• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentanksrengöring

Gego

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Svedala
HBK-Nr
27407
Medlemskap
2023
Hej!
jag har en vatten fyllning/rengörings fråga...
Jag undra, kan man använder den gröna trägårds vattensläng köpt från Biltema som en dricksvatten slang, eller är det bara den blå slang som gäller?
Problemet är jag har typ 30 meter från huset till bilen, och nu är det dax att rengöra tanken, som ni vet det blir fyllning och tömning typ 3 gånger.

Vad gör ni som bor i lagenhet när det kommer till vatten tanks rengöring?

George
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg ville købe en ekstra slange, som kun bruges til vandpålyldning.

Alle slanger kan bruges, men vælg helst en slange som er fri for fthalater, som kan være sundhedsskadelige
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej 2019 när vi var ute på camping platser så fanns det både gröna o gula slangar för vattenpåfyllning så färgen har nog ingen betydelse för hade det funnits skadliga substanser i slangen så hade den inte fått säljas i Sverige TROR JAG men allt kan ju inträffa nu förtiden. själv har jag gul slang med mig
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
hej 2019 när vi var ute på camping platser så fanns det både gröna o gula slangar för vattenpåfyllning så färgen har nog ingen betydelse för hade det funnits skadliga substanser i slangen så hade den inte fått säljas i Sverige TROR JAG men allt kan ju inträffa nu förtiden. själv har jag gul slang med mig
Vissa slangar (och andra plastdetaljer) är godkända för "livsmedelsändamål" och andra INTE. Många planterar t.ex. tomater i plastbaljor avsedda för t.ex. betongblandning. INTE bra.

Plastslangar man ska ha till dricksvatten bör verkligen vara godkända för detta ändamål (lusläs informationen) och ska inte innehålla kadmium, barium eller ftalater.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vi skiljer på vatten och vatten.
  1. Dricksvatten och vatten för matlagning har vi i 5-litersdunkar ursprungligen köpta med mineralvatten.
    Dessa är helt genomskinliga varför vi har bra koll på konditionen både okulärt, lukt och smak.
  2. Vatten i färskvattentanken. Används för disk och dusch, det vattnet tankar vi med vanlig plastslang.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har sådan en installeret lige efter vandpumpen, så alt vand i husbilen løber igennem. Jeg skifter filter før hver sæson. Vi bruger vandet til alt også drikkevand, og vi køber aldrig vand på flaske


Siden 2011 har vi tappet vand hvor vi kom frem, og aldrig haft problemer. Selvsagt har jeg egne fittings og vandslange med, så jeg hele tiden ved hvad slangen har rørt ved.

Man han også vælge at bruge håndsprit på den hanestuds som niplen skal sættes på ;)
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har haft husbil i 15 år, och tidigare husvagn i 20 år, och har alltid använt tankvattnet även till dricksvatten. Brukar fylla ett par flaskor efter hand som vi förvarar i kylskåpet. Fyller tanken via en 30 m trädgårdsslang, av bättre kvalité, när vi åker hemifrån. Vi använder även vattnet till dricksvatten efter påfyllning när vi är ute i Sverige och norra delarna av Europa. Undantagen är när vi har varit i södra delarna av Europa. Efter en sån resa brukar jag överklorera tanken, sen kör jag som vanligt igen. Vatten som förvaras mörkt och någorlunda svalt håller i flera veckor.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Precis som Talbot så har vi kört segelbåt i 20 år och nu husbil i 12 år och alltid tankat färskvatten med tillgänglig slang oavsett kvalitet, faktiskt.
Alltid druckit kran/tankvattnet så länge vi hållit oss till Norden och norra Europa. En klorering med Klorin original enligt instruktion på flaskan och
varje säsong har hjälpt till att se till så att ogästvänliga bakterier förvisats till de sälla jaktmarkerna. Faktiskt aldrig någonsin haft dålig smak eller
blivit dålig av vattnet. Behövs inte en enda tillsats för att hålla vattnet färskt och bra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Gott folk!
Jag har sagt det tidigare och säger det igen "när ni köper vatten på flaska i butik, hur länge har den ståt i flaskan/dunken?
Hur ofta och hur länge har den exponerats för solljus ?
Vi har alltid använt vatten från tanken både in och utvärtes bruk.
Tankar med Gulslang

Det har ju genom åren gjorts ganska många undersökningar som visat att svenskt kranvatten är av bättre kvalitet än många flaskvatten.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, att fylla vattentanken med en lång vanlig trädgårdsslang har jag alltid gjort. Om man öppnar kranen och spolar ur slangen tills det kommer nytt kallt friskt vatten ur munstycket så har jag nog aldrig haft någon fundering om att det skulle kunna vara någon större fara att plasten i slangen som redan under lång tid har spolats ur med kubikvis med friskt vatten skall hinna lämna spår i nytt snabbt strömmande vatten.
Däremot skall man ju inte ha annat än livsmedelsslangar monterade inne i vattensystemet i bilen eller husvagnen där vattnet står stilla i timmar eller dagar och ibland rätt varmt även i kallvattensystemet.
Jag har läst info om att de gula armerade trädgårdsslangarna är UV-säkra har jag för mig, och tål att sitta upplindade på en spole i solen under sommaren.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det man kan tänka på är att undvika PVC slangar men då främst inne i husbilen, det man fylker på med spelar nog mindre roll men spola ut den först såklart.

Jag har varit ute i 40 år och aldrig haft problem med vattnet.
men som jag skrev ska man byta slangarna i husbilen så jansje det är bra att välja livmedelsgodkända
 

Gego

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Svedala
HBK-Nr
27407
Medlemskap
2023
Tack! Nej ingen slang byte in i bilen, bara från kranen till bilens vattentank.. Som sagt jag har typ 35m till bilen
och jag kan bara hitta Biltema's och några andra trägårds slanga som är så pass långt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack! Nej ingen slang byte in i bilen, bara från kranen till bilens vattentank.. Som sagt jag har typ 35m till bilen
och jag kan bara hitta Biltema's och några andra trägårds slanga som är så pass långt.

Köp istället två slangar och skarva med snabbkoppling, det blir mycket lättare att hantera,
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Tack! Nej ingen slang byte in i bilen, bara från kranen till bilens vattentank.. Som sagt jag har typ 35m till bilen
och jag kan bara hitta Biltema's och några andra trägårds slanga som är så pass långt.

Bygde en varmvattenberedare i husvagnen på 70-talet. Tog plastslangar på jobbet och de var inte livsmedelsplast.
Kaffet var helt odrickbart även om man spolade ur slangen = learning by doing
Fyller alltid husbilens tank med trädgårdsslangen och använder kanna för att tanka när vi kör
 
Toppen