• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vibrationer i motor

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hej någon som vet varför bilen vibrerar vid start efter vinter vilan detta ämne har varit uppe förut men finner ej inlägg,jag startade i går och motorn går ojämnt när man gasar,jag skall starta i morgon igen ,jag har för mig att det försvinner, efter två försök ,någon dag emellan,fiat verkstad vet inget ,,mvh håkan
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

läste inlägg om detta , var visst något med motorupphängningen, gummit stelnade under vintern men mjuknade när det blev vibrationer, hälsningar Lasse
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Skruva av tanklocket, vrid startnyckeln till körläget vänta några sikunder,gör om en gång. Provstarta.
I alla fall värt att prova.
Skulle det vara motorkuddarna så är mina lite roliga, dom hårdnade vinter nr:3
men inte dom andra 5 + att dom hårdnar på en timma när jag byter bränslefilter.
bosse b
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: vibrationer i motor

Jag upplever många nya moderna diesel motorer att dom går hårt och illa när dom är kalla.Både bilar och maskiner.
Jag tror det är något man får leva med
Dock inte min WV Caddy -10 Men många av maskinerna på jobbet går riktigt illa i kanske en halv minut vid kalt väder. Alla är Euro 5 .
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Skruva av tanklocket, vrid startnyckeln till körläget vänta några sikunder,gör om en gång. Provstarta.
I alla fall värt att prova.
Skulle det vara motorkuddarna så är mina lite roliga, dom hårdnade vinter nr:3
men inte dom andra 5 + att dom hårdnar på en timma när jag byter bränslefilter.
bosse b
jag stängde av och öppnade tanklocket,och det var ett vakum i tanken ,startade efter ca 5minuter, men det blev ej någon skillnad, men jag skall starta i morgon, så får jag se,,
det är ett mysterium varför ,jag tror att det kan vara hydralyftarna, men dom bör bli fyllda med olja ganska fort vid start , vi får se ,,mvh håkan
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: vibrationer i motor

Skulle flytta vår husbil några meter på uppfarten för att bereda plats för något fordon extra. Det är en Fiat 3,0 2012. Precis samma problem som beskrivs. Lät den gå en stund och efter runt 10 minuter gick den som den skulle. Funderade själv på om det var bränslet. Om man råkar tanka vissa miljöbränslen innan vintern så kan det vara "komponerat" för sommartemperaturer, enligt lokala tappen. Vi tankade sista gången i månadsskiftet september / oktober och körde inte mycket mer efter det.

Kanske någon annan som kan bekräfta eller dementera dessa tankar.
 

Två vädurar

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022
Sv: vibrationer i motor

Vi har samma problem. Körde 8 mil, några timmars uppehåll, sedan 8 mil tillbaka. Motorn lät lite bättre, men långtifrån bra. Ringde till husbilsverkstaden, fick rådet att koppla ifrån pluspolen från batteriet. Gjorde det, men blev ingen skillnad. Ska nu lämna in bilen, tydligen ett vanligt Fiat-fel enligt verkstaden. Lycka till,
Inge och Jussi
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Även våran bil går hårt vid kallstart. Men om jag kör växlaren baklänges och ger motorn ca. 30-60 min med värme så finns aldrig vibrationerna. Jag tror inte det har med bussningarna att gör utan det beror nog på vissa misständningar pga strulande spridare.

Alltså, ge motorn värme innan kallstart;)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: vibrationer i motor

Även våran bil går hårt vid kallstart. Men om jag kör växlaren baklänges och ger motorn ca. 30-60 min med värme så finns aldrig vibrationerna. Jag tror inte det har med bussningarna att gör utan det beror nog på vissa misständningar pga strulande spridare.

Alltså, ge motorn värme innan kallstart;)

Samma med Webasto.

/Leif
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: vibrationer i motor

Jag tror som Wizard:


Jag tror att vibrationerna kommer från tvåmassesvänghjulet (dual mass flywheel) som kommer i självsvängning.
I svänghjulet finns en silikonmassa som skall dämpa rörelsen mellan de två massorna, och tydligen är denna inte tillräckligt effektiv.
Frågan är hur länge svänghjulet håller om det får jobba för mycket?
Jag vet att det "dunk" som kommer ibland när man startar motorn kommer från en stor rörelse i svänghjulet.
För de som inte vet hur ett tvåmassesvänghjul är konstruerat och fungerar finns här en utmärkt animation:

3D animation of dual mass flywheel - YouTube

En till:
ZF zms dual mass flywheel for passanger cars - YouTube

//W
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

startade bilen i dag och körde hem, den vibrerade i början men sluttade ganska snart,
nu går den precis som vanligt,jag tror att wizard har rätt,för det blir obalans vid lite högre tom gångsvarv,håkan
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Har hänt varje år efter att motorn stått stilla 5 månader i kylan. Man tar det lite försiktigt i början, låter bilen gå på låg växel. Efterhand ökar man hastigheten och växlar upp. Efter sådär 20 minuter så är det som vanligt igen. Stela motorkuddar eller nåt hokuspokus i svänghjulet vet jag inte men det går över. Bara att stå ut :)
 
Toppen