• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattenburen värme

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026
Sv: Vattenburen värme

Nu har den börjat porla som att det kokar igen har försökt lufta i olika lutningar men det hjälper inte läste i alde bruksanvisning att 12 volts cirkulationspump som går konstant försämrar motorns livslängd min har gått konstant i två år kan det vara pump som är problemet tro??

F

F.d. 25282

Guest

Hej

Besøg et værksted der kender Alde, de har værktøj som de bruger når de skifter væsken i systemet så der undgås luft i systemet.

Prøv at skifte til 220 v pumpen, åben aftapningshanen og fyld samtidigt ny væske i ekspansionsbeholderen, den må ikke blive tømt.:spinny:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Normalt bör man fylla till någon centimeter över Min-strecket.

Men började det bubbla så där utan vidare? Eller var det när du startade värmaren? Har vätskan sjunkit i expansionskärlet? Hur mycket? Har du automatisk avluftare? Har du provat att köra cikulationpumpen i "serviceläget", dvs dubbla hastigheten? Har du kollat så att inte avluftningsslangen från expansionskärlet är så böjd att luft inte kan strömma ut den vägen? Många frågor men kolla och återkom.

:-/<rister

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Inte om han har en automatisk avluftare.

"Kokningen" i expansionkärlet behöver dock inte betyda att han har luft i systemet. Det vore väl konstigt om det fanns så mycket luft att det kan bubbla så länge? Luft i systemet brukar betyda att värmen inte når runt, att cirkulationen inte fungerar, inte automatiskt bubblor i expansionskärlet.

:-/<rister

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Fungerar cirkulationspumpen? Blir det tyst om du stänger den? Det är inte så att pumpen är helkass och vattnet så varmt att det självcirkulerar? Den pumpen borde i så fall vara ganska lätt att byta.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag fick efter ca 3 år mer och mer oljud från cirkulationspumpen varför jag byte till en ny, oljudet försvann. Den står på hela vintern med intervall för att inte slita alltför mycket på den.

Kommer kanske att vid nästa byte sätta in den nya pumpen istället, som monteras vid pannan, den lär vara hållbarare och låter inte lika mycket.

Toppen