• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi som inte finns !

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Vi som inte finns !

Ce-eN beskriver en känsla han har då ska vi nog inte gå i "försvarsställning" utan istället ta till oss det han beskriver och ta i beaktande att några kan få den känslan på en träff.

Krinil: Du är inte motvalls i negativ bemärkelse utan beskriver andra sidan av myntet.
Du känner säkert till Firo-teorin om lagbygge, den börjar med att jag frågar mig "vill jag/får jag vara med här" men för att kunna ställa mig den frågan måste jag tolka övrigas inställning rätt och det är väldigt individuellt hur jag gör den tolkningen.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag ser att en del tycker att det ligger på arrangören att se till att folk möts och trivs. Javisst är det så men gästerna måste också bju till lite.
Parkerar man bilen och sedan går in och sätter sig samt tror att någon annan skall göra något åt en, blir det väldigt fel. Då blir det också extra tungt och jobbigt att vara arrangör. För meningen med träffarna är att träffas och umgås med andra husbilsåkare helt oberoende av vilket husbilsmärke eller ålder man har eller vilket jobb man har eller haft. Det skall vara helt under okonstlade former.
Alla åker på träffar för att ha kul och för träffa nya kompisar och umgås med andra.
Som värd är det kanske inte alltid är så lätt att se till alla gäster, eftersom man samtidigt skall ordna med det ena och andra för allas gemensamma trevnad.

Träffarna blir vad värdarna och gästerna gör det till.

Sen men inte minst som man är själv så blir man också bemött. Vi lever bara en gång och livet är för kort för att sitta och tjura någonstans.

(Ja j-r vilken moralpredikan det blev nu helt plötsligt). Ursäkta! Ursäkta!!
Lycka till!

Vilket bra ämne. Jag håller just på med att arrangera Westerqvarnsträffen i Augusti. Jag har funderat på just detta med gemenskap. Hur ska vi underlätta att umgås med varandra?

Jättesvårt och jag känner ett ansvar som arrangör. Jag har tänkt att man kan ha knytis med långbord, lite gemensamma infon, eftersom vi ska spela lite Boule som kan alla samlas runt det och jag tänkte kanske att vi använda kanalerna på våra privatkomradios att kunna informera och även ha någon pratkanal som alla kan vara med på.

Har någon idéer? Kom igen.

F

F.d. 25431

Guest

Ja det här med gemenskap är inte lätt.

Att förändra andra är svårt så man får börja med sig själv. Vi är alla olika. Det jag försöker att bidra med i ett möte är att lyssna och visa respekt. Att tala om vädret och ytliga saker är alltid en början innan man kommer längre i mötet med en medmänniska och vill tala om det mer personliga.

Visst kan värdpar mm göra en heldel. Men det är ändå upp till mig hur jag bygger vänskap och skapar kontakter. Det man kan göra är att man har några ledord på HBK träffar som gynnar ett trevligt klimat och bra samtal.

Jag har själv valt att sätta upp HBK klistermärket med mina siffror bak på bilen. Det har jag gjort för att på något sätt söka kontakt och visa att jag söker gemenskap med husbils intresserade och andra trevliga människor. Klubbmärket och medlemskortet finna också i bilen redo för att användas.

Om man är 70 talist som jag så kanske ett HBK märke på husbilen känns töntigt. Jag har valt att tycka det är kul och är glad för min familjs äventyr på vägen. Den känslan vill jag sprida till andra.

Lycka till ute på vägarna och jag önskar Er alla en fin gemenskap med nya och gamla vänner!

Vh Mattias

F

F.d. 55374

Guest

Intresset hos oss att åka på träffar har inte varit så stort,inte blev det större när jag av nyfikenhet frågade en arrangör någonstans i dom södra delarna av landet vad som ingick i avgiften.Svaret blev att vi skulle hålla oss borta från deras träffar.Nu kanske inte alla reagerar på detta vis.
Tommy R

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Intresset hos oss att åka på träffar har inte varit så stort,inte blev det större när jag av nyfikenhet frågade en arrangör någonstans i dom södra delarna av landet vad som ingick i avgiften.Svaret blev att vi skulle hålla oss borta från deras träffar.Nu kanske inte alla reagerar på detta vis.
Tommy R

Ni ska känna Er Välkomna om ni kommer till Westerqvarnsträffen. Det känns inte bra att ni har fått ett sådant bemötande tidigare.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jättebra tråd. Synpunkterna och funderingarna här skulle väl kunna samlas ihop för en "träffguide", till nytta för både arrangörer och deltagare. Där man påpekar hur alla kan bidra. För det finns inga "relationsteorier" eller lagbyggen i världen som fungerar om vi inte har samma mål, ...att umgås och ha trevligt.

Sen tycker jag att Olle ska fixa en träff "HBK-advanced" . Första dan kör vi FIRO, dag två GDQ med feedback, för att avsluta med en UGL light. Sen är dom som överlevt "tajta"! :D

(Förlåt Olle, jag kunde inte låta bli!) :)

:-/<rister

F

F.d. 5095

Guest

Hej SirMcLain !

Ett tips kan ju vara att vid denna info låta alla presentera sig o berätta lite om sig själva.

Jättesvårt och jag känner ett ansvar som arrangör. Jag har tänkt att man kan ha knytis med långbord, lite gemensamma infon

En tanke bara som brukar kunna fungera på andra möten där man deltaget med nya bekantskaper när man inte är alltför många.

