Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
3st 160 ah + 3st 150 ah agm
batterier + solceller på 250 w aldrig några problem med ström vi behöver aldrig stå på el.
Hur bra tycker ni solpanelerna laddar i slutet av oktober, jag har 200w på taket och denna tid på året så ger dom noll/nada/njet/zero till batteribanken, oavsett hur stor batteribank ni har så måste det på något sätt laddas upp... annars tar det slut.
Så då solpanelerna inte ger något återstår Elverk/E-foy/230v landström/vindkraftverk...
Eller lyser solen starkare , står högre, ger väsentligt fler soltimmar i Söderhamn än i Göteborg?
Hur bra tycker ni solpanelerna laddar i slutet av oktober, jag har 200w på taket och denna tid på året så ger dom noll/nada/njet/zero till batteribanken, oavsett hur stor batteribank ni har så måste det på något sätt laddas upp... annars tar det slut.
Så då solpanelerna inte ger något återstår Elverk/E-foy/230v landström/vindkraftverk...
Eller lyser solen starkare , står högre, ger väsentligt fler soltimmar i Söderhamn än i Göteborg?
Då bör man kanske skaffa en kompass , och köra åt det hållet där det står S
Håkan, det enda raka är att ge sig iväg söderut. Ingen kan ha så många batterier & laddnigs-tiraljer i den kalla och mörka Norden. Antingen får man sol så det räcker med en vinklad panel, annars är det stolpe som gäller (10A ca 3€/dygn). Förra vintern var det rätt soligt söderut (vi har bra solcells-backup) men vi valde ändå elstolpe eftersom jag ville tillaga fisk i alla former (bl.a. på induktionshäll) eftersom detta inte går att göra inne i husbilen. Inte i vår lilla bil utan fläkt i alla fall. Jag höll på att fritera bläckfiskringar i husbilen och åkte nästan på skilsmässa!
Allt handlar om balansgång mellan tillgång och efterfrågan. Förr i tiden hade man inte så höga krav, det räckte med ett bly-batteri, stearinljus, spritkök och mycket kärlek. Idag ska det vara minst 200-300Ah batterier, parabolantenn och- eller internet som ger bl.a. senaste nytt hemifrån trotts att man valt att inte vara hemma... ...och ALLA mejl dessutom, tänk om man skulle missa något, ha...!
Visa bilaga 117899
Källa: internet
Ujujuj
Vad har du för 230V-laddare till detta "energiberg" ?
Jag kan ladda med 33A när jag har 230V, eller kör, och upplever att det tar lång tid att fylla upp mina 3x95Ah agm