Ser att tråden har utvecklats till att ge bedömningar av olika märken utifrån egna erfarenheter, det blir självklart subjektivt och knappast objektivt.
Kan därför fylla på tråden med våra egna erfarenheter och subjektiva omdömen, med våra 9 husbilar under 10 husbilsår.
- ADRIA, begagnad halvintegrerad inköpt osett på Blocket. Vi visste knappt vad en husbil var för något när detta spontanköp gjordes. Vi gjorde en resa till Baltstaterna, Polen och Tyskland. Resan bekräftade två saker för oss. Först, det här med husbil är trevligt, det gillar vi, lika säkert var att bilen var ett felköp för oss, pga. den franska sängen. I övrigt hade vår mycket korta bekantskap gett enbart positiva erfarenheter av Adria.
- KNAUS Sunliner, demobil med 500 mil på mätaren var vår nästa bil. Bra bil, men så ful! Ett besök på Husbilslandet och en trevlig duktig säljare som Jonas övertygade oss på några minuter att det bästa för oss var att byta till en ny....
- ERIBA Jet 673. Trevlig bil, helt problemfritt ägande och väldigt bra inbytespris när vi sedan bytte upp oss till en ny.....
- Niesmann Bischoff Arto 79 LE. Trevlig bil och som stämde med våra behov, men..... så fick jag för mig att det skulle vara trevligt att prova N+B's största modell en Flair och återförsäljaren hade en extremt utrustad Flair, så nästa bil blev en.....
- Niesman Flair 8000 CEBW. Ett bekymmer från dag 1. Efter 5 verkstadsbesök i Sverige och 1 i Tyskland, fungerade i alla fall inte bilens AC. Med en trubbnosig hund var det rena mardrömmen. Sedan efter att har kört, en gång 80 km och en annan gång 50 km, i 40 km/h i s.k. "säkert läge" och verkstaden inte kunde finna något fel så var vårt förtroende och tålamod slut på den bilen. För att inte äventyret/affären skulle bli allt för dyr för oss på papperet, så lurade jag oss själva genom att byta in Flair´n mot en helt ny......
- Niesman+Bischoff Arto 88F, den absolut bästa husbilen som vi ägt. Den hade allt som vi kunde önska oss. Vi använde t.ex. den som övervintringsbas en vinter i Spanien. Men så ändrades våra boenden och hur vi utnyttjar husbilen. Då blev den blev helt enkelt för stor, eftersom vi bara behövde en bil för kortare resor, rena transporter och som större lastalternativ till vår pb1.
- Så det blev en plåtis med det pampiga namnet, Weinsberg CaraBus 601 MQ Batic Orange, som blev vår nästa husbil. Perfekt bil för oss, våra behov och som fungerade perfekt, inte ett enda fel på den bilen under de 18 månader och 3000 mil som vi hade den. Bara ett problem, som visade sig ganska direkt när vi köpt den. Carola hade svårt med tvärbädden, framförallt att klättra över hennes 100+ kg gubbe, som låg där som ett "stort hinder" på vägen till friheten..nåja toan på natten.
- Därför har vi sedan i april en Knaus Box Star Plus 600 ME, lite mera lull-lull än den tidigare plåtisen, men framför allt fick vi långbäddarna och har nu en bil som passar oss bättre och vi ä'r nöjda.
9 bilar på 10 år verkar som vi har någon form av personlighetsstörning, eller extremt veliga och obeslutsamma. Kanske det. Men det är ju så i husbilsvärlden att så länge vi byter upp oss, så lockas man lätt av de höga inbytesvärden som man erbjuds den gamla bilen. Håller så länge man går uppåt, men den ekonomiska smällen den kommer obevekligt när man tar steget åt andra hållet, verkligheten kommer då ikapp.
Visst har bilarna kostat pengar de här åren, men vi ångrar absolut ingenting.
Ja, det var vår historia och subjektiva bedömning, som ger 8 av våra bilar mycket bra betyg och den enda som gav oss problem är troligen också en mycket bra bil, bara vårt ex som var ett måndagsex och troligen dåligt skött innan vi tog över bilen.
TommyD