Sv: Vargspår - eller?
Hundar platsar inte alltid lösa i naturen...................
Visst river hundar tamdjur. Frågan är vilka hundar det är? Jakthundar förekommer men jag tror inte att de är i majoritet.
Den statistiken kommer alltid upp i vargdebatten, som om det skulle vara någon sorts "försvar" för att det är ok för vargen att härja fritt.
För att ge lite balans, så revs det 366 tamdjur av rovdjur 2010. Vargen rev 201 av dessa. Alltså fler än lo, björn, järv och kungsörn tillsammans.
Man betalade ut 431 000 kronor i ersättning för rovdjursskadade hundar under samma år, varav 359 000 kronor var för vargangrepp.
38 hundar angreps av rovdjur varav 21 var orsakade av varg. En av dessa 21 överlevde. Lo har dödat en hund.
Hur många övriga som aldrig har hittats och som därför inte finns med i statistiken, vet jag inte.
Antalet vargrivna hundar har gått ner från 2009 till 2010. Förklaringen ligger sannolikt i att folk slutar släppa sina hundar på jakt och eftersök.
I Dalarna lägger man ner eftersöken på trafikskadat vilt p g a de allt för stora riskerna. Vilka som är den stora förloraren på det är tämligen uppenbart: Det skadade viltet!
Anmärkningsvärt är att både björn och lo jagas med hund men bara ett dödsfall förekommer.
För ett rovdjursrivet får, betalar man ut drygt 2 000:-. Vargen som var i Kronoberg, Ljungby, rev 18 får. Man hittade dessutom en eller två rivna älgkalvar.
Vad det gäller lösa hundar, så är det enbart jakthundar som får springa helt fritt under höst/ vinter, om jag inte missminner mig helt. Såvida du som ägare inte har 100% kontroll. Tror att det är ett generellt förbud mot att släppa sin hund året om. Jag är dock lite osäker i den frågan men om jag inte missminner mig, så har jakthundar dispens mot förbudet.
I vilket fall som helst, får man inte släppa hunden på annans mark utan tillstånd. "Annans mark" är i förekommande fall de som har jakträtten.