• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken konverter till kaffebryggaren?

F

F.d. 19529

Guest
Nu har vi skaffat en kaffemaskin (Philips Senso HD7810) och den ska förstås ha ström!
Vi har 12v i bodelsbatterierna. Vad behöver jag?
Jag antar att det krävs något lite kraftigare än Biltemas billigaste konverter för att driva en kaffemaskin, så så här står det i specen för den:
Maximal belastning - 1450 W
Spänning - 220 - 240 V / 50/60 Hz
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Någonting åt det här hållet fast inte riktigt lika stor (fast koppla inte känslig utrustning som dator till denna typ, måste ha ren sinusvåg till det).

1450W = 121A se till att ha grova kablar och en rejäl batteribank, ett bodelsbatteri tar slut på ca 20min med den belastningen.

Peter :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.612
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Hej, ta en rejäl fundering på om ni vill plåga batteribanken med sådan urladdning innan ni handlar konverter...........
Det vore kanske bättre att dra igång ett elverk i 15 min. i stället.

Min personliga uppfattning visserligen, men jag är rädd om mina dyra bodelsbatterier.

M.v.h. JANKRO :).
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Hej, ta en rejäl fundering på om ni vill plåga batteribanken med sådan urladdning innan ni handlar konverter...........
Det vore kanske bättre att dra igång ett elverk i 15 min. i stället.

Min personliga uppfattning visserligen, men jag är rädd om mina dyra bodelsbatterier.

M.v.h. JANKRO :).

Är en vattenkokare för 12V på 170w en snällare idé för batterierna (ja, jag är så illa bevandrad i elektronikens värld)?

Vi är ett band som drar runt på turnéer och då blir det ju alltid en massa stopp på bensinmackar efter vägarna för kaffe och när man kommer hem från en turné och kollar kassan så märker man att det visst kostade skitmycket pengar när 4 pers vill stanna för kaffe ett par ggr per dag i en månad.
Då tyckte vi att en sån här maskin var en fin lösning för det men det kanske inte är så genomtänkt ändå?

Jag tänkte att eftersom att man använder en kaffemaskin i väldigt korta perioder (så lång tid det tar att göra ett par koppar kaffe) så borde det inte vara någon fara men det kanske det är ändå alltså?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

På endel biler har det vært montert en 230 V ac generator på motoren, om en benytter en slik til kaffebryggeren og brygger under kjøring så ville det ikke være noen problemer.

Litt avhengig av hvilken bil dere benytter så finnes det kaffebryggere for lastbile, men de går på 24v. Er generatoren tilstrekkelig kraftig kan en og bruke en inverter koblet på motorens el og igjen endast brygging med motoren i gang. Husk grove - korte kabler til inverteren.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.612
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Hejsan, ja en vattenkokare på 12V- 170 W är mycket snällare mot batterierna än en kaffe maskin på 230V-1450W.

Med lite överdrift så kan man nästan jämnföra de två varianterna med att glömma och gå ifrån en mindre peronbil med alla lysen på, eller gå ifrån den med inkopplad snurrande strömförbrukande startmotor utan att bilens motor hoppar igång.
Det funkar men jag tycker att man plågar bodelsbatterierna alldeles för mycket under en kort tid "bara" för att få varmvatten som det finns många andra alt. för att utvinna. (Även om kaffe från en fin maskin är väldigt gott :D.)

Den korta kraftiga urladdningen som det handlar om plågar inte bara batterierna, utan tar rätt lång tid att återställa med uppladdning av batteribanken igen.

Om man vill plocka ut så mycket energi ur batterier på en kort stund så bör man nog också ha en rätt stor batteribank i bilen för att inte plåga batterierna för mycket. Kanske 300 A/tim eller helst ännu mer.

Återigen, min uppfattning är nog, skall man förbruka mer än kanske 400 W utan stora batteribanker som är byggda för hög förbrukning så bör man nog fundra på ett elverk i stället när man t. ex. vill ha gott kaffe m.m. under en kort stund med mycket hög förbrukning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Ja eller så kan man ju sätta vattenkannan på gasolspisen och värma vattnet. Det är snällt för batterierna. Komplettera med ett antal termosar så har du kaffe för hela resan. Även om jag är elktronik o pryloman så förstår jag nog inte riktigt varför man måste krångla till en så enkel sak som att koka kaffe.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Vi har en Waeco på 2000 w ,den använder vi till att brygga kaffe med några gånger per dag.Den är inkopplad på alla uttag i bilen.Kylskåp och värmen går ej att köra på den .Birgitta använder även en hårblås efter att hon har duschat.Vi har en batteribank på 440AH. Solceller på 200W, generator på 160 AH. Vi ligger sällan på ström,men ligger heller inte still många dagar. Vi har alldrig blivit utan ström. MVH Kurt.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Ja eller så kan man ju sätta vattenkannan på gasolspisen och värma vattnet. Det är snällt för batterierna. Komplettera med ett antal termosar så har du kaffe för hela resan. Även om jag är elktronik o pryloman så förstår jag nog inte riktigt varför man måste krångla till en så enkel sak som att koka kaffe.

Vi har tyvärr ingen gasol/spis i bussen, annars hade det vart smidigt förstås.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

En annen lösning https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-713-86&toc=0
- men inte billig.
Kom i håg 2 ( 2 x 2 x 25 plus och minus)x 25 qmm kabel + sikring.

Jag använder en allmän kaffemaskin 800 watt med termos och en 1000 watt inverter
I allt < 1500,- kr.

Med 230 volt kan man värme maten och mer - bara inte mer watt en som inveter kapacitet, batteri och generator förmågan.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Det tar en stund att värma vatten med en 170 w vattenkokare eftersom det går åt 1,16 wh för varje grads temperaturhöjning.

Kan man inte köra vattenkokaren på cigguttaget (startbatteriet) medans man kör? Eller är det drar vattenkokaren för mycket för att det ska fungera bra?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Nej cigguttager er endast för max 120 watt i mer 3 minutter.
Sikringer max 15 A ( 180 watt ) - ledninger klena och blir värma.
Mindre en 600 watt för kaffmaskin är inta at anbefala.
Derav separat installation.
:(
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Nescafé Lyx. Ingen maskin, bara varmt vatten och pulver, godare än bryggkaffe, enl. vår mening. Obs. Andra märken smakar pulverkaffe, det gör inte Nescafé Lyx. Lite dyrare men ack så gott. / Fy & Bi
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Att köra invertern på startbatteriet kan var en bra idé.
Under förutsättning att man använder den med startad motor.
På så sätt torde startbatteriet inte ens laddas ur utan generatorn borde orka
med om det inte är den största av inverter. Nackdelen är väl då endast att man måste dra igång motorn.

Har lite samma dilemma med en dam som gärna vill föna håret.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Att värma 1 liter vatten drar lika mycket energi oavsett 170w eller 1400w. Det tar bara olika lång tid.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Vilken konverter till kaffebryggaren?

Att köra invertern på startbatteriet kan var en bra idé.
Under förutsättning att man använder den med startad motor.
På så sätt torde startbatteriet inte ens laddas ur utan generatorn borde orka
med om det inte är den största av inverter. Nackdelen är väl då endast att man måste dra igång motorn.

Har lite samma dilemma med en dam som gärna vill föna håret.

Vi vill mest ha kaffe när vi åker så för oss är det inga problem att vi måste ha motorn igång.
Vilken inverter är vettig för det här ändamålet?
 
Toppen