• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenslang?

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Hej, en newbiefråga.

Tar ni med er en slang med koppling när ni åker iväg på längre resor?

Hur fyller man på med färskvatten på bensinmackar, finns det slang där?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Kolla på Biltema.
Dom har diverse kopplingar, multiverktyg med 4 olika tappar/nycklar för att öppna kran där nyckel fattas, slang har dom givetvis också. Sen har dom en bra slangväska att stoppa prylarna i. Min väska har jag stoppat i gasolskåpet, där den får plats i springan mellan tub och vägg.
OBS någon form av munstycke att ha i änden på slangen som passar att köra in i påfyllningsöppningen på bilen & som går att sätta på eller stänga av på munstycket, helst med knapp som gör detta så man inte skall stå och vrida flera varv för stänga av vattnet. Dvs ett typ pistolmunstycke med avtryckare för detta. Ja det finns dom som funkar så som går in i påfyllningsöppningen, visserligen går dom inte in så långt men fäller man ner luckan på bilen så brukar den hänga kvar.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
finns en snarlik tråd här:
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
666
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har en bensindunk av plast 20L som vi använder för vatten. Varje bemannad mack har en vattenkran. Vi har även en flexislang 20m med diverse kopplingar som används vid vägverkets rastplatser där vattentapp är lättilgänglig.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Hej, en newbiefråga.

Tar ni med er en slang med koppling när ni åker iväg på längre resor?

Hur fyller man på med färskvatten på bensinmackar, finns det slang där?

Ta med slang o ett par extra Gardena-kopplingar. Har hänt mig att ha glömt att skruva loss hankopplingen på kranen. Då var det skönt att ha med en extra till nästa vattenpåfyllning. Jag har också en vattenkanna i garaget vid behov.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
.
Vi har en bensindunk av plast 20L som vi använder för vatten. Varje bemannad mack har en vattenkran. Vi har även en flexislang 20m med diverse kopplingar som används vid vägverkets rastplatser där vattentapp är lättilgänglig.

En bensindunk är väl så långt ifrån livsmedelsgodkänd man kan komma :swoon:
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Många campingbutiker har slangkopplingar som passar för hela Europa. Jag har en expanderbar slang som blir 25 meter som längst. Har för säkerhets skull en 10 liters vattenkanna också. Står man en vecka på samma plats är det bekvämt att ta med en kanna då och då. Har 200 liters gråvattentank. Den brukar räcka om man inte duschar så ofta i bilen
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi kör med 2st expanderbara slangar på 15m st. Har aldrig behövt använda båda.
Sedan har jag en Gardena koppling med 3\4 och 1\2" gång samt en med vingmutter (används mest).
Utöver detta en 10liters vattenkanna samt en hopfällbar 10liters vattendunk med kran (används ibland som dricksvatten när man inte orkar fylla tanken, vid dagsutflykt).
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Vi kör med 2st expanderbara slangar på 15m st. Har aldrig behövt använda båda.
Sedan har jag en Gardena koppling med 3\4 och 1\2" gång samt en med vingmutter (används mest).
Utöver detta en 10liters vattenkanna samt en hopfällbar 10liters vattendunk med kran (används ibland som dricksvatten när man inte orkar fylla tanken, vid dagsutflykt).
Köpte i Holland för ett antal år sedan en expanderbar slang. Kollade sedan på förpackningen och då stod det att den inte var godkänd för dricksvatten.
Det kanske är annan kvalité på slangarna idag men värt att kolla upp.
Hasse
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Köpte i Holland för ett antal år sedan en expanderbar slang. Kollade sedan på förpackningen och då stod det att den inte var godkänd för dricksvatten.
Det kanske är annan kvalité på slangarna idag men värt att kolla upp.
Hasse

De gånger jag behövt godkänd slang, har jag köpt den på närmaste Hjertmans-butik, de brukar vara vita slangar, och lite dyrare.
Själva dricker vi aldrig vattnet i tanken, vi har en godkänd dunk med dricksvatten, samt alltid några flaskvatten med oss.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har en vanligt trädgårdsslang som jag fyller färsktvattentanken med vatten. Har fungerat i alla år utan att vara godkänd (tror jag).Skulle tro att alla slangar fungerar som man har själv men inte dom som finns vid tappkranen ...dom vill inte jag använda ..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Köpte i Holland för ett antal år sedan en expanderbar slang. Kollade sedan på förpackningen och då stod det att den inte var godkänd för dricksvatten.
Det kanske är annan kvalité på slangarna idag men värt att kolla upp.
Hasse
När jag läste vattenreningsteknik (nu är det några år sedan, så saker kan ha ändrats) så sa man att största skillnaden mellan livsmedelgodkänd slang och "annan" slang var att den föregående hade slät insida för att förhindra bakterietillväxt vid stillastående vatten.
Skulle det då bli bakterietillväxt i en slang så försvinner lösa bakterier vid genomspolning (dvs man spolar ur slangen innan man börjar fylla tanken).
Dessa bakterier finns ofta även i vanliga tappvattenrör. Exemplet nedan visar en vattenledning från ett vanligt flerfamiljshus innan stambyte. Ibland är glad att man inte vet hur det ser ut i vattensystemet.
1603786556235.png
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Den här typen av koppling kan man råka ut för också,dock inte i Sverige,här duger inte Gardena....
Det är en trycklufkoppling som vi råkat ut för i Frankrike, mycket sällsynt men finns att skaffa hemma så man kan göra en adaptor med Gardenas (en på var sida). Tyvärr ingen bild nu, men detta har jag publicerat nog för säkert 4-5 år sen...

Jag tror att vi idag har alla kopplingar som tänkas kan inom EU + en 15 m spiralslang (blir liten när den är indragen) och en 5 m vanlig slang (används normalt), men en sak som vi inte var beredda på är GLÖMSKA! Glöm inte skruva av din egen koppling efter att du fyllt tanken, annars kommer du att sakna den sen.

5 m slangen fungerar perfekt även när vi tömmer färskvatten-tanken när vattnet t.ex. har stått stilla i värmen under sommaren eller i vissa andra sammanhang...

OCH! ANVÄND ALDRIG en annan slang än din egen, precis som rekommenderades i ett tidigare inlägg. Du har ingen aning i vilken toakassett den har varit i.
 
Toppen