• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten rinner ur bilen?

F

F.d. 54812

Guest
Hej och god jul på er,
det är så att startade bilen idag bara för att se att allting fungerar innan vi åkar till oslo, då såg jag att vattnet började rinna ur bile under i från precis i mitten mellan förare och passagerar, där ser jag att det är två slangar pekar rakt neråt mot marken en röd och en vit, kommer vatten ur båda två så fort jag matar el till bodelen,
ska de vara kopplade ihop? eller ska man plugga de?

tack ska ni ha
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Det är troligen frostvakten som löst ut. På den sitter en röd knapp som skall dras uppåt för att åter stänga ventilen. OBS! det måste var minst 5-10 plusgrader runt ventilen för att den skall kunna stängas.

Att det är två slangar förbryllar men den ena kan vara en manuell avtömning vid förgreningsröret till alla kranarna, om så är skall den också stängas.

Slangarna skall med största sannolikhet inte förbindas eller pluggas.

Glöm sedan inte att öppna dem igen om det blir risk för frost där du förvarar husbilen.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Det går inte att "komma till beslut" på så få data.

Tycker att det är bättre att klara ut varifrån slangarna kommer!
Slangarnas färg spelar nog inte så stor roll om bilen har några år
på nacken.
Två personer, en ruckar i någon av slangarna, den 2:e söker vart
slangen går.
SEDAN kan du besluta om lämplig åtgärd!

Lycka till!
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Tack för snabba svar jag åter kommer om varifrån komer de två.
eventuellet ska ta några bilder så blir det lättare att förklara.
tack och ha det gott
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Det är troligen frostvakten som löst ut. På den sitter en röd knapp som skall dras uppåt för att åter stänga ventilen. OBS! det måste var minst 5-10 plusgrader runt ventilen för att den skall kunna stängas.

Att det är två slangar förbryllar men den ena kan vara en manuell avtömning vid förgreningsröret till alla kranarna, om så är skall den också stängas.

Slangarna skall med största sannolikhet inte förbindas eller pluggas.

Glöm sedan inte att öppna dem igen om det blir risk för frost där du förvarar husbilen.

Hejsan Gunnar,
Jag gick igen till bilen och startade den sedan vattnet gick som den var förr fast jag gjorde precis som du sa då gick det fint inga mer fatten rinner ur bilen.
det var precis som du sa en manuelt avtömning som orsakade problemet.
du räddade mig och resan ohh va skönt.
Jätte stor tack och ha det fint.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

??? Lite förvirrande att vattnet börja rinna just när motorn startas. Frostvakten löser ut vid +4 grader oberoende om motorn går eller ej. Fortsätt att ta reda på var slangarna kommer ifrån innan frosten kommer på riktigt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Det kan ju också vara dåliga batterier eller glapp/spänningsfall vid startögonblicket som fått ventilerna att lösa ut.

Hur många gånger har man inte "råkat" tömma beredaren när man pulat med elen.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Det kan ju också vara dåliga batterier eller glapp/spänningsfall vid startögonblicket som fått ventilerna att lösa ut.

Hur många gånger har man inte "råkat" tömma beredaren när man pulat med elen.

Visst du har kanske rätt i det du säger batteriet till bo delen är helt kass och den andra är inte så jätte bra.
MVH
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Visst du har kanske rätt i det du säger batteriet till bo delen är helt kass och den andra är inte så jätte bra.
MVH

Hur som helst så får väl frostvakten spänning från bodelsbatteriet och då blir det väl inget spänningsfall där när du startar motorn som har ett eget batteri?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

frostvakten har ingenting med el att göra grundar sej enbart på tempen runt omkring den,,plus4 grader o därunder löser den ut,, sen kan man inte återställa den förrän det är över 5 grader:santa1:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Finns kanske även den varianten, men den vanliga behöver el för magnetspolen som håller ventilen i öppet läge.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

Den brukar gå direkt på bodelsbatteriet med egen säkring så man får koppla bort en pol.

bara vi pratar om varmvattenberedaren håkan,,den fylls ju i samband med vattenpåfylln,,ock oavsett om vattnet e varmt eller kallt så löser den ut,,ock de e den lägsta punkten som har med vattnet att göra,,så om man då bryter huvudströmmen så skulle hela systemet tömma sej i så fall,,,,ja har inte så själv,,har heller aldrig hört talas om detta,,de e ju just detta med placeringen av denna behållare som skall se till att hela systemet tömmes oavsett ström,,om de blir minusgrader,,

men ja kollar imorron,,de kan ju va gött o få ett riktigt svar på detta,,:santa-5-icon:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vatten rinner ur bilen?

den kabeln håller reda på hur varmt vattnet skall vara,,:santa-5-icon:

el kabeln väljer de du vill ha,,antingen 40 gr, eller 60 grader,,de finns gamla bilar där tömning av beredare e högre placerad än vatten tank,,detta innebär ett mannuellt arbete,,då måste man tömma där lägsta punkt är,,i övigt på moderna bilar behövs inte nåt överhuvudtaget göras allting grundar sej på automatik,,du behöver inte ens tänka vatten,,än mindre öppna
kranar o-sv.allt löser sej själv ihop med minusgrader i bilen,,allt tömmer sej,,finns inget som kan frysa sönder,,

men har ja fel så är ju detta ett ypperligt läge att gå vidare,,för min egen del e ja nöjd jag själv behöver ingen övrig upplysning i detta ämne,,
men kanske nån annan,, ja väntar i stället med spänning på #avtalet om husbilslarm#,,
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen