• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten rinner ur bilen?

F

F.d. 54812

Guest
Hej och god jul på er,
det är så att startade bilen idag bara för att se att allting fungerar innan vi åkar till oslo, då såg jag att vattnet började rinna ur bile under i från precis i mitten mellan förare och passagerar, där ser jag att det är två slangar pekar rakt neråt mot marken en röd och en vit, kommer vatten ur båda två så fort jag matar el till bodelen,
ska de vara kopplade ihop? eller ska man plugga de?

tack ska ni ha
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vatten rinner ur bilen?

På våra äldre husbilar (före 2008) var frostskyddsvakten byggd på en elektromagnet så om spänningen sjönk under en viss nivå så öppnade ventilen. PÅ den bil vi har nu, som är från 2008, arbetar frostskyddsvakten helt utan spänningsmatning.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

På våra äldre husbilar (före 2008) var frostskyddsvakten byggd på en elektromagnet så om spänningen sjönk under en viss nivå så öppnade ventilen. PÅ den bil vi har nu, som är från 2008, arbetar frostskyddsvakten helt utan spänningsmatning.

hej,,vilken spänning tänker du på? ja har en 2004,,ja behöver ingen spänning,,tänker du ström?? i så fall e detta galet,,ja försöker bara hjälpa till med ett svar,,så som du säger elektromagnet idag,,tempen sköter detta,,finns de nån annan lösning,,kom igen med denna då??:santa-5-icon::santa-4-icon:
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Jag skulle nog inte chansa på att varmvattenberedaren tömmer hela vattensystemet.
På min husbil måste vattenkranarna öppnas för att vattnet i varmvattenberedaren skall rinna ut.
Den gamla typen av frostventil hålls stängd med spänning 12v.
Den nya typen behöver ingen spänning.
Arne.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vatten rinner ur bilen?

hej,,vilken spänning tänker du på? ja har en 2004,,ja behöver ingen spänning,,tänker du ström?? i så fall e detta galet,,ja försöker bara hjälpa till med ett svar,,så som du säger elektromagnet idag,,tempen sköter detta,,finns de nån annan lösning,,kom igen med denna då??:santa-5-icon::santa-4-icon:

Hej Teddi!

Jag tänker på den spänningen som finns i husbilar d.v.s. 12 Volt. Om spänningen på dessa frostskyddsvakter sjunker ner mot 10 Volt öppnar ventilen. Strömmen är sedan beroende av vilket motstånd det är i elektromagneten och den kan du räkna ut med Ohms lag om du undrar över den.

Denna funktion att den öppnar om spänningen börjar sjunka finns ju för att om det finns frysrisk och batteriet är tomt så skulle ju inte ventilen öppna och då fryser beredaren sönder.

Men som du skriver så har senare modeller ventiler som arbetar utan spänning, och utan spänning blir det inte heller någon ström:santa-3-icon:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

hej,,ja har pratat med truma idag,,på dom bilar med frostventil är de bara tempen som är avgörande,,du skriver om batteriet är tomt så fryser de sönder? ja kan bara säga att så e inte fallet,,i varje fall inte med din bil,,ja har tittat på den,,ganska ny tror jag,,

men i äldre modeller där man vad tvungen att tömma manuellt så fanns ström,,men de var ju inte avgörande,,för man fick ju ändå tömma manuellt,,i dagens moderna bilar e behållaren placerad lägst,,utav den anledningen att de inte kan frysa sönder,,du kan ju testa om du bryter huvudströmmen,,men gör detta då det är över 4grader varmt,,hoppas att detta blir bra,,

gott nytt år på dej:mh4:
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Jag skulle nog inte chansa på att varmvattenberedaren tömmer hela vattensystemet.
På min husbil måste vattenkranarna öppnas för att vattnet i varmvattenberedaren skall rinna ut.

Arne.

