• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för torrbollar

Leffe Eng

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Piteå
HBK-Nr
14523
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har under vintern haft min husbil parkerad i ett kallgarage och för att motverka fuktbildning har jag haft två s.k. torrbollar placerade inne i bodelen. En i diskhon och den andra i tvättfatet vid toaletten. Nu när husbilen åter togs bruk, upptäckte jag rostangrepp på metallgångjärnen till överskåpet ovanför tvättfatet, något som inte funnits tidigare. Torrbollen hade alltså varit placerad strax under i tvättfatet. Utan att vara någon kemist, menar jag att det finns ett samband mellan torrbollen och korrosionen på gångjärnen. Någon annan förklaring ser jag inte. Jag har en bekant som även han drabbats av korrosion på metallbeslag inne i sin nya husbil efter att ha använt sig av torrbollar under vintern. Ett gångjärn av metall är ju lätt att byta ut, men värre är om korrosionen drabbar elektroniken i husbilen. Fortsättningsvis kommer jag INTE att använda torrbollar! Har någon fler drabbats av liknande?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste salter avgir ånga som er korrosiv, men saltet i tørrbollen er av de snillere. På noen cm avstand klarer det å etse seg gjennom et tynnt malingslag og varmgalvanisering i løpet av et år. Vanlig koksalt bruker noe kortere tid, salpeter på et par måneder.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Var skåpen öppna? Jag hade torrbollar i toa och kök i hon, men inga skador, men råkade spilla några droppar på handtaget i trappan som är av plast metall, och det blev en reaktion så den ser smält ut!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Eftersom jag använder HB'n sporadiskt vintertid så står den på garageuppfarten med värme (18 grader). Kostnaden för strömmen blir inte högre än om HB'n skulle vara inhyst någonstans & då utan värme.
Samma här och man slipper kostnader på sönderfrysta kranar o dyligt som man tyvärr läser att många råkar ut för. Det är ju också en kostnad som skall kontras mot elförbrukningen.
 
F

F.d. 55989

Guest
Vanligt fenomen med torrbollar.
Ha bilen stå varmt eller låt den vara kall och utan torrbollar
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! använt torrbollar i tio år aldrig sett något liknande ? däremot glömde vi mynt ett år i ett fack och då fick vi liknande korrision !
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag har 2 elelement ett fram + ett bak. inställt på ca 5-8 ° och ett avfuktningsaggr. inst. på ca50-55 <Rh%. Tömmer varannan dag ca 3-5 lit.
Kostnad beroende på ute temp. mellan 3-400 kr/mån
Jag tycker det fungerar.
Suger upp vattnet i diskhon, bad och toa med en grovdammsugare. Ett sugrör och silvertejp på munstycket så det kommer ner till vattenlåset.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
viggoboy, om du ska avfukta bör du stänga all ventilation, 3-5L varannan dag tyder på att det är fri ventilation,
personligen förstår jag inte varför man ska avfukta eller ha värme på, men det finns olika uppfattningar i denna fråga som synes på forum
Har haft strömavbrott ett dygn,tur att bilen var tömd på vatten.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
viggoboy, om du ska avfukta bör du stänga all ventilation, 3-5L varannan dag tyder på att det är fri ventilation,
personligen förstår jag inte varför man sak avfukta eller ha värme på, men det finns olika uppfattningar i denna fråga som synes på forum
Har haft strömavbrott ett dygn,tur att bilen var tömd på vatten.
Javisst, om inte bilen är helt tät kommer förstås fukt in med luften utanför. Ska man då ta bort fukten med torrboll krävs att man gör det för all luft som omger bilen. Vad ska man säga till dom som försöker? Lycka till, kanske.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Olof G och Kristian 676. Det går inte att få en husbil hermetisk tät..
då skall alla takluckor tejpas igen. Ventilation slitsarna vid fram/sidorutorna. Sedan är det hål vid koppling/bromspedal. Gråvattentanken stängd kan nog hitta hundra ställen till där det läcker in luft.
Huvudsaken för mig att hålla runt 50-55 RH% och plusgrader.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Olof G och Kristian 676. Det går inte att få en husbil hermetisk tät..
då skall alla takluckor tejpas igen. Ventilation slitsarna vid fram/sidorutorna. Sedan är det hål vid koppling/bromspedal. Gråvattentanken stängd kan nog hitta hundra ställen till där det läcker in luft.
Huvudsaken för mig att hålla runt 50-55 RH% och plusgrader.
Ställ dig ett par frågor:
Om luften utanför kommer in i bilen innehåller den fukt? Innehåller varm luft mer eller mindre fukt än kall? Vad händer med fukten i den luft som kommer in i bilen utifrån? Kommer en torrboll att lösa det problem du anser dig ha?
 
Toppen