• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Det mesta ni tagit upp är sådant jag trott kan vara bra att ha. Ska passa på vikten så vi har en bra lastkapacitet.
Har någon erfarenhet av hydraliska stödben? Är det en bra grej att ta upp att man vill ha vid köp från handlare?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

De flesta som installerat tycks vara mycket nöjda. Men jag som mest campar på vintern i fjällen är lite skeptisk. En hel del krångel med träklossar eller andra underlägg för att inte stödbenen skall frysa fast i underlaget och naturligtvis mycket dyrare än de kilar vi använt i decennier.

aake
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Hur är det med bränsleceller då? Vi som mest kommer att campa vintertid kanske inte har så stor nytta av solceller endast.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Har det mesta som behövs utom ugn och AC.
Vad jag inte vill vara utan numer är Igoprimo och Promobil+ samt Womoclick.de. En massa CD skivor.

Jägarn
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Det mesta ni tagit upp är sådant jag trott kan vara bra att ha. Ska passa på vikten så vi har en bra lastkapacitet.
Har någon erfarenhet av hydraliska stödben? Är det en bra grej att ta upp att man vill ha vid köp från handlare?

Hej,

våra E&P hydraulics fungerar klockrent! Vill inte vara utan dessa. Kan inte jämföras med klotsar eller mekaniska stödben. Ett knapptryck ock Hb:n står i våg. Golvet stadigt som aldrig förr. Vid uppställning på vintern blir hjul och fjäderben inte hårt belastade. Dyrt - det finns inget som är gratis!

Ska för tydligheten skull påpeka att vinteruppställning sker inomhus med el tillkopplad!
//

Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Har någon erfarenhet av hydrauliska stödben?

Hej, har ingen erfarenhet på egen husbil men när jag var på Jokkmokks marknaden februari 2013 så var det Phoenix husbil som hade ner sina hydrauliska stödben men fick inte upp dom för det var mellan -25 och -35 grader och pumpen gick inte runt, hur det gick vet jag inte om han måste vänta till sommaren:)
Ha de Paffw
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Hej,

som väl är är det inte vinter året runt.... Det finns folk som har markisen ute i storm också, de behöver ibland inte fälla in den - den ligger bruten på taket. ;-O)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Om jag inte är fel ute så finns det väl två typer av hydrauliska stödben.
En typ med återfjädrande kolvar och en med hydalisk återgång. Den sista måste väl vara att föredra eftersom den kan dra sig loss.
Förmodligen en prisfråga också.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Hej,

E&P är av den sistnämnda typen. Om pumpen skulle sluta fungera kan man få upp stödbenen ett och ett efter vartannat med hjälp av handkraft/skruvdragare.

//Bengt
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Hej....Solceller har jag...Manuella stödben:(..Backkamera...Något som jag aldrig vill vara utan är Alde vattenburet värmesystem....Känns mer gediget än Truma-Luft som vi hade i första husbilen....Värmeväxlaren från motorn till värmesystemet är jag fruktansvärt nöjd med...:yes:

Håller med föregående talare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Hur är det med bränsleceller då? Vi som mest kommer att campa vintertid kanske inte har så stor nytta av solceller endast.

Äger inte själv bränslecell, men tolkar det så här:

+ Användbar för underhållsladdning vintertid, istället för solceller.
+ Relativt underhållsfri
+ Acceptabel vikt
- Dyr både i drift och inköp
- Låg kapacitet, duger som jag tolkar det, typ till laddning av batteribanken