Öppnar ventilen så blir det ingen sprängverkan på blandare eller beredare när vattnet expanderar utan övertrycket kommer ut ur slangen under bilen, ledningarna kan vara frysta men det blir ingen skada . Håller med om att för att tömma allt så måste man öppna kranarna för att det skall rinna ut typ sugas rena , framför allt ha kranarna öppna under vintern .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vatten rinner ur bilen?

den kabeln håller reda på hur varmt vattnet skall vara,,:santa-5-icon:

el kabeln väljer de du vill ha,,antingen 40 gr, eller 60 grader,,de finns gamla bilar där tömning av beredare e högre placerad än vatten tank,,detta innebär ett mannuellt arbete,,då måste man tömma där lägsta punkt är,,i övigt på moderna bilar behövs inte nåt överhuvudtaget göras allting grundar sej på automatik,,du behöver inte ens tänka vatten,,än mindre öppna
kranar o-sv.allt löser sej själv ihop med minusgrader i bilen,,allt tömmer sej,,finns inget som kan frysa sönder,,

men har ja fel så är ju detta ett ypperligt läge att gå vidare,,för min egen del e ja nöjd jag själv behöver ingen övrig upplysning i detta ämne,,
men kanske nån annan,, ja väntar i stället med spänning på #avtalet om husbilslarm#,,
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ber om ursäkt för fortsatt motstånd trots din avrundning av ämnet, men du har tyvärr fel. De flesta frostvakter har en 12V magnetspole och inte fast magnet som håller vattnet kvar i vv-beredaren, och släpper vattnet vid förlust av ström. Den strömmen ligger ibland på även om man bryter strömmen till bodelen, så vattnet släpps inte förrän man kopplar loss batteriet. Resten av systemet är ofta inte skyddat av automatisk tömning.
Jag tycker inte du skall försöka övertyga alla om motsatsen, eftersom det kan leda till stora bekymer och kostnader för dem som inte vet hur deras system är konstruerat.
Och som nämns i inlägget ovan så har vattnet svårt att rinna ut om inte kranarna är öppna och släpper in luft uppifrån varefter vattnet rinner ut neråt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vatten rinner ur bilen?

hej,,ja har pratat med truma idag,,på dom bilar med frostventil är de bara tempen som är avgörande,,du skriver om batteriet är tomt så fryser de sönder? ja kan bara säga att så e inte fallet,,i varje fall inte med din bil,,ja har tittat på den,,ganska ny tror jag,,

men i äldre modeller där man vad tvungen att tömma manuellt så fanns ström,,men de var ju inte avgörande,,för man fick ju ändå tömma manuellt,,i dagens moderna bilar e behållaren placerad lägst,,utav den anledningen att de inte kan frysa sönder,,du kan ju testa om du bryter huvudströmmen,,men gör detta då det är över 4grader varmt,,hoppas att detta blir bra,,

gott nytt år på dej:mh4:

Hej igen Teddi!

Du har helt rätt i att senare modeller på beredarna har en frostskyddsvakt som arbetar helt utan spänningsmatning, som du skriver så har vi en sådan modell på vår nuvarande husbil.

Men jag gör ett försök till att förklara vad jag försökte i mitt förra inlägg. Den elstyrda ventilen som sitter på äldre beredare måste ha en spänning på minst 10 V för att vara stängd. Om det vore tvärtom att ventilen normalt (utan spänning) ligger stängd skulle ju inte ventilen kunna öppna om batterispänningen är för låg när temperaturgivaren berättar att det är dags att öppna och släppa ut vattnet. Hoppas jag uttrycker mig tydligt.

Läs också Jankro:s inlägg som på ett bra sätt förklarar hur det fungerar.

Gott Nytt År på dig också:bye:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

...............Men jag gör ett försök till att förklara vad jag försökte i mitt förra inlägg. Den elstyrda ventilen som sitter på äldre beredare måste ha en spänning på minst 10 V för att vara stängd. Om det vore tvärtom att ventilen normalt (utan spänning) ligger stängd skulle ju inte ventilen kunna öppna om batterispänningen är för låg när temperaturgivaren berättar att det är dags att öppna och släppa ut vattnet. Hoppas jag uttrycker mig tydligt............
hej,,du skriver att den måste ha minst 10v för att vara stängd,,om den ligger under detta så öppnar den??? helt otroligt,,, det enda ja gjort är att kontrollera detta med fabrik,, detta gäller för husbilar med frostvakt-ventil,, ni får väl själva testa detta ock gärna återkomma,,
som jankro skrev att jag ska inte förbrylla medlemmar med påstående som inte stämmer,,

ja ber er att när ni själva kommer med påstående,,ta reda på fakta,,så kan så många som möjligt av medlemmarna ta del av dessa,,
de gör man lättast genom att kontakta leverantörer innan man uttalar sej,,

för övrigt så ligger broder jankros påstående att jag vilseleder andra medlemmar mej ganska bra i handen,,två dagar kvar på året,,men ja är en ivrig läsare så kom igen bara,,men kom med fakta,,ock inga personliga bedömningar,,lycka till,,:snowman-2-icon:

sen e ju också frågan vem som äger problemet,,vem startade ämnet,,vad har han för bil???
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Teddi@ Citat från trumas bruksanvisning till Trumatic C6002 som satt i mina fritidsfordon från 2004 resp 2005 vilket jag inte anser vara lastgamla fordon.

