• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vargspår - eller?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Tänk lite vidare Ludde, människan är en del av naturen precis som tex. vargen, genom evolutionen har människan utvecklats till det vi är i dag, det är väl naturligt, eller?
Precis som vargen, ingriper vi mot djur som inkräktar på vårt "revir" och som är till olägenhet för oss.
Vargen ser hundar som konkurenter i sitt "revir" och ingriper mot det, på samma sätt som en del männskor ser vargen som konkurent och olägenhet och vill ingripa mot dem.
Vi acceterar inga möss tex. i våra husbilar och försöker ta död på dem, har vi problem med mygg o flugor så dödar vi dem osv.
Allt detta är "naturens" gång, så vad är problemet?
Hade vargen inte varit ett problem för somliga så skulle den här diskussionen alldrig varit.
mvh

En önskan om att utrota en art är väl ändå inte samma sak som att ta död på några möss i husbilen eller slå ihjäl flugor inne i huset. Inte sjutton vill jag väl utrota alla mygg för att jag blir myggbiten på sommaren. Och dom få mössen som jag tar i fällor i huset, eller dom få flugor jag slår ihjäl på sommaren påverkar överhuvudtaget inte muspopulationen eller flugpopulationen ens den minsta promille.
Snacka om att jämföra äpplen och päron...
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Bosse. all verksamhet är förknippad med risker, risker som vi väljer att ta och kalkylerar med.
Bra exempel är när vi kör bil.
Även jakt med hund kan vara förknippad med risk, men man kan minnemera och kalkylera de flesta riskerna, men ska man minnemera risken med varg, så får man som många gjort, bla jag själv, avstå att släppa hund i vargrevir, man kan inte veta så noga när man har dom nära.
Då får man ofta höra att jaga utan hund då?
Bortsätt från att det är olagligt att inte ha hund för eftersök vid jakt, så är det mer eller mindre omöjligt att jaga effektivt i skogslänen utan hund.
Detta ser jag som ett hinder i en arriel näring som jakt är.
Avkastningen i form av jakt är för de flesta markägare en inte förkastlig intäckt av skogsfastigheten.
50-100kr/ ha + moms är en vanlig kostnad/ år i arrende
Ingen jakt ingen inkomst, detta borde regleras på skattsedeln så får vi en rättvis fördelning av vargens kostnad.
Någon björnplåga känner jag inte till, inte vidare farlig för hunden, snarare för jägaren.
Dessutom ett delikat jaktvillebråd.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Ludde det finns x antal 100.000 vargar i värden, så om vi tar bort dessa trehundra individer vi har i sverige så kan vi väl inte påstå att vargen är utrotad, vi har klarat oss utan dom tidigare och kan göra det i framtiden också.
Det är bättre att vargen finns där de inte ställer till med problem och de gör de i sverige, den enda opåverkade miljön där vi skulle kunna ha varg på är i norra sverige, men tyvär går inte det heller, där har vi rennäringen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.896
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vargspår - eller?

Vargstammen som långsamt breder ut sig i Sverige har väldigt lite gemensamt med sina urfäder. Den är inavlad, har utvecklat ett helt annat beteende och söker sig gärna till bebyggelse pga att det är lättare att söka föda kring människan. Vi har deras byte i hägn. Byte som inte har en chans att komma undan. Det gör att vargen river och dödar betydligt mer än den behöver och att den anpassar sig till "det moderna samhället". Det innebär också att den inte skyr människan längre. Jag anser inte att det finns utrymme för vargen. Jag vill inte ha den hos mig i Skåne och kräver då inte heller att någon annan ska behöva utsättas för den. Varför har vargen ett större värde än de djur den dödar? Våra tamdjur och sällskapsdjur. Snacka om dubbelmoral!

Jag har respekt för naturen men vill själv inte tillbaka till medeltiden för det..., även om naturen och vargen hade tjänat på det.

Krister N
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Ingen jakt ingen inkomst, detta borde regleras på skattsedeln så får vi en rättvis fördelning av vargens kostnad.
quote]

Jägarna är ca 2 procent av befolkningen, vilken annan intressegrupp har ett lika stort inflytande på andra människors tillvaro. Skall man prisätta varje djurs rätt att finnas i naturen så ge mig en prislista......

