilen uppvärmd efter ett par månader av vinterdvala och i morgon kör vi till Fosen i Tröndelag för rödingfiske. Det gäller att passa på nu när det är värmebölja, bara -25 nu efter en vecka med kyla ner mot -30. Skämt åsido så är det säkert betydligt mildare nära kusten i Norge.

aake

He, he, vi svettas också här nere i Albufeira, bara 16°C idag (i skuggan), dock betydligt bättre nästa vecka. Röding så här års är rena lyxen på bordet.
Vi fick nöja oss med fisk-restaurangbesök (förrätt, grillat, efterrätt + öl & Coca = 8.5 €/pers). Ja, vi tog grillen med oss, utrustning som man inta kan vara utan, men det gick lika bra att "låna" både grillmästare & stor gatugrill : )

Pedro, "Ramsey" nr II: en helt suverän Portugisisk kille på alla sätt och vis
Pedro.jpg

Man väljer själv vilken av dom dagsfärska "rödingar" man vill ha:
Dagsfärska-firrar.jpg

Skitfiske aake & njut för hela slanten : )
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Jag tror inte att webastovärmare - solceller eller hydraliska stödben ger dig mindre tid att njuta av husbilslivet.
Anledningen till att jag startade tråden är att jag letar efter den perfekta begagnade husbilen som helst redan har det som kan underlätta njutningen.
Och köper man av en handlare kanske man kan förhandla om utrustning isamband med prisförhandlingarna. Jag vill alltså ha lite tips om braatthasaker och jag tycker att svaren jag fått är jättebra

Det tror inte jag heller och jag har absolut inget emot tråden.
Men det är väldigt mycket tillbehör som köps.
Därav reflexionen.

Prylarna skall installeras, ägaren skall lära sig funktionerna, de ska kontrolleras, underhållas, kanske lagas ibland.
Sist men inte minst betalas (med kanske lånade pengar).
Visst blir det enklare/bekvämare men frågan är om alla prylarna ger mer njutning.

Lycka till med ditt köp av en välutrustad husbil. Ekonomin mår mycket bättre av att köpa allt på en gång, det håller jag med om.

När du har köpt den så hoppas jag du hinner njuta av livet och inte bara läsa manualer. ;)

/Leif

Ps. Jag har medvetet inte nämnt hur min bil är utrustad, jag vill bara ta upp ämnet kontra livets mening.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Vad har du hittat för underverk? Är det Niesmann-loggan du har som avatar?
Spec passer på vår Flair fra 2008, og lpg tanken er på plass. Har ikke montert elverk, men har en Efoy brenselcell. Men bilen står til salgs i Norge og Sverige ;)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

För oss som har bil med dålig lastvikt handlar det om att försöka
plocka bort saker, inga cyklar längre, senast cykelhållaren som jag
försökt skänka bort utan resultat.
Det vi absolut inte skulle vilja vara utan är våra steglösa kilar.

Tommy R
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Hör nog tyvärr till typen som får fler och fler "bra att ha prylar" som tar plats i lediga utrymmen, men utan tvekan är SOG-ventilationen den prylen som jag skulle göra mig av med längst ner på listan. (Glömmer aldrig "doften" i bilen innan SOG.
När det gäller "lösa prylar" är nog verktygslådan (c:a 25 kg) något som jag skulle ha svårt att vara utan.:)
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Kan vara utan?
Biltema
engångs.png

Petflaska och Gogirl
pet.png


//Arne B
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Gott om utrymme, verktyg och lite reservdelar typ lampor, fläktremmar, luftbälgar till luftfjädringen, bränslefilter, slangar, skruvar, muttrar, kabel mm.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Fricampar man mycket, är det ovärderligt att kunna se kvarvarande mängd gasol ned till sista kilot!:spinny:
 
Toppen