Vill ni ha rejält med egen ström vintertid finns inga alternativ till ett elverk.
Vi har ett fast monterat Dometic TEC29 under husbilen,
bara att trycka på en knapp så har man el till både värme och kyla m.m.
Går i det närmaste ljudlöst inne i husbilen
Vi använder elverket till:
1.Ladda batteribanken
2.Dammsuga
3.Diskmaskinen
4.Kyla (A/C)
5.Värme
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

låter bra med elverk. De är ju ganska billiga nuförtiden också. Hoppas på effektivare bränsleceller i framtiden. Vi kan ju använda det ombord på båten också
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Men det er ikke særligt godt at holde ved siden af en bil med elværk
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Biltema har billiga elverk (3-4 tusen). Honda-elverk går på ca 16000(ca 200W)
Forsbergs tar 55-63000 för TEC och framförallt de är jättetunga.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Det går emellanåt finna Honda till lite lägre pris och framför allt, det går plocka ur bilen på sommaren när det inte behövs!

aake

Här ett inlägg jag skrev för drygt ett år sedan: "Mitt elverk kom jag över till bra pris i samband med någon kampanj för kanske 5 år sedan. Det är ett Honda 20i och det fungerar ypperligt. En fördel är att det har två 230V uttag så att jag kan dra en kabel till snöskoterns motorvärmare förutom den till husbilens elintag.

Generatorn använder jag endast under vintercamping, när solcellspanelerna inte ger något. Och vintercampar gör jag ute i vildmarken och inga andra campare brukar ta sig dit jag åker. När generatorn inte är i bruk så står den tjudrad inne i bilens lastutrymme och när man stänger luftskruven på tanklocket så luktar det inte bensin. Mitt i vintern brukar jag behöva köra generatorn ca 1 timme på kvällen och ibland lika länge på morgonen, men nu har jag installerat ett tredje 95Ah-bobatteri så jag räknar med att klara mig med laddning en gång per dygn.

Den enda mer påtagliga nackdelen med apparaten är att den är lite väl tung så det hade nog varit klokare att köpa den mindre och mycket lättare Honda 10i, vilken naturligtvis duger lika bra för att ladda bobatterierna".
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Delar många av föregående skribenters beskrivning av vad som är bra att ha, för vår del kan jag tillägga helluftfjädring med nivellering, från Goldschmitt.
Ger mjuk och behaglig gång och det är rätt skönt att bara trycka på en knapp när man kommer fram för att få bilen i våg.
Vi fick vår monterad när vi köpte bilen ny i Tyskland 2012, Goldschmitts pris var då € 6500.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Tja, vad ska man säga nu när vi har knappt hunnit testa den utrustning som vi har noggrant planerat under några års tid. Allt fungerar som det är tänkt, men några saker kan vi inte vara utan i alla fall.
Keramisk toa med påmonterad kvarn på kassetten:
-lätt att hålla rent samt med möjlighet att transportera färdigmalda restprodukter till större uppsamlingstank. Detta gör att man kan "koppla av" i upp till en vecka innan man behöver tömma tanken. Obetalbart, säger jag bara!
Bra router med inbyggt modem som klarar av olika länders protokoll inkl. bra antenn (helst 4G hela tiden):
- att se tv play hemifrån eller en vass film när det regnar. Att kunna betala räkningar tryggt & snabbt via egen (säkrare) uppkoppling. Att kunna mejla eller kommunicera med HBK utanför "sega råttan" wi-fi uppkopplingar.

Jag uppskattar även vår lilla 12V dammsugare som gör det snyggt & fräscht för oss en gång i veckan. Fy på Er Hemtext med era "billiga" duntäcken som släpper ut fjäder hela tiden. Snart är det bara tyget kvar då all "dun" har lyckats hitta vägen utanför förpackningen : )

Ja, nu får det räcka för den här gången med "vad vi inte kan vara utan"...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken utrustning kan ni inte vara utan?

Våra "måsten" när vi valde bil;

- Iveco/MAN/MB chassi med hög lastförmåga. (1400 kg i vårt fall)
- Helluftfjädring
- Gasoltank 125l+ (kan monteras)
- Elverk (kan monteras)
- AC i bil och bodel
- Alde med växlare till motorn
- Hydrauliska stödben (helt osannolikt bra!!)
- Stort garage för fullstor MC (Ducati Scrambler / Guzzi V7/Griso får plats)
 
Toppen