Åke Jonsson
FD HBK Medlem
Jag skall montera en Victron BMV-700 i husbilen. Jag har två batterier a' 95 Ah parallellkopplade.
Skall jag ställa in övervakaren på 95Ah eller 190Ah?
Skall jag ställa in övervakaren på 95Ah eller 190Ah?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
På ena anslutn står det:
- "50mV BATTERY ONLY"
och på den andra:
- "500A Load AND CHARGER"
Allt minus från sep plint är anslutet till "500A" (den översta) och sen ligger det en 35mm2 brygga därifrån över till "50mV", sen går det inget mer vidare från den sistnämnda.
Hej,Är batteri inställning ställd på 190Ah?
/Jim
Tack, en liten förbrukning har jag det syns på mätaren och det går att kommunicera med Alden fast all 12v är avslagen, om nu den går på bodelen..?, och är det så att det blir missvisande vid liten förbrukning så kan det väl vara så då... Har satt på laddning direkt då jag upptäckte att det var ”tomt” i batteribanken. Har ju fått allt installerat vid köp och batterierna sitter ju lite ”knöligt” till under passagerarsätet så jag har svårt att kunna följa installationen.Det kan vara så att en väldigt liten förbrukning under lång tid inte ger rätt resultat, om det skiljer bara 0.1A mellan verklig och mätt förbrukning så ger detta 70AH per månad.
Stänga av allt och nolla mätaren 0.0A i displayen,men det gäller att se till att ingen förbrukning finns.
Du bör omedelbart ladda batterierna.
Jag har upplevt samma problem på min BM2 under vintern med bara någon tiondels A in/ut.
Tack, ska göra en synkronisering igen när allt åter är laddat !Under indstillinger er der en funktion med automatisk synkronisering. Det betyder at der automstisk stilles til 100% når batterierne er fuldt ladet. Du kan også foretage synkroniseringen manuelt.
Når jeg får min camper hjem igen kan jeg tage et skærmprint så du kan se hvor du imstiller.