• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenkraft

F

F.d. 24356

Guest
Har planerat att installera solceller på taket på min nyinköpta husbil och fick många tips på Enerydaträffen och på detta forum om hur man skall gå tillväga. Men efter snart 2 veckor i Sverige, jag bor i norra Italien, har jag sett solen bara några timmar och börjat fundera på hur bra en sån investering egentligen är.

Däremot har det myckna regnandet, det pickar på taket nu också, gett mig en ny ide till elförsörjning som jag skulle vilja höra era åsikter om, vattenkraft, en stor del av landets elförsörjning kommer ju från vattenkraft så uppenbarligen fungerar det. Jag tänker mig en liten "husbilsanpassad" anläggning med en reservoar på taket ett lodrätt rör till en turbin som driver en 12V generator. En del av spillvattnet skulle man kunna leda in i vattentanken och man blir på så sätt oberoende av vattenpåfyllning.

Men eftersom jag visserligen är ingenjör men i fel fack behöver jag hjälp att dimensionera anläggningen. Min förbrukning av el är ganska blygsam ca 50Ah per dygn så anläggningen behöver inte vara så stor.

Men den skall ändå dimensioneras och SMHI:s statistik säger att regnmängden där jag rör mig är ca 150 mm per månad men eftersom jag alltid tycks vara på fel ställe så tänker jag tillåta mig att räkna med 300 mm per månad, ni känner säkert likadant.

Resten är bara ingenjörskonst, ytan på reservoaren bestämmer hur mycket vatten jag kan samla in, djupet avgör hur mycket jag kan magasinera, höjden avgör hur mycket kraft jag kan ta ut och lämplig turbin och generator behöver skaffas resten går att utföra med vanliga verktyg.

Vad säger ni, hur skall anläggningen se ut och är det möjligt att bygga den ?
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Vattenkraft

Hejsan

50Ah /12V blir ett energibehov på 600Wh/dygn resp 18kWh / månad. Vi räknar att du får en snäll vattendom o det regnar ju stadigt så utflödet kan ske under månadens alla 720 timmar, eller den effekt som krävs är då 25W (eller 600/24=25w för att räkna på ett annat sätt)

Låt säga att fallhöjden blir 3m, 1 liter vatten= 1kg innehåller då lägesenergin 300W, du behöver endast ta ut 1/16 av detta 0,19l/tim. Men om du vill köra så kanske det är bäst att köra 12tim/dygn o då med dubbla volymen/ effekten.


Det regnar ju inte varje dag, men för att köra et dygn behövs 24*0,2 liter/dygn, dvs 3,5-4liter/ dygn med hänsyn till verkningsgraden. ( vattenkonsumptionen kke är större, men då får du väll hänga på några utlampor o grilla bort den effekten.)

4 liter/ dygn *30 dagar = 120 liter/ månad
300mm/ månad i nederbörd.

120liter i magasinet med ett inflöde av 0,3dm/ månad ger en area av "intaget" 120dm3/3dm= 40dm2

Harsprånget mfl i vattenkraftverk ligger på en total verkningsgrad på runt 95%, men du få kke inte riktigt de siffrorna, men dubbla alla siffror så är det ändå rimligt med knappt 0,7*0,7m "tratt" på taket. Med ditt resonemang kan vi bortse från ev avdunstning pga enstaka soldag

Har du sålt solpanelerna på blocket så måste du ändå räkna med att solen ändå skiner ibland, så ett magasin på ett antal liter är att rekommendera.

Jag har räknat lite snabbt så reservation för ev tankelapsus fel på potenser eller nåt sånt.

PS om lågtrycken är oberäkneliga så kan ett besök i biltvätten rekommenderas, men beakta maxhöjden!

Emotser bilder på bygget! :)
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Vattenkraft

Dina preliminära siffror ser väldigt lovande ut tycker jag, jag har tillgång till 8 kvadratmeter takyta och skulle kunna tänka mig att reservoaren får sticka ut lite utanför bilen för att öka den ytterligare. Har också räknat med att konstruera en anordning som kan öka fallhöjden mekaniskt genom att hissa upp reservoaren någon meter eller 2 med en vev när den är tom och sedan hissa ner den före körning.

