Sv: Vi som inte flyr vintern
Klicka här för en rövarhistoria... Myteri...
Första vintern med första husbilen...
I september i fjol vaknade mitt intresse för husbilar eftersom jag tröttnat på att kajka runt i bäddbar personbil i sökandet efter intressanta fotomotiv och -platser.
I början på oktober hittade jag en lämplig husbil med bäddad säng att bara lägga sig i och sova närhelst tröttheten drog in. Det blev en Bürstner t604 från 1999 med ca 8500 mil på bena samt utrustad med AC i bodelen och vinterutrustad med gråtanksvärne och golvvärmefolie (allt 230V).
En singelbil gjord för två kort sagt
Blev aningen förundrad över vem fan är det som köper en husbil för en halv mille+ och bara kör knappt 500 mil per år....?
Nåväl denna vinter, från oktober till april, har jag kört drygt 1500 mil i södra Norrland och hela Svealand, med ett par svängar in i Norge, och lärt mig massor om hur husbilen fungerar vintertid.
Lärdomar
1. En P11a räcker ca fem dygn och den tar alltid slut en natt vid åtta glas.
2. Kylskåpet fungerar dåligt vintertid utan ventluckor med vinterskydd
3. Avloppet från diskbänken fryser vid minusgrader.
4. Kylskåpet vid 12V-drift tömmer snabbt batteriet, även vid körning,
5. 10W halogenlampor drar mycket ström.
6. TV-antenn hakar lätt i lågt hängande trädgrenar med läckage som följd.
7. Bilgeneratorn laddar bobatteriet till max 80%.
Lösningar
1. Tar en P11 slut vid åtta glas går jag ut och kopplar in den andra P11an.
2. Tätat kylskåpventilationen med tillklippta plastskärbrädor från Biltema.
3. Hälla koncentrarad spolarvätska i disken efter disk hindrar frysning.
4. Säkringen för kylskåpets 12V borttagen för att hindra oavsiktlig inkoppling.
5. Bytt all belysning till LED 1W-lampor.
6. Tagit bort tv-antenn och tätat genomföringen. Köpt en 19-tum hdm-iskärm för TV-tittande via iPad Pro/Telia 4G samt som kompletterande skärm till min laptop när jag behöver jobba med CAD e.d.
7. Kopplat isär bil- och bobatteri och laddar bobatteriet till 100% med en 5A CTEK-laddare via ciguttag och 150W inverter när jag kör.
Övrigt
1. Skaffat ett 1100W elverk för batteriladdning och drift av golvvärme vid längre fricamping vid kyla.
2. Täckt golvet och golvvärmefolien i bodel med härligt varma och sköna textilplattor av konferensrumstyp. Ombonat och lättstädat.
3. Ett gammalt 100Ah blysyrebatteri håller bra för ett par dygns fricampande vintertid.
4. Biltemas plastskärbrädor är även billiga och bra stänkskydd.
1500 mils vinterkörning på hemmaplan när man tar sig ner till Spaniens solkust och hem igen med ca 700 mil över för diverse utflykter? Jo jag vet att det låter knasigt. Jag dock har gjort en sån vårtripp med personbil, hotell i Torremolinos en vecka, och hem igen under ca två veckor mellan mars och april. Uppriktigt sagt blev jag inte speciellt triggad av nåt jag upplevde. För kallt i Medelhavet för bad och svenska sommartemperaturer i övrigt var ju inte speciellt lockande för ytterligare vinterbesök för en som älskar både nordisk natur, somrars gröna och behagliga värme samt vintrars vita, friska och kyliga skönhet. För att inte tala om ljusa norrskensnätter vintertid och somrarnas långa dygn med solljus. That's life
Jag förstår naturligtvis alla som rymmer vintern. Speciellt alla i Götaland med dess mörkt gråa och ovärdiga vintrar...
Klicka här för sista bilden från vintern... Hemma igen...