"Avtappningsventilen
hålls stängd med hjälp
av en elektrisk spole
. För att
inte belasta batteriet i onö-
dan, rekommenderar vi att
avtappningsventilen öppnas
när apparaten inte ska användas under en längre tid!
Vid temperaturer under 4°C
kan vattnet rinna ut från beredaren av sig självt genom sä-
kerhets-/avtappningsventilen
när apparaten inte är i drift
(även vid driftstörning)! För
att undvika vattenförlust slås
värmaren till (sommar- eller
vinterdrift) och säkerhets-/
avtappningsventilen stängs
igen genom att dra upp
manöverknappen (läge a).
Om värmaren inte används
kan säkerhets-/avtappningsventilen åter stängas först när
temperaturen överstiger 8°C"

Källa: http://dealer.truma.com/_anweisungen/Truma-Katalog/pdf_verzeichnis/30_000/34010_06200.pdf Sidan 4

Vet inte om detta kan vara mer faktabaserad info??!!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Vid temperaturer under 4°C
kan vattnet rinna ut från beredaren av sig självt genom sä-
kerhets-/avtappningsventilen
när apparaten inte är i drift




detta är ju precis det ja vill komma fram till,,ja tackar småland ock önskar ett gott nytt år,,
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vatten rinner ur bilen?

hej,,du skriver att den måste ha minst 10v för att vara stängd,,om den ligger under detta så öppnar den??? helt otroligt,,, det enda ja gjort är att kontrollera detta med fabrik,, detta gäller för husbilar med frostvakt-ventil,, ni får väl själva testa detta ock gärna återkomma,,
som jankro skrev att jag ska inte förbrylla medlemmar med påstående som inte stämmer,,

ja ber er att när ni själva kommer med påstående,,ta reda på fakta,,så kan så många som möjligt av medlemmarna ta del av dessa,,
de gör man lättast genom att kontakta leverantörer innan man uttalar sej,,

för övrigt så ligger broder jankros påstående att jag vilseleder andra medlemmar mej ganska bra i handen,,två dagar kvar på året,,men ja är en ivrig läsare så kom igen bara,,men kom med fakta,,ock inga personliga bedömningar,,lycka till,,:snowman-2-icon:
Hej igen, nu får du faktiskt ge dig, och inse att du inte har full koll på olika årsmodeller av frostvaktsfunktioner, och att många av oss vet och är 100% säkra på att vi har rätt och inte gissar, för just det kan som sagt, i sådana här fall ställa till problem och kostnader för andra som inte vet.
Själv har jag på hemma-meknivå plockat med campingfordon i många år och bl. a. med tjurande frostvakter.
I ännu äldre bilar finns det inte ens en frostvaktsfunktion i vv-beredaren utan den måste man helt manuellt öppna tappkranen till och tömma när kylan kryper på. Så utveckligen har ändrat på funktionen flera gånger under årens lopp.

M. mycket v.h. från JANKRO som denna gång är helt säker på att han vet, har fakta, och inte gissar :snow-icon:.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Vid temperaturer under 4°C
kan vattnet rinna ut från beredaren av sig självt genom sä-
kerhets-/avtappningsventilen
när apparaten inte är i drift




detta är ju precis det ja vill komma fram till,,ja tackar småland ock önskar ett gott nytt år,,

Måste nog komplettera en del.
Elektrisk frostskyddsvakt :
Själva känselkroppen är i och för sig mekanisk (t.ex. bimetall) men det den gör vid temperatur under 4gr. är att den bryter spänningen till elektromagneten som då släpper ut vattnet (precis som om batterispänningen är under 10V)
När temp. är 8gr återställer den sig till slutet läge och kan mata el.magneten igen,om man manuellt återställt den.

