• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentanksrengöring

Gego

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Svedala
HBK-Nr
27407
Medlemskap
2023
Hej!
jag har en vatten fyllning/rengörings fråga...
Jag undra, kan man använder den gröna trägårds vattensläng köpt från Biltema som en dricksvatten slang, eller är det bara den blå slang som gäller?
Problemet är jag har typ 30 meter från huset till bilen, och nu är det dax att rengöra tanken, som ni vet det blir fyllning och tömning typ 3 gånger.

Vad gör ni som bor i lagenhet när det kommer till vatten tanks rengöring?

George
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Den vanligaste slangdimensionen rymmer väl ungefär 1 liter per 10 m längd, så 35 meter blir 3-4 liter. Det är nog rimligt att få 10 liter/minut ur kranen så vattnet kommer att ha befunnit mindre än en halvminut i slangen innan det är framme vid husbilen. Även om slangen inte är livsmedelsgodkänd hinner nog inte vattenkvaliteten försämras på den korta tiden, tror jag. Man spolar förstås igenom slangen först.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Gardena har bra slangar men jag skulle nog först titta och känna på Julas slang. Den finns i 40 m längd.
Inga Jula fabrikat, bara skit som Biltema och som sagt bättre med två kortare som man skarvar.
 
Toppen