Men du har rätt i att den nog måste tömmas före körning annars blir nog maxvikten över mina tillåtna 3,3 ton, vet faktiskt inte om maxvikten gäller stillastående fordon det skulle ju kunna bli en begränsning, kanske någon som vet. Hade inte heller tänkt på att tiden att samla vatten måste reduceras med tiden som bilen är i rörelse men jag får väl helt enkelt köra de korta stunder det är uppehåll då. Att passa på att fylla den i biltvätten är ju fullständigt genialiskt och höjden blir inget problem för mig biltvättarna i Italien är utomhusanläggningar utan tak så maxhöjden blir inget problem.

Vilken typ av turbin och generator skulle passa i en sådan här anläggning ?
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Vattenkraft

Lysande ide med gråvattnet det löser problemet med överskott av energi det har jag funderat mycket på. Iden med att grilla bort överskottet var också bra men det är inte så kul att stå ute i regnet och grilla !
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Vattenkraft

Svartvattnet tänkte jag inte använda, tror att turbinen mår bättre utan svartvatten, de kleggar nog igen turbinen tror jag. Men till biogas är det klart möjligt men där står jag nog inför ett vägval, biogas eller vattenkraft !

Och jag tror det är bättre "kraft" i vattnet, men med några gäster ombord kanske svartvattnet och biogas är ett alternativ men dem har jag inte plats för i bilen och hur en sådan anläggning skulle se ut har jag ingen aning om det hör kanske till en annan tråd !

Men de inledande svaren om vattenkraft ser lovande ut det skulle kanske vara möjligt att bygga en vad tror ni !
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vattenkraft

Biogas från svartvattnet är väl en utmärkt ide. Med den kan du ju driva grillen! Tänk vad bra du slipper troligen en massa gäster som gillar grillat!
// Göte J
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Vattenkraft

... Min förbrukning av el är ganska blygsam ca 50Ah per dygn så anläggningen behöver inte vara så stor. ...

Tyvärr måste jag informera att SunCityGirls uträkning inte är rätt. Om du räknar med 3 m fallhöjd behövs det varje dygn en vattenvolym på 73 000 liter för att du ska generera en effekt på 25W. Sen tillkommer dålig verkningsgrad på en sådan anläggning så du behöver ännu mer vatten för din tänkta anläggning.

Jag har räknat så här:
25 W är samma som 25 J/s.
0,85 kg vatten på 3 m höjd har lägesenergin E=mgh = 0,85x9,81x3 = 25 J, dvs vattenflödet i din anläggning behöver vara 0,85 liter vatten per sekund!
På ett dygn blir det 0,85 x 60 x 60 x 24 = 73440 liter vatten!

Med en regnmängd på 300mm/månad och 8 kvadratmeter yta blir det endast 80 liter vatten per dag. Det motsvarar en effekt på 0,027 W!!!

Det fungerar dock om du parkerar under Niagarafallet:)

/PO
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vattenkraft

När du får överskott på el, så kan du fixa en pump som skyfflar upp gråvattnet till taket. Re-energenic!

Hehe, äter ni "konstiga" svampar eller är det något ni röker?!?!
Uppsamlingskärl på taket och regenerering i form av en evighetsmaskin - ni är då för påhittiga :)

Jag tänkte installera en liten Thoriumreaktor och en rejäl elmotor från ABB i min buss. Inga problem med värme, solpaneler, elverk eller batterier på ställplatsen mitt i skogen då heller :)
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Vattenkraft

Jag kom över några klimpar, kutsar, Uran från en kompis som jobbar på ett kärnkraftverk.
En av dessa c:a 10 mm x 25 mm lång håller 100 liter vatten varmt hur länge som helst.
Strålning nej sånt är överdrivet.

Ang vattenkraft på HB, med ett dygnsmedelnederbörd på 5 - 10 mm och ett husbilstak kan man såvitt jag räknat samla upp omkring 100 liter vatten per dygn.

En lämplig turbin finns dock ej att köpa färdig så vitt jag vet.
Ett riktigt vattenkraftverk har även en sugledning, dvs ett rör som fortsätter efter turbinen, och med sin fallhöjd suger ut vattnet. Ger ökad verkningsgrad.

Således 3 meter fallhöjd till en mikrominatyr turbin, stående vid sida<n av HB:en, och ett 3 meter långt sugrör nedför en lämplig slänt.

Bara att skaffa den lilla turbinen....
Något att bygga själv, en ritning på Harsprångets turbiner som man skalar ner borde väl funka, en liten fräs och svarv köper man på Jula.

