• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattenkraft

F

F.d. 24356

Guest
Har planerat att installera solceller på taket på min nyinköpta husbil och fick många tips på Enerydaträffen och på detta forum om hur man skall gå tillväga. Men efter snart 2 veckor i Sverige, jag bor i norra Italien, har jag sett solen bara några timmar och börjat fundera på hur bra en sån investering egentligen är.

Däremot har det myckna regnandet, det pickar på taket nu också, gett mig en ny ide till elförsörjning som jag skulle vilja höra era åsikter om, vattenkraft, en stor del av landets elförsörjning kommer ju från vattenkraft så uppenbarligen fungerar det. Jag tänker mig en liten "husbilsanpassad" anläggning med en reservoar på taket ett lodrätt rör till en turbin som driver en 12V generator. En del av spillvattnet skulle man kunna leda in i vattentanken och man blir på så sätt oberoende av vattenpåfyllning.

Men eftersom jag visserligen är ingenjör men i fel fack behöver jag hjälp att dimensionera anläggningen. Min förbrukning av el är ganska blygsam ca 50Ah per dygn så anläggningen behöver inte vara så stor.

Men den skall ändå dimensioneras och SMHI:s statistik säger att regnmängden där jag rör mig är ca 150 mm per månad men eftersom jag alltid tycks vara på fel ställe så tänker jag tillåta mig att räkna med 300 mm per månad, ni känner säkert likadant.

Resten är bara ingenjörskonst, ytan på reservoaren bestämmer hur mycket vatten jag kan samla in, djupet avgör hur mycket jag kan magasinera, höjden avgör hur mycket kraft jag kan ta ut och lämplig turbin och generator behöver skaffas resten går att utföra med vanliga verktyg.

Vad säger ni, hur skall anläggningen se ut och är det möjligt att bygga den ?

F

F.d. 24784

Guest
Sv: Vattenkraft

ItalienLeif, din gigantiska tratt finns.
Hela landet, hundratals km2, utgör en tratt som samlar in regnet, och genom tusentals små bäckar för ner det i älvarna och vidare till kraftverksdammarna.

Es det står väl 5 kWh, dvs energien i pelletsen på säcken.

De
Roy

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Vattenkraft

För er som är intresserad av småskalig vattenkraft så kan jag förmedla världens kontakt med min kompis från teknisk. Han är dansk och har fram till sin pension jobbat med vindkraftverk på danskarnas forskningsanstalt på Risö (de var först i världen). Han vet allt om gamla väderkvarnar som driver el-verk.
Nu menar han att det är "vannmöller" som gäller och har skrivit en bok om det, samt ingår i något EU-?? i Bryssen.
Själv har jag drömt om att få bygga en hydraulisk vädur.
//Conny

Toppen