Jojje
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vatten rinner ur bilen?

hej,,du skriver att den måste ha minst 10v för att vara stängd,,om den ligger under detta så öppnar den??? helt otroligt,,, det enda ja gjort är att kontrollera detta med fabrik,, detta gäller för husbilar med frostvakt-ventil,, ni får väl själva testa detta ock gärna återkomma,,
som jankro skrev att jag ska inte förbrylla medlemmar med påstående som inte stämmer,,

ja ber er att när ni själva kommer med påstående,,ta reda på fakta,,så kan så många som möjligt av medlemmarna ta del av dessa,,
de gör man lättast genom att kontakta leverantörer innan man uttalar sej,,

OK Teddi, du är tydligen inte den som ändrar uppfattning så lätt. Tyvärr tror jag att det blivit något missförstånd när du pratade med din leverantör, vi är ju tre medlemmar som försöker övertyga dig men det hjälper inte:confused:

Det här med att ventilen öppnar vid för låg batterispänning vet jag säkert eftersom jag testat detta i verkligheten så påstå inte att detta är otroligt, för det är så.

Med hopp om att både du och jag ska slippa sönderfrusna pannor och beredare avslutar jag mina inlägg i ämnet.:wink:
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Förlåt att jag bryter trådens allvarliga ton, men tänkte liva upp stämningen genom att berätta om en liten historia som hände oss här om året - och som också har att göra med läckande husbilar.

Panta rei.
Allting flyter

Vi sitter i försommarkvällen på en ställplats i södra Frankrike och låter den ännu varma kvällssolen behaga våra just nu dästa och tillika ännu ganska vintervita kroppar. Bredvid oss falnar grillen och på bordet framför finns ännu resterna av vår måltid. Fortfarande finns en skvätt kvar i såväl glas som vinflaska och livet känns i det närmaste fulländat. Det enda som stör oss i vår idyll är ett ivrigt droppande från våra tyska grannars husbil. Ett droppande som har sitt ”källflöde” just under den plats där toakassetten är monterad. Vi har iakttagit droppandet under hela måltiden, men eftersom bilens ägarpar är på cykeltur i omgivningarna finns det egentligen ingenting som vi kan göra – annat än vänta tills de kommer tillbaka och då påtala våra iakttagelser för dem.
Mörkret har i det närmaste fallit när paret återvänder. De blir naturligtvis glada över vår uppmärksamhet och mannen tar sig en närmare titt på det hela. Plötsligt kupar han handen och samlar upp en skvätt av den droppande vätskan, för att sedan sörpla i sig det hela med ett ljudligt ”slurp”. På utpräglat vinkännarmanér låter han sedan vätskan rotera i munhålan, med avsikten att låta samtliga smaklökar få sin beskärda del av upplevelsen. Plötsligt tänds ett ljus i hans ögon och han konstaterar glädjestrålande: Det är inte toaletten som läcker! Det måste vara vattentanken! Själva kan vi bara höja våra nu tämligen tomma vinglas till svar och lakoniskt konstatera: Vilken tur! Samtidigt som vi för första gånger till fullo förstår den verkliga innebörden i Paul Valérys ord: Smak består av tusen sorters avsmak.
Felet? Jo, det var en packning som släppt och som vi med genensamma ansträngningar åter fick på plats under morgondagen.

Staffan
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Det här med att ventilen öppnar vid för låg batterispänning vet jag säkert eftersom jag testat detta i verkligheten så påstå inte att detta är otroligt, för det är så.
visst öppnar den vid för låg spänning,,detta är väl jättebra,,gör den inte detta så e spänningen okay,,i annat fall öppnar den under 4gr ock därunder,,så hur du än vänder o vrider på dej så öppnar den när de behövs,,

då kommer vi till påståendet att de kan frysa sönder,,detta är otroligt,,den öppnar ju i båda lägen,,

så kom inte med nåt att jag kan bidra med "katastrofala följder",,

detta har varit på tapeten flera gånger förut,,ock då tillsammans med denna årstiden ,,runt 4 grader,, kan de hänga ihop??:snowman-2-icon:
 

Alsterskog

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
12709
Medlemskap
2021
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Hej! Jag har en Knaus Sun Traveller -01 som det skvalar under när man sätter på cirkulationspumpen. Jag har letat efter knappen till frostvakten men hittar igen. Vet du vart jag ska leta?

Med vänlig hälsning
Göran i Karlstad
 
Toppen