Om inte annat, ett bra sätt att försäkra sig om en kommande torrsommar med högsommarvärme nästa år.

de
Roy
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vattenkraft

Underbar tråd!
Som utbildad vattenkrafts-driftstekniker (med tyvärr endast en sommars jobb hos vattenfall) älskar jag detta, vattenkraft är den förnyelsebara energin som fungerar bäst hur man än räknar.
Men få ut energi från regnvatten med den ytan som en husbil har....tja.....

Harsprånget har francisturbiner och en falllhöjd på 107m så jag skulle välja en annan station att utgå från.
Vittjärv har vertikala kaplanrörturbiner och en fallhöjd på ca 6 m, detta är mer likt höjden man kan hoppas på om man bygger ett vattenkraftverk i en husbil.
Så varför inte skala ner en turbin av Vittjärvs tre och sedan räkna på det?
Med en vattenföring på ca 680m3/s ger Vittjärvs station maximat 30MW effekt och ca 175 GWh.
Så med en vattenföring från husbilstaket på (vad sa vi?) 80l/dag eller 0,0000009m3/s så.....oj då.
För många nollor efter decimalkommat för min miniräknare......

Vattenkraft är suveränt bara man har två saker: hyggligt vattenflöde och hygglig fallhöjd.
Då det gälller husbilar skulle jag nog förorda solkraft eller till och med vinkraft före vattenkraft, det är inte ofta jag räknar i den ordningen.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Vattenkraft

Håller med.. det är fascinerande med alternativa energilösningar till husbilen. Funderar själv på ett annat upplägg med en liten vedpanna som producerar både värme och el enligt det här konceptet fast då i mindre skala. Kan det va nått att spinna vidare på? ;)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vattenkraft

Underbar tråd!
Som utbildad vattenkrafts-driftstekniker (med tyvärr endast en sommars jobb hos vattenfall) älskar jag detta, vattenkraft är den förnyelsebara energin som fungerar bäst hur man än räknar.

Nu måste jag äntligen få ställa ett par frågor till en fackman inom området som jag länge undrat över:
1. Är det något (förutom fallhöjden) som gör att man inte kan sätta flera kraftverk efter varandra?
2. Har inte turbiner och generatorer utvecklats de senaste säg 50 åren? Kraften i låt säga en tvåliters bilmotor har ju mångdubblats de senaste 50 åren. Kraftverken har väl inte effektivitetsmässigt utvecklats i någon större omfattning under samma tid?
3. Är man i Sverige redo att använda (större delen av all) vattenkraft som reglerkraft för vindkraften (när det inte blåser) om man bygger ut vindkraften i den utsträckning regeringen fantiserar om?

Hoppas du kan stilla min nyfikenhet! :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vattenkraft

1:Man måste ha fallhöjd, ingen idé att sätta ett kraftverk på en sträcka utan fallhöjd.
Men man kan i princip bygga ut all fallhöjd i en älv/å/vattendrag och tunnla mellan stationerna typ Letis tunnel från lilla till stora Luleälv.
Det är mest energieffektivt men till en enorm byggkostnad och hela älven försvinner, kvar blir en torrlaggd älvsfåra mellan magasinen för varje kraftstation.

2: Turbiner och generatorer utveckas hela tiden, i Porsi finns en högspänningsgenerator sedan många år som eliminerar kravet på transformering innan distrubution.
Men när man ligger på 96-98% verkningsgrad hos den 50-100 år gamla tekniken så är det svårt att uppnå extrema förbättringar.
Man vinner mycket även på förbättrade vattenvägar och så vidare men vattenkraft är en nästan fulländad teknik så vinsterna i % blir alltid små jämfört med t.ex. förbättringar hos bilar mm.

3: Utan vattenkraftsbas är vindkraft ytterst svår att utnyttja effektivt, det är enbart vattenkraft som kan lagra energi i stor mängd, kärnkraft utan vattenkraft är svårt även det.
Hur utbyggd vindkraften blir återstår att se.

Men varför inte titta på film om vi nu ska tala om energi och förnyelsebar sådan?
There's No Tomorrow - YouTube
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Vattenkraft

Att lägga upp ett lager vatten högst upp på ett redan högt husbilstak verkar vara lite väl vågat. Dels så är det tungt, dels så är det rörligt (vågat).
Nån kanske kan räkna lite på stabiliteten och köregenskaperna oxå.

