• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken konverter till kaffebryggaren?

F

F.d. 19529

Guest
Nu har vi skaffat en kaffemaskin (Philips Senso HD7810) och den ska förstås ha ström!
Vi har 12v i bodelsbatterierna. Vad behöver jag?
Jag antar att det krävs något lite kraftigare än Biltemas billigaste konverter för att driva en kaffemaskin, så så här står det i specen för den:
Maximal belastning - 1450 W
Spänning - 220 - 240 V / 50/60 Hz
 
F

F.d. 17964

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Vi har en vaeco 2000w.Köpte den för några år sedan jag tror den kostade 5-6 tusen. VI kan använda micro samt har 220v på alla uttag. Det sitter ett skiljerelä så om du glömmer att stänga av den och kopplar in 220v kopplar den ifrån. Vi laddar även datorn genom den.
Har du kopplat den så att den matar alla 220 uttag, kopplat den på inkommande 220????
 
F

F.d. 17964

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Ursäkta att jag citerade fel inlägg. Glömde även säga att vi har 440ah batteribank. MVH Kurt

Va konstigt mitt förra citerande blev. Är det så att du kopplat invertern på inkommande 220 så att den matar alla 220 uttag. Vad är det för relä som bryter kan du tipsa om vad för typ det är o var man köper det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Tilllot meg å legge inn igjen den ] som du klarte å mistte etter /quote - en feil som lett oppstår når en citerer, det er det siste tegnet i sitatet..

I det føørsstte døgnet etter et nytt innlegg kan en redigere det selv, senere er det bare moderatorer og webadmin som kan redigere.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Va konstigt mitt förra citerande blev. Är det så att du kopplat invertern på inkommande 220 så att den matar alla 220 uttag. Vad är det för relä som bryter kan du tipsa om vad för typ det är o var man köper det?
Jag vet inte hur det är kopplat men det sitter ett skiljerelä som kopplar bort waecon när man ansluter 220v. Elpatron kylskåp och batteriladdaren går inte att köra på waecon. Det är en elektriker som kopplat in det här åt oss.
 
F

F.d. 17964

Guest
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

relä för att kunna växla inverter/landström är väldigt enkelt.
ett simpel 2polligt växlande med 230v spol.
man tar ut strömmen till uttaget i bilen från dom gemensamma stiften och lägger invertens på dom som sluter utan spänning till spolen.
Man lägger inkommande 230v på dom som sluter när spolen är aktiv och kopplar spolen på inkommande 230v också.
Resultatet blir att så fort man 230v landström till bilen så drar spolen och växlar över kontakterna till landströmmen samtidiigt som invertern då bryts bort.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

relä för att kunna växla inverter/landström är väldigt enkelt.
ett simpel 2polligt växlande med 230v spol.
man tar ut strömmen till uttaget i bilen från dom gemensamma stiften och lägger invertens på dom som sluter utan spänning till spolen.
Man lägger inkommande 230v på dom som sluter när spolen är aktiv och kopplar spolen på inkommande 230v också.
Resultatet blir att så fort man 230v landström till bilen så drar spolen och växlar över kontakterna till landströmmen samtidiigt som invertern då bryts bort.
Kanske en hake i ditt inlägg mathias t,
Möjligen enkelt (?) men nyinstallation/ombyggnad av 230v systemet även i husbil ska endast utföras av en behörig eltekniker (map bla brandrisk, personrisk, försäkr, mm). Alltså det är egentligen inte tillåtet för någon utan behörighet, man får utan behörighet enbart byta ut befintliga trasiga väggkontakter och likvärdigt ... och då bara om man är säker på vad man gör men inte utföra någon typ av nyinstallation!

Jag reagerar en del på användning av de kraftiga konvertrar på 1000w (83A) och därutöver som nämns ovan. Obs att så kraftiga strömmar enbart kan tas ut ur startbatterier eller med dem likvärdiga AGM-batterier om berörda batterier inte ska ta skada.
Vanliga fritidsbatterier/bodelsbatterier som oftast sitter i våra husbilar bryts ner mycket snabbt med alltför stora strömuttag som de inte är avsedda för. Med viss marginal så bör uttagseffekten från dessa "fritidsbatterier" därför begränsas till 20 - 30A om man vill vara rädd om batterierna (och sin egen ekonomi) och därmed få dem att fungera längre (4-7 år rimligt).

Obs att bodelens ursprungskablar, säkringar och kontaktdon oftast inte är avsedda att överföra strömmar på över 8-10A (spec då vid långa framledn), detta bör förutom batterierna kontrolleras i sammnhanget med konvertrar. Det finns mycket att tänka på vad gäller batterier, deras användning och val av dem för olika ändamål men det är inte heller enkelt för den oinsatte, spec som genvägar saknas!

Lämpligen är att var och en att kontrollera vad man har för batterier, vad de är avsedda för och sätta sig in i hur de lämpligen ska/kan användas enligt den bruksanvisning som bör medfölja varje batteri.

Kanske skulle detta vara ett lämpligt ämne att samlas kring och diskuttera på någon eller några framtida HBK träffar.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Toppen