• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vibrationer i motor

F

F.d. 29775

Guest
Sv: vibrationer i motor

Vi är nya husbilsägare till en Adria Coral, årsmodell 2011, när vi hämtade ut bilen från vinterförvaring inomhus i kall lokal råkade vi ut för vibrationerna från motorn och blev jätteoroliga, men det var ju skönt att höra att det kan bli så efter det att batteriet varit urladdat , då kan man sova lungt igen och inte oroa sig att det var något allvarligt

Vi var ute för samma sak i år för första gången, vi hämtade ut bilen
23 mars (kallt) och den skakade våldsamt, trodde hela frontpanelen skulle skaka loss, så jag körde en runda för at genomvärma och efter några mil så var den helt tyst (normal) igen.
vår bil är en Fiat 2,3 130 hk. - årgång 2007
Normalt när vi har hämtat ut den efter vinteren har det varit varmere, så kanske det är orsaken.

Så tydligen ingen grund till panik - helt vanligt förekommande:spinny:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: vibrationer i motor

Även 160-hästarna drabbas av frossa efter vinteruppehållet.
Enligt Wizard beror det på massvänghjulet som i vanliga fall tar bort obalansen.
 

Lars Brandström

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Det finns ingen obalans i en 4-cylindrig radmotor och som dessutom kan variera .
Dubbelmassesvänghjul är endast en avanserad ryckutjämnare som skonar den övriga drivlinan .
Liten trevlig 3d-animering: http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ&NR=1

Min teori är att ojämn motorgång vid uppstart efter lång avställning orsakas av att en eller flera spridare har läckt in luft i bränslesystemet .När spridarna inte skjuter in rätt mängd bränsle uppstår kraftig misständning tills luften har evakuerats .
Hälsningar Lars
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: vibrationer i motor

Vissa svänghjul lnnehåller vätska .Vet inte riktigt vilken typ men gissar på tjock silicon goja.Jag trodde att Fiat hade den typen av svänghjul.Står bilen länge "rinner"gojan neråt och oballans uppstår.Luft i systemt tror inte jag på.Det tar inte flera mils körning för luten ska försvinna.
Jag känner skillnad på en motor som misständer eller har oballans.Motorkuddarna tror jag inte heller på .Det hade varit kul om någon som vet kunde berätta vad som händer.:confused:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: vibrationer i motor

När min motor vibrerade som själva f-n under ca en minut så kan det knappast ha berott på obalans eller hårda motorkuddar. Det lät ju som om den gick två eller tre cylindrar och då gjorde den rimligtvis det också. Den enda vettiga förklaringen är att det inte tänder i cylindrarna som det ska pga ojämn bränsleinsprutning, eller obefintlig insprutning i nån av cylindrarna. Varför det blir så vet jag däremot inte.
 
Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Hej Efter långt uppehåll brukar jag ställa nyckeln i tändningläge o låta den elektriska dieselpumpen gå någon minut innan start. Därefter går motorn igång som vanligt även efter ett vinteruppehåll.
En vana från den gamla tiden med glödspiraler.
:cool:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: vibrationer i motor

Jag kom att tänka på en sak. Kan det vara så att det trycker in lite diesel i någon eller några av cylindrarna under det långa vinterstillaståendet. När man startar motorn så måste dieseln vädras ut innan det tänder i cylindern. Jag har för mig att någon har skrivit om att det ryker under tiden som motorn vibrerar.
 
K

krille124

Guest
Sv: vibrationer i motor

Jag har också haft vibrationer i motorn efter 2 månader vintervila utan att starta motorn startade jag i Februari månad min Dethleffs Fiat Dukato årsmodell 2012
jag tror att den tände bara på 2 cylindrar, efter en kort stund senare 3, efter några minuter alla 4.
Jag pratade med min farbror som har varit bilmekaniker i många år om detta problem, han påstår att det är dieseln som är oren när man ställer av bilen efter sommaren har man sommar dieseln i tanken och ofta är det mycket paraffin i bränslet då, paraffinet stelnar då det blir kallt i spridarna.
Han rekommenderar att slå i tillsats i bränslet när bilen skall stå still under vintern, innan tillsatser fans hände det att man fick slå rödsprit i bränslet men det är inget att rekommendera idag.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: vibrationer i motor

Hur är det med era vibrationer efter vinter vilan ? Jag är kanske inne på och ändra uppfattning om vad som sker. Min bil stå i en lada och kompisen var tvungen att flytta min bil .Batteriet har inte varit bortkopplat och den har fått laddning hela vintern.Batteriet var bortkopplat förra vintern.Jag sa till kompisen att av uppmärksam på på skakningar och vibbar .Motorn startade bums och spann som en katt .Kompisen är vaken och kunnig på motorer
Efter föra vintervilan höll plomberna lossna
Konstigt:confused:
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: vibrationer i motor

När jag tankade innan sista turen i oktober så tömde jag i Red-Line RL2 samt även när jag tankade fullt innan vi ställde in,när bilen kommit på plats så kopplades alla batterier loss men fick sitta kvar.
Bilen har stått torrt i kallgarage.
I tisdags var jag och kopplade in batterierna samt kopplade på el för att ladda batterierna i går var jag och hämtade bilen startade direkt utan några ovanliga vibrationer eller missljud.
Förra våren (2013) samma procedur utan tillsatser så skakade motorn i en minut innan den gick jämt.
Kan det vara så att Red-Line gör att spridarna inte kärvar till under vintervila ?
 

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
hej någon som vet varför bilen vibrerar vid start efter vinter vilan detta ämne har varit uppe förut men finner ej inlägg,jag startade i går och motorn går ojämnt när man gasar,jag skall starta i morgon igen ,jag har för mig att det försvinner, efter två försök ,någon dag emellan,fiat verkstad vet inget ,,mvh håkan
Gammal tråd men lika aktuell tydligen. Har en Rapido Peugeot 2023 med 400 mil på mätaren. Stått 3 månader med neråt 25 minusgrader. Drog igång den och det vibrerade så jag trodde allt skulle lossna. Dock ej på tomgång. Tänkte motorfästen men bilen är ju ny. I ren desperation provade jag som det tipsats i tråden att öppna tanklocket och se där, ett klunk hördes och när jag startade igen var vibrationerna borta. Måste blivit något vacuumlås på nått sätt
 
Toppen