• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken plåtis är bäst?

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! har ni kollat på karmann 590 ? kabe gör en variant som heter affinity tror jag ? visst finns cartagho i premiumsegmentet men varför lägga så mycket pengar mer för ett namn ? lycka till !
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Den där halva metern bil mellan 540 och 599, ska du verkligen ta dig en funderare på. Är den halva metern nödvändig? Kolla noga på interiören, hur utnyttjas centimetrarna i resp bil och jämför. En mindre bil brukar bli billigare och aningen enklare att hitta parkering för. För två personer funkar det med den kortare bilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dieselvärme tar för det mesta lika mycket plats som gasol,kompressorkyl drar ström fundera på om gasol är ett bättre val.
Fundera även över om en 6,4m bil vore att föredra,jag är inte förtjust i tvärbädd att kliva över varandra,många väljer 6m pga. avgifter, hänger du på cyklar så är bilen över 6 m iallafall.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Dieselvärme tar för det mesta lika mycket plats som gasol,kompressorkyl drar ström fundera på om gasol är ett bättre val.
Fundera även över om en 6,4m bil vore att föredra,jag är inte förtjust i tvärbädd att kliva över varandra,många väljer 6m pga. avgifter, hänger du på cyklar så är bilen över 6 m iallafall.
Lika mycket plats? Många har ju två stora gasbehållare typ P11. Dieseltanken är ju densamma oavsett du har dieselvärme eller inte. Kolla hur det ser ut i en bil med gasol resp diesel.
Kompressorkyl drar ström därför ska man ha solceller. Sen beror det förstås på hur man utnyttjar bilen, ska du bara åka i Norrlands inland på vintern och då ligga still under lång tid, ja då ska man nog inte förlita sig på solceller. Om man följer diskussionerna på forumet då ser man sällan klagomål på dieselvärme, däremot finns det mer än ett bekymmer med gasolvärme om man får tro de som behöver hjälp med sina gasolbrännare.
Har du en bil på 5,40 så blir det möjligt att ha cyklar och klara 6 meter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Lika mycket plats? Många har ju två stora gasbehållare typ P11. Dieseltanken är ju densamma oavsett du har dieselvärme eller inte. Kolla hur det ser ut i en bil med gasol resp diesel.
Kompressorkyl drar ström därför ska man ha solceller. Sen beror det förstås på hur man utnyttjar bilen, ska du bara åka i Norrlands inland på vintern och då ligga still under lång tid, ja då ska man nog inte förlita sig på solceller. Om man följer diskussionerna på forumet då ser man sällan klagomål på dieselvärme, däremot finns det mer än ett bekymmer med gasolvärme om man får tro de som behöver hjälp med sina gasolbrännare.
Har du en bil på 5,40 så blir det möjligt att ha cyklar och klara 6 meter.
Jag hade inte för avsikt att ta bort all gasol, du måste fortfarande ha för matlagning och jag skulle välja gasolkyl samt 6,4m bil,men det är mitt val, en 5,4m skulle inte fungera då vi gör långa resor.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag hade inte för avsikt att ta bort all gasol, du måste fortfarande ha för matlagning och jag skulle välja gasolkyl samt 6,4m bil,men det är mitt val, en 5,4m skulle inte fungera då vi gör långa resor.
Visst har man en liten blå ’campinggasflaska’ till spisen. Betydligt mindre än 2 st P11. Jag har en 5,40 som funkat utmärkt för två allt emellan norra Varangerhalvön och sydvästra udden i Portugal. Så det beror nog på vad man gillar och värdesätter. När man ser plåtisar registrerade i Tyskland så är det riktigt vanligt med den kortare varianten. Men visst smaken är olika, men funkar det gör det!
 

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
En annan sak som är bra att ha koll på är vikten. Hur mycket last plåtisen får ta, de är ju tyngre pga att de är gjorda av plåt. Kanske löser det sig självt då de inte har så stort lastutrymm?
//Thomas
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det beror på vad du prioriterar (och din ekonomi). Allt är en kompromiss i en plåtis.

Vi ville ha en plåtis max 6 meter.
Ljust trä inuti.
Högt placerad kompressorkyl (ingen lågt placerad idiotisk minibar).
Garderob mellan soffan och ”badrummet”.
Överskåp även över bakdörrarna.
Tvärbädd ok, bara mysigt :)
Ingen dusch ute i gången.
Uppvärmd gråvattentank.

Det blev en Burstner City Car 600.

Vi kompletterade med solceller 150W, extra bodelsbatteri 95Ah, cykelställ, markis, backkamera, larm, TV, Truma Crash sensor och gasolfilter, underredsbehandling och vinterdäck. Och vi har nyligen satt in fläkt 12V Thule Omnivent i takluckan bak över sängen. Vi fricampar mycket :)

Tänk på att ursprungskostnaden (och vikten) stiger när du kompletterar bilen.....

Många bilder sist på den här sidan:
Bürstner City Car 600 - Svea Husbilar
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Dubbelgolv kan ju vara en fördel ibland men då blir det en högre bil som kan vara en nackdel, inte så smidig och väger mera.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
hej ! har ni kollat på karmann 590 ? kabe gör en variant som heter affinity tror jag ? visst finns cartagho i premiumsegmentet men varför lägga så mycket pengar mer för ett namn ? lycka till !

Jag tycker allt att det är betydligt mera som skiljer än namnet. Titta t.ex. på träarbetena, smarta lösningar med toalett och bad m.m.
Jag tycker nog att kvalitetskänslan är några snäpp högre än de flesta andra. Men naturligtvis är också priset högre.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Japp Lastrada har dubbelgolv. (o en massa annat kul :) ) vår Avanti EB är dock längre än 5,99.

 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Jag tycker allt att det är betydligt mera som skiljer än namnet. Titta t.ex. på träarbetena, smarta lösningar med toalett och bad m.m.
Jag tycker nog att kvalitetskänslan är några snäpp högre än de flesta andra. Men naturligtvis är också priset högre.



Precis som Montreal skriver så kom vi fram till att Malibu var den tillverkade som har den mest genomtänkta plåtisen.

För min egen del så var den avgörande detaljen att den har ståhöjd vid förarplatsen ( GT serien ) samt att kassett-toaletten kan vridas undan när den inte används, vilket gör att dusch utrymmet blir då ( nästan ) lika stort som i en Concorde.

Problemet med Malibu var att vi fick vänta över 1 år på leveransen.
Startpris ligger på ca 50 400 euro för 640 men blir lätt 80 000 euro med diverse tillval.



1581858879550.png

1581860251542.png
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vi föll också för Malibu:s lösning och att den kändes rejälare än en del andra märken. Jag tycker den är stabilt och gnisselfritt hopsatt, plywooden är inte bara skruvad utan också inpassad med typ "not och fjäder". Nästan för bra hopsatt kan man tycka ibland, för det är inte alltid enkelt när man skall lossa någon panel för att komma åt det som är dolt bakom. Det finns lagerbilar men då är det ju svårare med tillvalen...
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Vi har helst tänkt oss en ny, men nyare begagnad funkar också.

Budgeten ligger på 500k-700k.
Plåtisien ska vara max 599cm lång, sängen ska vara på tvären.
Bra planerad för 2personer.

Utnyttja Youtube för att få en komplett genomgång/visning av "plåtisar" ni kan vara intresserade av.
Inget kan väl slå en La Strada Avanti XL (599 cm lång).
Här får ni en länk till Youtube:

 
Senast ändrad:
Toppen