Jag har stor respekt för jakt och rätten att jaga. Min far jagade mycket fågel och räv uppe i Jämtland och Hälsingland. Våra närmaste grannar på landet är ett jaktlag från Ånge.
Har lärt mig mycket av dom när det gäller både jakt och jaktvård, och jag vet att de gör nytta för viltet, ingen tvekan om det, men jag har aldrig hört att de ser rovdjuren som en konkurrent, kostnad eller fiende.
Kan tillägga att inom deras jaktområde finns varg, björn, lo, kungsörn och järv.

Bra tråd förresten det är alltid trevligt att det finns olika åsikter och att man tycker till!

/Bosse
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

"Jägarna är ca 2 procent av befolkningen, vilken annan intressegrupp har ett lika stort inflytande på andra människors tillvaro"

Vad menar du med det, jägare har väl inget inflytande på andra människors tillvaro.
Vi må vara 2 procent av befolkningen, men fler än så är är jaktberörda, markägare, familjer har intresse och fördelar av jakt.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

En tanke rann upp i skallen på mig! Vart tar allt i bly i jägarnas ammunition vägen? Eller är det plast i kulor och hagel nuförtiden? Blyspridning i markerna är väl inte så trevligt för de djur som undkommer själva skjutandet men kanske får i sig gifter från ammunitionen i stället! Himla tur att man inte är djur i skogen.

Jappe

Jo det är fortfarande bly i ammunitionen. Förutom när det gäller jakt i våtmarker där det är förbjudet. Där är det oftast stålhagel som gäller.
Det fanns för några år sedan ett antal - ursäkta uttrycket - miljömuppar, som drev fram krav på förbud för allt bly i ammunition. Detta har man idag backat på, tack och lov!

Bly i fast form är relativt ofarligt. I ett däggdjurs matsmältningssystem, passerar det rakt igenom utan att avge några farliga ämnen att tala om.
Däremot har man hittat fåglar som dött av blyförgiftning efter att av misstag satt i sig hagel. Därav förbudet i våtmarker.
Om det kommer in i kroppen utifrån så kapslas det in utan större men för vederbörande. Det finns många människor som går omkring med hagel i "rumpan" utan att märka av det.
Den kände tåg- och bankrånaren Jesse James bror Frank, ska enligt uppgift, ha haft ett större antal kulor och hagel i kroppen när han dog en naturlig död 72 år gammal 1915. De kulor som användes under 1800-talet hade inte heller det skyddande ytskikt (tombak) som en modern kula har. De var av rent bly. Kalibern man använde var inte heller så klen. Oftast .44 eller .45 (0,44 resp. 0,45 tum. En kula i kaliber .45 har en diameter av 11,4 mm) och en ansenlig vikt.

Anledningen till att det inte går att förbjuda bly generellt, är att det helt enkelt inte finns någon ersättning. Det material som har liknande egenskaper är guld.
Man har gjort ett flertal försök med olika material utan att lyckas.
Vad det gäller kulammunition så blir kulan för lätt. En lätt kula är mer instabil i sin flykt och får för dålig anslagsenergi för att vara effektiv. Den blir även mer känslig för yttre påverkan så som grässtrån och kvistar.


(en liten parentes i vargdebatten. ville bara att Jappe skulle få någon form av svar på sin fråga)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Det fanns för några år sedan ett antal - ursäkta uttrycket - miljömuppar, som drev fram krav på förbud för allt bly i ammunition. Detta har man idag backat på, tack och lov!

Bly i fast form är relativt ofarligt. I ett däggdjurs matsmältningssystem, passerar det rakt igenom utan att avge några farliga ämnen att tala om.

Jappe jag hoppas att du inte ser ovanstående svar från LG som vetenskap-
Föreslår att du läser Jägarförbundets rekommendationer " Viltforum rapport" istället. Finns mer kött på benet att hämta där.

/Bosse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Jag har inte påstått att det var någon vetenskap! Men jag tackar för länken för den visar samma sak som jag sa, fast jag använde inte ett 60-tal sidor.

Jag är dessutom glad för länkarna som läggs ut efterhand. De visar på hur man vrider på debatten från "vargkramarhåll", så det passar deras syften.

Det är från detta håll man påstår att vargstammen inte kommer att överleva eftersom individerna är mer släkt med varandra än syskon. De anses så sjuka att de kommer att dö ut.
Artikeln från 2010 ur Stockholmstidningen SvD, påpekar att "man skjuter friska vargar".
Här har man gjort en fullständig helomvändning! Helt plötsligt finns det friska vargar.
För övrigt använder man sig av riktad inavel inom hunduppfödningen.

2010 ansåg man att det fanns 200 vargar i landet. Ett antal som har funnits i många år och därmed måste vargen vara unik! En djurart som förökar sig varje år utan att öka i antal, måste vara något i särklass.
Man sköt ett 20-tal vargar (27 om jag minns rätt). Alltså drygt 10% av stammens påstådda storlek. Samtliga av dessa var friska!
Slumpen? Knappast!

I övrigt sa Krinil något klokt: Varför ska vi pådyvla någon annan det vi inte själva vill ha utanför knuten?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Varför ska vi pådyvla någon annan det vi inte själva vill ha utanför knuten?

Lyft blicken en aning. "Jaktmuppar" :wink:

I Indien gäller det inget mindre än en utrotningshotad nationalsymbol, den bengaliska tigern. Då ojar vi oss om hur de kan utrota ett så fint djur utan att kallas "tigerkramare"
I Sverige har vi ett medeltidsproblem, som kallas för vargfrossa.
Snart ser man väl inte skogen för alla vargarna som är i vägen....

Människan är människans varg, som romarna sa.

/Bosse
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Också ett vanligt argument.
Tigern är de sista i sitt slag i världen. Liksom bergsgorillan, den sibiriska tigern, flodpärlmusslan...
Listan kan göras lång men oavsett hur lång man gör den, förekommer inte vargen. Den är INTE utrotningshotad globalt!
Personligen är jag övertygad om att den tillsammans med råttan och kackerlackan, kommer att överleva mänskligheten.

Tigern är ett problem för landsbygdsbefolkningen. Inte minst de som har lärt sig att käka en människa till frukost. Det har konstaterats att den främsta anledningen till detta beteende, är att dessa individer är gamla och sjuka. De orkar inte ta sina vanliga byten och människan är inga problem.
Vad händer när våra vargar blir gamla, sjuka och inte orkar jaga normalt? Om de dessutom håller till i tätorterna...
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vargspår - eller?

som gammal jägare,, kan dom radera ut 11000 rävar i jakt på "en" mask?

då kan dom också plocka bort 250?? vargar,,så får de största odjuret behålla köttet för sej själv,,nämligen "människan",,

kan rovdjursföreningen utlova en belöning på 100 tusen kronor för två skjutna vargar vid sidan om lagen mot dom som skyddar sin tamboskap så kan vi lätt konstatera att en varg har ett högre värde än en människa,, dubbelmoral av högsta klass!!! bedöm själva,,
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Mycket tyckande hit och dit huruvida vargen är utrotningshotad eller inte.
På de officiella EU-sidorna kan man läsa om vargen här.

Citat från EU:s miljökommission:

"EU:s miljökommissionär Janez Potocnik har sagt att den svenska vargjakten januari 2010 och januari 2011 troligtvis bryter mot ett av EU:s direktiv, det så kallade habitatdirektivet (92/43/EEG), eftersom den lilla, geografiskt isolerade och inavlade vargstammen i Sverige utgör en utrotningshotad art."
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Jag tycker också att det ska vara skyddsjakt på sjuka och beteendestörda individer, då menar jag vargar och inte jägare så ingen missuppfattar :blabla:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

EU anser också att man måste skydda visenten i Polen och: "...deras bytesdjur som rådjur och hjort."

Ett idisslande rovdjur? Hmmm? :msn_wink:
 
Toppen