Mvh
Lasse

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Tommy R

Det är bedrövligt att höra Tommy! Som HBK-kamrat och boende i just de södra delarna av landet skulle jag på nåt sätt vilja be om ursäkt för vad du råkat ut för. Det här är förbaske mig inte representativt för vare sig HBK eller dom södra delarna, det lovar jag!

:-/<rister

D

Deleted member 11118

Guest

Det är ju fruktansvärt om Tommy blivit bemött som han skriver. Hoppas vid Gud att de inte finns många sådana här i klubben, som ny medlem häpnar man över denna inställning. Skulle vilja säga ett och annat till den berörda och det hade inte varit något snällt. I HBK MÅSTA alla få känna sig välkomna oavsett ålder och vilken husbil man har. Det trevliga hos en människa sitter inte i åldern eller i husbilen utan hos personen själv.

Någon skrev att han satt på medlemsnumret bak på husbilen, tänk det gjorde jag också och jag brukar inte sätta dit klistermärken, men jag ville visa jag tillhörde HBK så om man ser någon utmed vägen kanske man kan ta kontakt.

Hoppas Tommy anmäler sig till fler träffar och han blir väl mottagen.

Lars Jönsson

F

F.d. 55374

Guest

Måste nog komma med ett förtydligande vi har aldrig anmäld oss till en träff,utan frågade bara vad som ingick i avgiften.
Tommy R

H

hianders

Guest

Under HBK Information finns ett inlägg av Leif-17 om Skylt att ha i rutan vid träffar. Man kan skriva in sina uppgifter i en mall och skriva ut den. Vi har inte inplastat vår utan lagt den i en plastficka.

fru hianders/Inger

PS Bifogar ett dokument som jag skrev 2010 ang Mentorskap vid träffar om någon är intresserad DS

Bilagor

• Mentorskap vid träffar.doc
    30 KB · Visningar: 45
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25270

Guest

Under HBK Information finns ett inlägg av Leif-17 om Skylt att ha i rutan vid träffar. Man kan skriva in sina uppgifter i en mall och skriva ut den. Vi har inte inplastat vår utan lagt den i en plastficka.

fru hianders/Inger

PS Bifogar ett dokument som jag skrev 2010 ang Mentorskap vid träffar om någon är intresserad DS

Hej Inger !
Tycker ditt inlägg om mentorskap vid träffar är mycket klokt och skulle väl kunna börja tillämpas omgående.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:

F

F.d. 5095

Guest

Hej hianders/Inger

Ditt dokument om mentorskap är bra skrivet.
Känner igen mycket av problemen då vi under många år har åkt på familjeläger i en handikappförening samt varit lägeransvariga vid ett antal tillfällen.

Vi inbjöd alltid nya i föreningen att komma 1-2 dagar tidigare än andra till dessa läger och hade alltid mentorsfamiljer med samtidigt.

Dessutom så involverade vi dom nya i uppdrag som att hålla i korvgrillning, lotteriförsäljning, tävlingsledare m.m. på dessa träffar vilket gjorde att gemenskapen kom automatiskt för det mesta, givetvis så var detta frivilligt att deltaga i träffarna på detta viset.

Och innan folk åkte hem så fick dom fylla i en lägerutvärdering anonymt där vi ställde frågor om allt som hade med lägergenomförandet att göra, att få lite feedback om vad som fungerade eller inte är ju alltid värdefullt.

/Lasse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Trådskaparen Conny har alltid varit väldigt tydlig för mig i alla fall. Hans vackra och ödmjuka framtoning står i skarp kontrast till de övriga råbusarna i Bahia Desperados! Felet är kanske att han har hamnat i fel krets. Han borde givetvis söka sig till likasinnade där hans kvalitéer kommer fram utan att han behöver höja rösten och skrika för att höras!

Jappe

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

Ursprungligen postat av (TO+GU fd.) TIMRÅ
Ragge 358 inte behöver du vara orolig för att vi skall komma och stå gratis vet inte ens vart du håller till,ställde bara en just fråga vad man får för 250kr.
Trevlig helg
Tommy R
Tackar jag blev orolig att du skulle komma! Du har ju tidigare ställt frågor om vad Ragglanda är. Vi bjuder på detta ställe till HBK are som trivs att stå lungt o fridfullt vid en sjö och det kommer vi fortsätta att göra. / Och tänk vad många trevliga hbk,are man träffar som bjuder på sig.Susanne

www.ragglanda.se
min fotosida på nätet.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Sluta med detta nu! Låt inte "näteffekten" påverka detta missförstånd in absurdum! Som jag hade sagt till min son om jag hade haft någon: Åk dit och skaka hand och kliv upp ur era förskansningar och gå vidare! Visserligen lördagskväll och en hyfsad tvåtusensjua från Spanien men detta är en storm i ett vattenglas sprungen ur näteffekten!

Jappe

M

Mona/Henka

Guest

Mycket intressanta inlägg i denna tråd.
Vi som håller i Norrladsträffen är också helt nybörjare. Vi har aldrig ordnat eller varit på någon Husbilsträff förut.
Så ni som aldrig har varit på en träff, behöver inte känna er ensamma som nybörjare.
Men vi har fått mycket tänk värd information från denna tråd som vi ska ta till oss.
Norrlandsträffen blir av 12-09-22 till 12-09-23 Anmälan kommer.
Välkomna
Mona

Toppen