• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken av dessa bilar ska jag köpa

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Hur ska jag uttrycka det här snyggt... Släpp det, Ska du bo billigt under dessa former utan att ange att mobilitet är viktigt, Köp en husvagn, en husvagn i den här klassen (1.renoveringsobjekt,2. fuktskada) ligger i 5-10 tkr nivån, sen skrotar du den när perioden är slut... sorry jag kan nog inte ge ett snyggt svar här, bara ett ärligt.

eller så funderar du på andra objekt som finns där ute, det går att med lite tålamod och kunskap hitta fina objekt i den prisklassen, kanske tidpunkten på året inte är den bästa men titta, läs på och fundera... dom finns där ute.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Glöm dem. De är möjligen objekt för renovering om man är händig har verktyg, kunskap och ett garage att hålla till i. Det kan gå att hitta något för runt 3ggr dom pengarna. Du får dock en husvagn som funkar för de pengarna.
Det finns de som hittat bra fynd för hundra tusen men på varje som gjort detta finns det troligen minst tio som blivit lurade.
Att hitta fynd kräver tid, tur och inte minst kunskap. Det finns massor av skrotbilar på blocket så se upp.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Ursäkta frågan...Om du har råd med en Husbil/Husvagn varför söker du inte en annan bostad....:yes:Då har du värme och vatten i hyran..Hyr boende tills allt har ordnat upp sig....:)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Jag har absolut inget alls med annonserna att göra men vill ändå påtala skillnaden .
Kabe]Blocket Safir 590 XL -86 | Stockholm
35 000:-
Typ: Husvagn, 2-axl
Info: Övriga, U-grupp, Sittgrupp, Tvättrum, Kyl/frys, TV-antenn, Vattenburen c-värme, bra däck, förtält, viss prutmån vid snabb affär.
och du säljer den sommartid busenkelt !

den ska ju förflyttas också.
Volvo]Blocket 945 2.3 ltt | Göteborg
15 000:-
Bra och välskött volvo 940. Bilen är utrustad med bl a Dragkrok ny 2011, Extra ljus, Vinter och Sommardäck i gott skick, Stolsvärme, Airbag, Nytt avgasrör 25/11 -14, Nya stötdämpare bak, Filter, Bensinpump bytt 2014. Samma brukare sedan 2005.cket.se/goteborg/Volvo_945_2_3_ltt_58353560.htm?ca=15&w=1

samma summa men med skillnaden att här går du plus eller minus några tusenlappar. inte 49-59 stycken...
 
Senast redigerad av en moderator:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Ursäkta frågan...Om du har råd med en Husbil/Husvagn varför söker du inte en annan bostad....:yes:Då har du värme och vatten i hyran..Hyr boende tills allt har ordnat upp sig....:)

Jo kanske jag hyr nått rum men det är tråkigt. Roligare med lite utmaningar
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Kjøper du en gammel god husbil, så er du mobil, og kan stort sett parkere hvor som helst for å sove. Mao enkelt å ta natten på ett passende sted, gratis.

Kjøper du vogn, så er du avhengig av bil for å transportere den, samt at du er vesentlig mer bundet mht hvor du skal parkere den og sove, påkrevet med organiserte plasser, mao kostnad for å sove.

Kjøp en gammel husbil!. :)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Så du rekomenderar 1 ett renoveringsobjekt 2 en fuktskadad bil före en fräsch fin husvagn och en fin dragbil , Bobilar måste vara väldigt speciella i Norge,
En husvagn med LPG-tank och Solpaneler... varför skulle det lösa denna situation så mycket bättre?

Jag pratar fortfarande om dom objekten som länkades i det ursprungliga inlägget och den situationen som beskrevs... !
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Det blir för bökigt att ha både husvagn och bil. Tänker mest på att det blir på ett sätt dubble problem om något vill krångla och gå sönder. Tack StefanJennie för tipsen men jag duckar. Sen naturligtvis att parkera ekipaget
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

ibland så vet man faktiskt inte varför man försöker hjälpa till....:swoon:
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Jag mailade butiken och frågade hur mycket fuktskada det är. Får väll svar i morn. Mätarställning på den fuktskadade Hymer 534 är 32500.
Det kan väll inte båda gott heller.Heltäckningsmatta på instrumentpanelen :D
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Så du rekomenderar 1 ett renoveringsobjekt 2 en fuktskadad bil före en fräsch fin husvagn och en fin dragbil , Bobilar måste vara väldigt speciella i Norge,
En husvagn med LPG-tank och Solpaneler... varför skulle det lösa denna situation så mycket bättre?

Jag pratar fortfarande om dom objekten som länkades i det ursprungliga inlägget och den situationen som beskrevs... !

