Men, hur skulle det gå till? Om vi förutsätter att man har stängt till bilen så bra det går, stäng bilens ventilation, ingen tvångsventilation i luckorna o.s.v., bilen består ju nästan helt av täta material, hur skulle utbytet ske?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej,Men, hur skulle det gå till? Om vi förutsätter att man har stängt till bilen så bra det går, stäng bilens ventilation, ingen tvångsventilation i luckorna o.s.v., bilen består ju nästan helt av täta material, hur skulle utbytet ske?
Men, hur skulle det gå till? Om vi förutsätter att man har stängt till bilen så bra det går, stäng bilens ventilation, ingen tvångsventilation i luckorna o.s.v., bilen består ju nästan helt av täta material, hur skulle utbytet ske?
Hej,... så måste luften cirkulera in i bilen, vilket det ju inte nödvändigtvis gör om den är tillstängd, i sådant fall går det ju utmärkt att avfukta luften inuti bilen med lämpliga åtgärder utan att för den skull avfukta atmosfären runt bilen, som det ibland påstås?
Det är ju inte så att torrbollen höjer luftfuktigheten i sin närhet, tvärtom. Men när det magiska i bollen har slutat fungera så har man ju en vattenskvätt som kanske (?) börjar avdunsta igen. Det skulle ju kunna höja luftfuktigheten igen, t.o.m. över ursprungligt värde. Torrbollen fungerar bara bra i ett väl tillstängt utrymme, en husbil har ventilation nog för att x personer ska kunna sova med takluckor stängda...Det resulterar i en ström av fukt till Torrbollen som gör mer skada än nytta för omgivningen
..En Torrboll bildar en nivåskillnad i fukt som drar fukt till sig (jämför med en golvbrunn). Det resulterar i en ström av fukt till Torrbollen som gör mer skada än nytta för omgivningen om bilen inte är hermetiskt till sluten...
Jo, gasmolekylerna (O2, N2, H2O osv) Rör sej slumpmässigt till de krockar med andra molekyler och fortsätter i någon annan riktning. I den skalan är HBns ventilationsöppningar gigantiskt stora. Och halten av olika molekylslag tenderar till att utjämna sej även genom denna passage. Och i tidsförlopp som handlar om veckor och månader så kommer det att fyllas på med ny H2O i torrbollens utrymme.När jag första gången räknade på detta utgick flera med mig slentrianmässigt från att det handlade om luftväxling tills vi (faktiskt jag) kom på att luft inte kan strömma in och ut genom samma öppning samtidigt – hepp!