Sv: Varningslampor Ducato
Ot.
Stämmer bra, generellt på en "modern" bil så ska man låta bli att göra bildelen spänningslös, då det kan dyka upp de mest konstiga fel/fellarm efter spänningsbortfallet.
Verkstäder brukar koppla på en typ av laddare med spänningsförsörjning ifall batteriet måste bort, just för att slippa detta.
Behöver man få en krets spänningslös är det bättre att ta ur berörd säkring.
Problemet med moderna fordon och dess ECU ( datorn ) är att dessa har en grundinställning med div. gränsvärden samt att när man kör så kan systemet lära sig att kompensera för vissa värden så allt fungerar så länge som man inte hamnar för långt utanför gränserna.
Om man då nollar systemet( kopplar bort batteriet ) och fordonet står en längre tid så kan systemet vid en uppstart få in en massa värden som ligger utanför gränserna i sin grundinställning p.g.a. diverse orsaker som t.e.x. lågt bränsletryck eller misständningar p.g.a. dåligt bränsle, insprutare, tändstift/glödtändning m.m.
Gäller både bensin och diesel.
Om fordonet är körbart så kan man låta det stå på tomgång några minuter och sedan köra några mil i lugn takt och sedan se om felkoderna börjar försvinna för varje ny start och runda.
Tyvärr finns det en del motormärken som måste in på verkstad i vissa fall eftersom de inte vill gå ordentligt utan handpåläggning efter nollning av systemet.
Efter att läst Vippen så bör det nog tilläggas att div. elfel med dålig jordning eller oxiderade kontakter inte är ovanligt heller vilket kan ge märkliga felkoder.
Skall tilläggas att jag ej är bilmek men läste på om motorstyrning för ett antal år sedan.
Ot.
Stämmer bra, generellt på en "modern" bil så ska man låta bli att göra bildelen spänningslös, då det kan dyka upp de mest konstiga fel/fellarm efter spänningsbortfallet.
Verkstäder brukar koppla på en typ av laddare med spänningsförsörjning ifall batteriet måste bort, just för att slippa detta.
Behöver man få en krets spänningslös är det bättre att ta ur berörd säkring.
Senast ändrad: