• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för gamla däck!

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Bilprovningen är noga med däck vad gäller sprickor och liknande. Ålder kan man nog inte ge sig på då det är väldigt olika vad gäller tillverkare och kvalitet. Det där att täcka för mot sol kanske inte är så dumt i sammanhanget?
Jag la slitbanan på Öland med buller och bång! 4,5t bil.
 

Bilagor

  • IMG_0198.jpeg
    IMG_0198.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 86

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.533
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

Läste att lufttrycket var 5,5 kg innan ni reste iväg.

Jag anser att det är alldeles för mycket.
En solig och varm dag när ni ligger och kör i 90 km/tim stiger temperaturen i däcken en hel del och därmed också trycket.
Inte ovanligt att trycket i det läget ökar till 6,5 kg.
Med det höga trycket ökar risken för separation eller ”explosion”

Dessutom är det inte särskilt bekvämt att åka med för högt luftryck.

Mitt råd är max 4,5 kg på kalla däck. Det kommer att öka till 5,5 kg när du kör.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Hej

Läste att lufttrycket var 5,5 kg innan ni reste iväg.

Jag anser att det är alldeles för mycket.
En solig och varm dag när ni ligger och kör i 90 km/tim stiger temperaturen i däcken en hel del och därmed också trycket.
Inte ovanligt att trycket i det läget ökar till 6,5 kg.
Med det höga trycket ökar risken för separation eller ”explosion”

Dessutom är det inte särskilt bekvämt att åka med för högt luftryck.

Mitt råd är max 4,5 kg på kalla däck. Det kommer att öka till 5,5 kg när du kör.
För komforten skulle jag också sänka trycket framförallt i framdäcken, när det gäller det kalla däcktrycket så är det beräknat att det ska öka i värmen och det finns stora marginaler för det, ingen fara! Med ett lägre tryck så ökar knådningen av däcket och därmed värmeutvecklingen så risken att däcket skadas är större vid lägre däcktryck. Lagom tryck är ju bäst, lite för lågt tryck kan gå illa men lite för högt så är det komforten som blir lidande och däcken går oftast väldigt länge.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hej

Läste att lufttrycket var 5,5 kg innan ni reste iväg.

Jag anser att det är alldeles för mycket.
En solig och varm dag när ni ligger och kör i 90 km/tim stiger temperaturen i däcken en hel del och därmed också trycket.
Inte ovanligt att trycket i det läget ökar till 6,5 kg.
Med det höga trycket ökar risken för separation eller ”explosion”

Dessutom är det inte särskilt bekvämt att åka med för högt luftryck.

Mitt råd är max 4,5 kg på kalla däck. Det kommer att öka till 5,5 kg när du kör.
Det är viktigt att ha rätt förutsättningar
Alla angivelser är baserat på tryck i kalla däck
Continentals databok gäller för alla fabrikat
Jag har enligt dessa tabeller
Fram 1 900 kg 3,5 bar
Bak 2440 kg 5,3 bar
 
F

F.d. 64253

Guest
Vet inte om jag har fel eller, jag uppfattar att det har varit mycket problem med Michelin däck. Vi har åkt med Nokia däck som satt på bilen, kollade nu o dom är från 2018, inte så gamla finns inte en tillstymmelse till sprickor eller annat konstigt. Säkert samma luft också kollade igår då var det 4,5 kilo. Lider med folk som råkar ut för däckexplosion, däcken är en sak, men skadorna som kan ske kan bli långvarig.
 

maxi95

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
8614
Medlemskap
2024
Angående däckstryck som en del av er har haft synpunkter på.
Jag läser på Michelins hemsida:
"MICHELIN rekommenderar husbilsdäck: CP-märka däck.
För CP-däck som monteras på husbilar ger ETRTO följande råd:
● På bakaxeln: däcktryck för husbilar ska vara 5,5 bar (80 psi). Däckets högsta lastkapacitet måste respekteras.
(Observera att en metallklämma i valvet eller en särskilt gummiventil för högt tryck krävs över 4,5 bar (65 psi)).
● På framaxeln: se tillverkarens rekommendationer på fordonet och/eller i handboken."
Det kan väl inte vara tydligare från tillverkaren. Däckstryck mäts alltid på kalla däck.
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Hej

Läste att lufttrycket var 5,5 kg innan ni reste iväg.

Jag anser att det är alldeles för mycket.
En solig och varm dag när ni ligger och kör i 90 km/tim stiger temperaturen i däcken en hel del och därmed också trycket.
Inte ovanligt att trycket i det läget ökar till 6,5 kg.
Med det höga trycket ökar risken för separation eller ”explosion”

Dessutom är det inte särskilt bekvämt att åka med för högt luftryck.

Mitt råd är max 4,5 kg på kalla däck. Det kommer att öka till 5,5 kg när du kör.
Har man lägre lufttryck är risken bra mycket större att däcken går varma eftersom gummit rör sig mer. Själva har vi valt att fylla däcken med Nitrogen. 5 resp. 5,5 bar. Då påverkas inte trycket av temperatur.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har man lägre lufttryck är risken bra mycket större att däcken går varma eftersom gummit rör sig mer. Själva har vi valt att fylla däcken med Nitrogen. 5 resp. 5,5 bar. Då påverkas inte trycket av temperatur.
Även med nitrogen eller kvävgas på svenska, får du tryckvariationer, jag skulle inte lägga en krona på detta, om jag hade en racerbil eller flygplan men inte annars.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Men är det inte vattenånga som ställer till det med markant ökat däcktryck vid varma däck? I så fall är det kanske så att nitrogenet är torrare som gör det?
Har för mig att jag läst något sådant men vet inte om det bara är försäljarsnack eller fakta.
 
F

F.d. 64253

Guest
Vi har åkt med Nokian däck i snart 5 år, kör mellan 90-110 mesta dels av tiden, utetemperatur runtomkring 20-25 grader, kollar sällan däcktryck, kanske varannat år. Har framvagns vikt runt 1850-1900 kilo, bak 2100. På en bil med total vikt på 3850 kilo, har aldrig känt att däcken är varmare än handflatan, snarare kallare. Vi ligger konstant med 100 kilo övervikt. Säga vad ni vill, men dom flesta problem jag har sett kör men Michelin däck.
Däcken är från 2018..
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Men är det inte vattenånga som ställer till det med markant ökat däcktryck vid varma däck? I så fall är det kanske så att nitrogenet är torrare som gör det?
Har för mig att jag läst något sådant men vet inte om det bara är försäljarsnack eller fakta.
Dom som känner till Gaslagarna vet att när en gas i ett inneslutet utrymme värms upp ökar trycket. Oavsett vilken gas är ökningen lika
Vi som inte känner till dessa lagar litar på experterna
 
Toppen