• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten kontra luft

PerAllan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32844
Medlemskap
2024
Hej!
Är relativt ny inom husbilscamping och undrar lite om uppvärmning.
Har sökt i trådar och inte riktigt hittat svar.
I förra husbilen som vi nu sålt (genom Upplands Bilforum och Fritid, som jag för övrigt varmt kan rekommendera)
hade vi luftburen värme. Jag blev faktiskt lite störd av fläkten samt att jag inte riktigt kände mig bekväm med att den höllt på att dra ur batteriet.
Nu letar vi efter en större husbil och hur ska man välja?
Fläktljudet kan jag leva med, men om man inte har tillgång till 230 hur hålla batteriet igång?
Vad jag förstår så behövs inte 230 till vattenburen och cirkulationspumpen drar väl inte så mycket?
Samt att man i vissa husbilar värma motorn.
Nackdelar med vattenvärme?
Vänligen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Joo, men det är väl komforten värd?

Det kan den ju eventuellt vara, men ditt svar var att det inte finns några nackdelar. I en 3,5-tonsbil är ju t.ex. 30-40Kg en avsevärd viktökning.
Och för den som bara kör sin bil vår, sommar och höst är det ju en ganska onödig kostnad.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Alde kräver även utbyte av glykolen med några års mellanrum, de e inte gratis, men ur komforthänseende vinner vattenburet,
jag har båda systemen,
vattenburet i 3st kretsar, golvet + golvet och stolar i cockpit, + reglerbar värme i dubbelsängen.
luftburet i hela bodelen samt hela garaget + gråvattentanken + svartvattentanken + batteriboxen.
Så vid camping i minusgrader så bör jag köra luftburet för alla utrymmen och vattenburet för komfort.

PerAllan inget av systemen kräver 230V, utan klarar sig på 12V+gasol.
Ifall du hade problem med ditt tidigare luftburena på 12V så kan du ha haft en defekt fläkt på pannan eller dålig/underdimensionerad bobatteribank.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Som PeterK skrev ovan så måste det ha varit något galet i din förra bil om den luftburna värmaren drog ut batteriet. Vi har luftburet och står aldrig vid elstolpe men har inte märkt att batteriet skulle ta stryk när vi kör pannan. Vi har sällan varit ute på resa under sommaren utan mest vår och höst när det kan vara lite kyligt och pannan får arbeta. Batteriet är på 150Ah.

//Michael, medlem
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bästa valet beror, som vanligt, på hur husbilen skall användas.

Luftburen värme VS Alde:
+ Lägre vikt än Alde.
+ lägre inköpspris. (vid ny bil)
+ Ger snabbare temperaturökning.
- luftflödet/fläkten hörs, mer jukallare det är.
- Har begränsad förmåga att värma med 230v.
- Drar därför mer gasol än 3kw Alde med 230v.
- Ojämnare värme i bilen VS korrekt installerad Alde.

Alde:
+ Enkelt att komplettera med dieselvärmare för motor och bodel.
+ Enkelt och effektivt tillvaratagande av motorvärme under färd för bodelsvärme.
- Kräver glykolbyte vart annat eller vart femte år, beroende på glykolsort i systemet. (om detta inte utförts kan systemet till slut klägga igen = mycket dyrt)

Jag skulle välja luftburen värme i en ny bil om:
Jag inte skall vintecampa vid -10 eller kallare.
eller
Jag köper en 3,5 tonnare.
På en begagnad bil är värmesystemet vad det är, om jag skall vintecampa -10 eller kallare är bilen bara intressant om den har Alde.
 

PerAllan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32844
Medlemskap
2024
Hej på er och tack för era svar.
Kan nog stämma detta med att batteriet var för dåligt.
Såg nu på specen efter försäljningen att ett batteri bytits.
Så vi får väl vara lite mer öppna för luftvärme.
En sak jag läste var att glykolblandningen måste bytas relativt ofta och att det var dyrt.
Tänker att i en personbil/lastbil byter man ju inte vad jag vet.
Och om man av någon anledning ska göra det så är det väl ingen större kostnad?
Vi var väl lite för snabba när vi köpte husbilen i somras och har lärt oss en del för att kunna göra ett bättre val nu.
Och den Husbilsklubben är ju verkligen en stor inspirationskälla:)
Vänligen
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Som komplement till inlägg nr 8 av Michael S vill jag påstå att bristfälligt installerade värmesystem finns att hitta även med det vattenburna Alde som värmekälla; inget värmesystem är bättre än vad själva installationen ger förutsättningar för. Det kan tyckas ligga något i att Kabe, Laika, Concorde, Niesmann, Morelo säkert fler betonar att just de installerar det vattenburna systemet i samarbete med Alde vad gäller exempelvis dimensioneringen av löpmeter element, dess placering och avstånd till omgivande hårdytor.