Se hva trådstarter spør etter, se hva du svarer i ditt første innlegg, se hva jeg svarer, se på din kommentar.....

Trenger jeg å si mer....... :rolleyes:
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Okej, ett renoveringsobjekt och ett fuktskadat objekt för 50-60 tusen Svenska kronor, det är ungefär ett års hyra på en trea i utkanten av Göteborg(svensk storstad), och det tycker du verkar rimligt att lägga ut, han kommer inte att kunna sälja någon av dessa 2 på något annat än "marknaden för billiga bojsänken" om 6 månader, och har därmed förlorat 99% av insatsen, han har inte någonstans nämnt ett intresse av att leva "husbilslivet" utan bara vill i en hast lösa sitt boende för ett halvår framåt och har då tagit fram två objekt.
I Norge är köpa bil/vagn/mc en ganska dyr sak (bara att registrera) i sverige så skickar du in ett underskrivet registreringsbevis eller ännu enklare gör ägarbyte vi appen "Mina Fordon" och det kostar inget.
Nu tycker TS att det är " för bökigt att ha både husvagn och bil" så jag lägger inte mer energi på detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Hymeren ser ut til å være i orginal, også teppet på instrumentbordet er det smme som det var på min første husbil en 1985. Om fukten ikke har utviklet mögel og er begrenset til under noen få av fönsterene så er det håp. Få verkstaden til å ta ut de som har fukt og sette de inn igjen med ny butyl.

Men er det mögel eller råte så blir kostnaden for en minimal reperasjon mer enn prisen på bilen. Samme gjelder fuktskader andre steder enn just under fönster.

Vet at min første fortsatt er i bruk og at det aldri har vært gjort annen renovering på den enn repakking av alle fönster i 2000.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Tack Knut för bra kommentar. Den hade gått 32500 mil vad tror du om det och det ser ut som den stått avställd i 4-5 år??? Kan någon se här om det stämmer avställd så länge. vad betyder Antal passagerare, max: 3. Får man inte vara fler än 3 när man kör den??
Om den stått avställd i 4-5 år så är det ett mögelparadis kanske. Motorn lär ju knappast mått bra av detta, Fan den skär väll ihop direkt efter att stått stilla så länge.

Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: FEF049
Fabrikat: HYMERMOBIL 534 DUCATO
Färg: Flerfärgad Fordonsslag: LB
Fordonsår: 1987 Fordonsslagsklass:
Identifieringsnummer: 28000000340952
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2008-05-02
Senaste EU-regbevis del 2: 2006-11-03
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: FORSBERGS FRITIDSCENTER I HYSSNA AB
Adress: BONARED SOLBACKEN 2
Postnr: 511 98 Förvärvsdatum: 2010-10-28
Ort: HYSSNA

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: IF
Försäkringsdatum: 2010-10-28

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2010-10-28)
Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 5 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1987-05-15
I trafik första gången i utlandet: Import/införsel: Nej
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2013-09-01 - 2014-01-31
Senast godkända besiktning: 2012-11-22
Föreläggande:Nej
Körförbud:Ja
Vägmätarställning: 327463

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja Användningsförbud: Nej
Trängselskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 3713
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 618
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0
Betalningsmånad/er: februari, juni, oktober
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0
Vägtrafikregisteravgift: 60 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Har fordonet delad uppbörd ska vägtrafikregisteravgiften betalas i huvuduppbördsmånaden.

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Skåp - Bostadsinredning (22)
Karosserikod tillägg:
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL

Antal passagerare, max: 3
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Skattevikt, kg: 3100
Tjänstevikt, kg: 2250
Totalvikt, kg: 3100
Ursprunglig totalvikt, kg: 3100
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 750
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1150
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 850
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1550
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1550
Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Max kopplingsavstånd EU, mm:
Bromsuttag :
Lastutrymmets längd, mm:
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm:
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul: 6
Antal axlar: 2
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 1550
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 1680
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2920
Däckdimension axel 1: 185R14C
Däckdimension axel 2: 185R14C
Bandbredd, mm:

Längd, mm: 5600 Bredd, mm: 2200
Höjd, mm:

Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 70
Motoreffekt, kW: 55,0
Effektnorm: DIN



Miljöklass:
Miljöbilsklass:
Euro miljöklassning:

Utsläppsklass:



Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vilken av dessa bilar ska jag köpa

Att köpa det liket är att bränna upp pengarna. Till och med sämre för här tvingas du att ta hand om skroten. Att flytta in och bo i den bilen är inte att rekomendera då det garanterat finns mögel efter en så lång tid bara stående. En hälsofara som borde skrotas genast.
 
Toppen