• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilar är bäst

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi har en bil från Italien, ett märke som ingen skulle nämna i en sådan här tråd. Bilen fyller snart 22 år och 17500 mil. All inredning är där den skall vara, inga dörrar hänger snett alla lådor är på plats, trots ibland en omild behandling (lite körning över stock o sten). Det enda vi gjort i bodelen är att byta batterier i värmepannan. Blev lite besviken vid senaste besiktningen, handbromsen måste justeras.

Innan vårt val föll på nuvarande bil hade vi Mobilvetta P68 som alternativ. Den föll dock till slut pga. vinteregenskaperna på bodelen, till förmån för en Tysk-byggd bil I premiumklassen till högre inköpspris.

// Niklas
 
F

F.d. 55374

Guest
Vi köpte husbilen -06 från en firma i Värmland då 6000 mil, enl firma skulle bilen vara leveransklar, vi hade nog en lista på ca 20 fel som vi inte kunde acceptera, några fixade jag själv, efter ett halvår så blev bilen OK. Sedan dess har allt varit frid o fröjd.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.325
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Promobils läsare har rankat bästa husbilarna
Den tyska tidningen Promobils läsare gör årligen sin stämma hörd i den omröstning som tidningen har för att utse den bästa husbilen. För att omröstningen ska bli rättvis delas bilarna upp i kategorier, både i typ och prisnivåer, och totalt sett kunde de svarande välja mellan 240 nominerade modeller.

Utöver husbilarna utses även vinnare i tillbehör.

Här är vinnarna i respektive kategori:

  • Plåtis utan hygienutrymme: VW California
  • Plåtis med hygienutrymme: Malibu Van
  • Alkovbil under 50 000 euro: Bürstner Lyseo Time
  • Alkovbil över 50 000 euro: Dethleffs Alpa
  • Delintegrerade under 60 000 euro: Hymer Exsis-t
  • Delintegrerade över 60 000 euro: Carthago Chic C-line
  • Helintegrerade under 80 000 euro: Carthago C-Compactline
  • Helintegrerade över 80 000 euro: Niesmann+Bischoff Arto
  • Liner: Niesmann+Bischoff Flair.
  • Basfordon: Fiat Ducato

Bästa fabrikaten på tillbehör och utrustning blev enligt Promobils läsare dessa, totalt fanns 12 kategorier

  • Chassiteknik: AL-KO
  • Uppvärmning: Truma
  • Klimatanläggningar: Dometic
  • Kylskåp: Dometic
  • Markiser: Thule
  • Satelitantenner: Oyster
  • Solpaneler: Büttner Elektronik
  • Elgeneratorer: Honda
  • Toaletter: Thetford
  • Cykelhållare: Thule
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi köpte förra året vår första husbil efter en rad av välutrustade skandinaviska husvagnar. Då vi är vana campare med en uppfattning om vilka utrymmen och finesser vi eftersökte så var målet stora utrymmen, utrustning och en bra byggnadskvalitet.
För att slippa bekymmer sökte vi tämligen ny bil. Besökte ett antal olika handlare och själv fastnade jag tidigt för Hymer och deras produkter. En vintersöndag landade vi hos en handlare med en Hymer 778 som jag bespetsat mig på. Väl där så granskade vi denna fina bil som jag fortsatt var intresserad av tills handlaren frågade om vi inte ville kika på en Dethleffs. Jag var först tveksam då jag var av uppfattningen att detta var ett fabrikat för budgetbyggnationer. Frun tittade dock nyfiket på mig så vi kikade vidare på en 7850 XLi som hade precis de utrymmespreferenser vi sökte.
Vi lämnade handlaren med massa funderingar i nya banor och landade efter ett par månader med just en Dethleffs.... Har nu avverkat första året med såväl vinter som sommarliv och är fortsatt jättenöjda.
Mina förutfattade känslor om vilka varumärken som är välbyggda eller ej har kommit på skam. Vi har haft en bil utan några större fel över huvud taget. Nåväl ett sprucket handfat fixades enkelt av ÅF.
Vart vill han komma tänker ni nu??? JO, det är inte alltid så att dyrast innebär det mest välbyggda och bästa. Vi är positivt överraskade av vår bil som är utan bekymmer och ger oss den komfort vi önskade. Självklart kikar vi på vad nästa utmaning kan bli precis som under våra år med husvagn. Än har vi inte sett vår nästa bil även om lösningen med rundsittgrupp där bak likt husvagnar lockar. Kikade på en Concorde Carver 890RRL som väckte habegär, men avvaktar nog lite till... XLin levererar ju riktigt bra upplevelser
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
En intressant tråd. Många bra inlägg. Jag är nu inne på min fjärde HB.
Mina rekommendationer till trådskaparen:
1. Hyr en bil någon vecka.
2. Titta på många begagnade bilar, hos flera handlare.
3. Hur skall ni använda bilen?
4. Lastvikten är mycket viktig. Lita inte på vad det står i reg.beviset. Många tillverkare väger bilen innan vissa tillbehör skruvas på.
5. De flesta bilar har ett minimalt pentry. Om ni gillar att laga mat behövs en skapligt stor avställningsyta.
6. Vilken vana har ni av längre bilar?
7. Köp en begagnad bil. Behåll den något år för att känna er för hur ni vill använda bilen.
8. Skriv en lista på positiva och negativa erfarenheter.
9. Alla bilar har kompromisser som ni måste värdera och leva med.

Lycka till!
Husbilslivet är fantastiskt!
 

Nall1

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Malmö
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2024
Mitt tips är att fundera över hur ni kommer att använda bilen. Vilken typ är ni? Vad vill ni göra? Jag hade drömmen om att vakna upp i Paris invid Seines strand och äta min frukost blickande ut mot Eiffeltornet. Det fick bli en plåtis. Det blev en Adria med långbäddar. Vi är väldigt nöjda och accepterar dess brister. Isoleringen är bristfällig men klarar enstaka frostnätter med tanke på kondens. Vi har inga tankar på att använda den under vintern. Manuel växellåda funkar utmärkt då det procentuellt är mycket lite stadskörning. Hyfsad motor som drar oss över backarna utan att sacka för mycket. Annars tuffar vi på i 120-140 km/h. Inredningen är enkel och beslag och liknande tål inte att man drar och sliter i det för då går det sönder eller lossnar, men så är det för de flesta. Trångt i toaletten men det fungerar. Duschar gör man utanför bilen, dra ut duschslangen eller uppsök en camping. Det finns inte utrymme för en massa prylar men väl för det nödvändigaste.
Vi tillbringade 6 månader i bilen i somras och det fungerade perfekt. Trångt men det fungerade och vi anpassade oss efter förutsättningarna. Upplevde aldrig att det blev olidligt varmt. Öppen sidodörr och takluckor så blev det behaglig temperatur. Sedan uppsökte vi campingplatser regelbundet för att sköta hygienen. För tillfället är detta vår stil med en smidig bil som tillåter oss att ta oss fram nästan överallt. När vi ändrar oss så byter vi.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi bara älskar vår lilla plåtis och kan inte tänka oss något annat om vi så fick det gratis! ...men i ärlighetens nam och för att inte vilseleda någon stackare så måste jag erkänna att bädda 2 sängar ”inomhus” i en plåtis kan kräva samma färdigheter som bröderna Bronett’s personal, dvs akrobater.

Har vrickat foten för 3 veckor sedan och hade bäddning på min lott idag då Marianne gjorde andra ärenden. Inget roligt, måste erkännas... Hur sträcker man ett täcke eller bäddmadrass stående i det trånga utrymmet? Jag fick göra det i omgångar genom att vika och lirka i alla väderstreck och fick belöning först efter mödosamma 3/4h.

Undrar hur ni andra gör, går ni ut eller är ni 2 om det, eller sover i sovsäckar, fårskinn eller vad det nu kan vara? Vi gör precis som hemma fast betydligt ”komprimerat”...lol.

upload_2019-3-5_19-26-49.jpeg
Bild: lån från nätet
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Undrar hur ni andra gör, går ni ut eller är ni 2 om det, eller sover i sovsäckar, fårskinn eller vad det nu kan vara?

Fugan stänger dörren mellan sovrummet och badrummet och bäddar sängen (180 x 200 cm), medan jag lagar frukost i köket och dukar fram i vardagsrummet. Dörren mellan köket och badrummet brukar vara halvöppen för rymdens skull.
http://www.southdownsmotorcaravans.co.uk/2007concorde/2007liner/layouts/Liner_990M_Lounge.jpg
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Bäddning består av att kliva upp och snabbt korrigera påslakanet. Klart på 10sek.

Sängen skall ju snart användas igen och det är bara vi som ser (oftast). Är det inte perfekt stör det inte oss.

NÄR vi väl bäddar, så som kravet under värnpliktstiden var (enkronan skulle kunna studsa på täcket) har vi hyfsat med plats i vår långbäddade 7,7m långa bil.

Däremot hade gärna avställningsytorna i köket fått vara både fler och större utan att det hade gjort ont. Även om det funkar...

// Niklas
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
  1. Ranko, skaffa ett sängöverkast i lagom storlek. Då är det bara att knuffa till underlaget så det blir någorlunda slätt och slänga på överkastet! Klart!!
 
F

F.d. 54395

Guest
Snackar vi kvalitet, ja då faller nog de flesta nyare husbilarna i kategorin... Att man inte får vad man betalar för, är mekaniker och har arbetat med flertalet av märkena som finns att tillgå, men nu är det som det är, jäkligt roligt med husbil, skulle inte vilja va utan en sekund, men åker lite äldre bil, en sådan med dålig vxl låda.. Ett tips har klarat min 10 000 mil utan problem tung bil, tung last, med omega 690 i girkassen, helt suverän...
/micke
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Helintegrert husbul; Forsvinner jo nesten 2,5 til 3m2, foran rattet, gir romfølelse, men ikke mye bodelsytrymme, untatt til pyntegjenstander:)
 
Toppen