Själv köpte jag en ett år gammal årsmodell 2008 Frankia där ursprungliga ägaren specialbeställde luftburen värme i stället för vattenburet utifrån löfte om snabbare uppvärmning...
Nåväl, det där om bristfällig installation gäller så klart även luftburet system. Här kommer det viktiga i mitt inlägg: Det är betydligt enklare att komplettera ett luftburet system med fler utblås, jag har kompletterat med fem nya utblås och därmed fått till ett helt ok värmesystem för vår tre-säsongsanvändande. Exempelvis har inte den serien Aldevärme upp till alkoven, inte heller Trumas luftsystem har dragning till alkovdelen; just det problemet var ganska enkelt att ordna för mig.

Ett inlägg i all välmening att balansera diskussionen.
Hälsningar
Åke
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En sak jag läste var att glykolblandningen måste bytas relativt ofta och att det var dyrt.
Tänker att i en personbil/lastbil byter man ju inte vad jag vet.
Relativt ofta, ja. Om det är dyrt beror på.
Man får nog räkna med ett par timmar minst i arbetsåtgång, och 10-20 liter glykolblandning.
Luftningen kan vara mer eller mindre besvärlig.
Detta plockar till om man lejer bort arbetet. (alla kan inte gör allt själva)

Problemet med våra värmesystem VS i en motor, är att våra system är öppna.
Detta innebär att glykolblandningen inte blir syrefri, utan glykolen är exponerad till nytt syre oavbrutet år efter år.
I en motor är systemet slutet och det tillförs inte mer syre än det som fanns i löst i vattnet den koncentrerade glykolen blandades med.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Truman har ett oförkänt dåligt rykte för att många har haft en gammal bil med en dåligt installerad truma och sen byter till en ny bil med Alde! En rätt installerad truma i en bra byggd bil är en mycket bra värmare, tyst, strömsnål, snabb och väger mindre! Men om jag skulle satsa på ännu högre värmekomfort, jämnare temp i olika delar av HB:n så skulle jag välja Alde. Men även där finns det skräckexempel på installationer. Det har varit populärt nu under ett antal år att sälja på kunden olika vinterpaket vid nybilsköp där Alde ingår och det har bidragit till att många väljer Alde för att man måste ha det tror dom! Det är många tresäsongs åkare idag som har Alde men kanske egentligen skulle lagt pengar och vikt på något annat istället! Så båda systemen är bra på sitt sätt beroende på vilken storlek och bil det handlar om!
 

PerAllan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32844
Medlemskap
2024
Relativt ofta, ja. Om det är dyrt beror på.
Man får nog räkna med ett par timmar minst i arbetsåtgång, och 10-20 liter glykolblandning.
Luftningen kan vara mer eller mindre besvärlig.
Detta plockar till om man lejer bort arbetet. (alla kan inte gör allt själva)

Problemet med våra värmesystem VS i en motor, är att våra system är öppna.
Detta innebär att glykolblandningen inte blir syrefri, utan glykolen är exponerad till nytt syre oavbrutet år efter år.
I en motor är systemet slutet och det tillförs inte mer syre än det som fanns i löst i vattnet den koncentrerade glykolen blandades med.
Man lär sig något varje dag:) Är inte vs slutet? Och då undrar jag varför?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man lär sig något varje dag:) Är inte vs slutet? Och då undrar jag varför?
Det är inte slutet för då trycksätts systemet över atmosfärstryck och alla komponenter måste bli kraftigare = tyngre och dyrare.
Dessutom behövs inte trycksättning (bevisligen) i motsats till i motorer som hanterar 10-100 gånger mer energi.
 
F

Fd.47585

Guest
Som redan skrivits är det inte Trumavärmaren fel utan installatörens att värmarens fläkt låter mycket. I vår bil med Truma (7,3 meter lång bil) sitter Truman under soffan fram vid bordet. Aldrig haft problem med ljudet, vi sover bak och hör inte ens när gasolen tänder. Är Truma däremot installerad under sängarna (vilket tydligen är vanligt om man tittar var skrorstenen sitter) så förstår jag att man hör både fläkten och gasoltändningen. Men det är ju inte värmarens fel att den monteras (som jag tycker, fel). En för oss stor fördel med Truma är att temperatursänkningar/höjningar går betydligt fortare med Truman, vi vill ha det riktigt svalt på natten när vi sover (ca 6-7 grader) vilket med ett trögt vattensystem blir väldigt svårt eller i alla fall betydligt långsammare. Sen att man på vintern inte får varmt med Truman tror jag mer beror på dålig issolering, vi kör året om och har alltid 20 grader inne oberoende av yttertemperatur. De gånger elpatronen på 1800 Watt inte räckt är lätt räknade, men då har man ju kombidrift (elvärme med stöd av gasolvärme). Sen har vi träffat andra vintercampare med Alde där skarvarna mellan rör och element läcker och måste efterdras flera gånger per säsong. Förmodligen inte ett Alde-fel utan åter en dålig installation.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Åker man till Alde i Färlöv så tar det c:a 2 tim och kostar c:a 3500:- om det är en normalstor bil. Runt var 5 år ska den bytas enligt Alde.
Tack Håkan! driftkostnaden då ca 700/år jämfört med Truma luftburen värme, Inte omotiverat dyrt då med tanke på komfortskillnaden och bättre värme vid tex vintercamping.
 
Toppen