Det finns prov gjorda med att ha en vertikal vindsnurra igång för att ta hand om fartvinden. Det gick inte alls så bra. Nånting släppte så det blev obalans i snurran. Även i ganska måttlig fart så blev det en visst en mycket vinglig färd.

Sol-el och sol-värme däremot, kanske en kombination därav, låter som ett bättre alternativ.
Å varför inte en tramp- eller vevgenerator som kan ge lite motion. Det finns små sådana som till och med kan ladda stora batterier.
Power Plus Elefant
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Vattenkraft

Tack för all intressant kunskap i ämnet vattenkraft.
Förra helgens sista HB tur var i norra dalarna, och besök vid Trängslet, ett av våra största vettenkraftverk.
Norr om Älvdalen och ända upp till Idre finns massor av fina ställen att stå med HB, man ser "lägerplats" på vita vägmärken. rekomenderas!
Trängslet, en enorm damm och mycket hög. Väl värd att besöka och studera.
Parkeringsplatsen med Fortums informationstavla är en utmärkt plats att stå för natten på. Förutsatt att man inte är mörkrädd.....
ARTSS verkar helt övergivet, dvs den stor militärförläggningen Artelleri Skjut Skolan.

Någon nämnde vedeldning, varför inte en liten vedkamin på cykelhållaren? Ved kan man plocka i skogen vid vildmarksövernattning...
Eller en värmeväxlare med slang och fläkt att lägga i brasan vid grillning på lägerplats, som blåser in varmluft i HB:en.

När vi ändå är inne på vattenkraft så rekommenderar jag även besök vid Höljes kraftverk, en fin tur genom Klarvälvdalen med många möjligheter till övernattning med HB. Höljes kraftstation har sommartid dagliga visningar. Man får gå ner i generatorhallar etc. att övernatta vid ett sådant kraftverk eller vid Höljes rallycrossbana går fint.

När man ser de här stora byggena inser vi att det måste vara ENORMA byggen som kanske tagit tio år. Allt för att landets industri och människor skulle få tillgång till el.

I norr är Porjus med museum att rekomendera besök vid.

Ställ en balja vatten på taket av HB och dra en slang, 6 - 10 mm ner, sug och få hävertverkan, den smala strålen kan sedan rinna på ett litet vattenhjul, kanske 300 mm och driva en generator.... Med det låga varvtalet krävs uppväxling, eller så klär man vattenhjulet med magenter och sätter spolar utmed. Säkert kan vi få många procents verkningsgrad och flera milliamperesekunders energiutbyte.
En turbinkonstruktion med 6 - 30 meter fallhöjd lär inte lämpa sig här även om man kan göra den i miniatyr.

Sen har vi temroeleketrisk framställning av el, med termoelement eller bakåtkörda Peltierelement.

de
Roy
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Vattenkraft

Jag kastas mellan hopp och förtvivlan över att min ide´tycks vara lite svårare att realisera än jag hade tänkt. Ser ingen annan lösning än att antingen ytan på uppsamlingstanken måste ökas till omåttliga dimensioner eller att tanken måste högt upp i luften för att få fallhöjd, minst några tiotal meter förmodligen betydligt mer. Eller kanske båda dessa.

En lösning vore kanske att placera den i en hög mast med en gigantisk tratt i toppen, men det blir ingen mobil lösning som jag hade tänkt, kanske användbar till att underhållsladda på vinterplatsen men där finns det väl redan el från vattenkraft i eluttagen. Trist att det skall vara så besvärligt motigt.

Alternativet Niagara är en bra ide, kanske inte just Niagara, men vilket "någorlunda hyggligt svenskt vattenfall som helst som man kan komma nära med bilen" men det kanske inte är så många !

Vedkamin låter som en intressant ide´ inte helt ovanligt i lite äldre båtar men bara för att få värme. Men Vedpannan kan kanske värma tillräckligt för att driva en liten ångmaskin kopplad till en generator istället och få tillräckligt med el från ved istället för vatten, skulle det vara realistiskt ?

Veden, pellets, jag eldar med innehåller ca 5kW per kilo står det på påsarna det borde väl räcka för att få lite laddning och dessutom värme och på köpet öka mysfaktorn i bilen. Det kanske går att driva ångmaskinen med Gasol eller grillkol också om veden tar slut.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen